dialog
12 «munci» pentru un critic literar
înapoi

Constantin Trandafir

(urmare)
6. Da, trecem la cãrtile dvs. Douã dintre cele mai recente – aceea despre Bacovia si aceea despre Caragiale – m-au impresionat în mod deosebit (si numai pe mine, ati avut cronici excelente). Ele sunt copiii dvs. cei mai dragi?
- Problema comportã o reactie emotionalã si, orice s-ar spune, eu sunt pledantul spiritului critic. De aceea, nu-mi place niciodatã sã vorbesc despre cãrtile mele. Meseria si firea mã îndeamnã sã mã pronunt exclusiv despre altii, despre scrisul altora. Oricum, în legãturã cu scrisul meu am avut totdeauna mari îndoieli, sincer, nu-i falsã modestie. Un scepticism apãsãtor mã cuprinde când am încheiat treaba si a fost tipãritã cartea. Dupã momentele grele ale „facerii”, cu stãri alternante de optimism si deceptie, cu tot efortul de a pãstra un echilibru al luciditãtii, urmeazã lucrul „împlinit” care mi se pare aproape un esec. Totusi, sunt „progeniturile”mele si nu le detest, am aproximativ aceeasi atitudine fatã de toate. Un dram de încredere, pentru recenta mea „ispravã”: Efectul Caragiale.

7. Puteti decodifica („deconstrui”) sensul titlului acesteia?
- De ce „efectul Caragiale”? Mãcar cã ar fi un „secret” de bucãtãrie personalã, farmecul unei discutii stã si în satisfacerea curiozitãtilor nesemnificative. Dar, vai, scuze, explicarea unui titlu, e, uneori, o initiativã foarte importantã. Mã gândesc, de pildã, la Enigma Otiliei. Dar în critica / istorie literarã, cazurile sunt cu totul rare (Rimbaud le voyou, însã aceastã „cercetare” apartine unui poet). Vreau, nu vreau, trebuie sã mã supun regulii jocului. A fost o explozie cu efect întârziat. Din numeroasele „proiecte” titulare, capabile sã corespundã intentiei, am avut într-un târziu „revelatia” acestei formulãri, spre suspiciunea editorului, om extrem de riguros, dedat la exprimãri „clasice”, care sã sune bine si la „subventie” în „Anul Caragiale”, ceea ce nu s-a întâmplat din cauza, poate, si a titlului mult prea eseistic. Apoi, mã gândeam ce frumos si eclatant circulã sintagma „Efectul Coandã”. Si ce exact! Efectul Caragiale rezultã dintr-o cauzã Caragiale, multiplã, de exceptie. O lume obiectivã, diversã, care are drept consecintã o lume-Caragiale, cu o traiectorie neobisnuitã (de efect), obtinutã prin procedee ingenioase, specifice, de naturã esteticã. Si încã, ecoul pe care îl are opera lui Caragiale asupra noastrã, „actorii sociali”, asupra vietii sociale românesti, asupra literaturii române, optzeciste mai ales, asupra receptãrii…

8. Orice ati spune, sunteti (suntem) zoon politicon. Din perspectiva convingerilor personale, care credeti cã este viitorul miscãrii de stânga numitã political correctness, în conditiile tot mai accentuatei globalizãri?
- Este, într-adevãr, omul un zoon politicon si de mult se bate monedã forte pe aceastã temã, cu deosebire la noi si paroxistic în perioada postdecembristã. Totusi, ce e prea mult, stricã. Politica a devenit o obsesie a vremurilor noastre, spre paguba altor manifestãri umane. Si Caragiale se vedea nevoit, la un moment dat, sã observe cu nemultumire: „În România, înfloreste o vastã industrie – industria politicã”; Mircea Eliade constatã consternat: „Nu cred cã mai existã în lume vreo tarã (ca România, n.m.) în care sã se consume atâta energie politicã”, iar Eugen Ionescu ajunge, parcã, la exasperare: „Pasiunile politice sunt dizgratia si adesea rusinea omenirii, mediocritatea si prostia ei”. Înregimentarea intelectualilor este total contraproductivã. Scriitorii „afiliati” se transformã, inevitabil, în propagandisti de partid, scriu în indezirabilã notã tezistã, adicã în afara imperativelor artistice. Acelasi Eugen Ionescu: „Un conformism de stânga e tot atât de jalnic ca si cel de dreapta”. Pe Paul Reynaud l-am citat de mai multe ori, ca argument al autoritãtii si pentru fulguranta spunerii: „Nu sunt nici de dreapta, nici de stânga; sunt inteligent”. Cât despre „corectitudinea politicã”, e încã un subiect la modã, extenuat de atâtea interpretãri care se bat cap în cap si nu sunt totdeauna „corecte”. Conceptul e nãscocit si invocat cu sârg de eseisti, cum spun, într-o devãlmãsie oripilantã. Miza programului „corectitudinii politice” ar fi expurgarea oricãrei traditii spontane, naturale, în beneficiul unei puteri dictatorial-lozincarde. În locul libertãtii funciare, intervine sloganul obstructiv al acestei „incorectitudini”, tipat si din stânga, si din dreapta. Cicã acest program ar apartine unei minoritãti luminate versus majoritatea rudimentarã. Pe de altã parte, trâmbitasii de fatadã ai „valorilor occidentale”, arhangheli ai pluralismului, multiculturalismului, globalismului, sustinãtori mult prea înfocati ai „drepturilor omului” au fãcut o suspectã pasiune pentru as-anumitele minoritãti de orice fel: feminism patetic, bigotism, ecologism radical, handicapati, lesbiene, homosexuali si tot asa. Cine priveste cu suspiciune aceastã confiscare a „corectitudinii politice” este stigmatizat ca anti-occidental, nationalist obtuz, anti-american si altele. Se trage cu strãsnicie hilarã semnul egalitãtii între valorile fundamentale ale Occidentului si ideologiile „corectitudinii politice” care, sã fie foarte clar, cum ar zice un grandios politician, nu sunt doar „stângiste”. Un „om nou”, homo oeconomus al tehno-globalismului vizeazã si ideologiile de dreapta, si cele de stânga, desi cei dintâi vãd multiculturalismul, globalismul si pluralismul prin paradoxul exprimãrii depline a individualitãtii, pe câtã vreme ceilalti vãd ceva foarte neted, suprimarea personalitãtii prin racordarea la „identitatea de grup” care are menirea de a înghiti grupurile subordonate, „fãrã voce”. Spiritul critic nu mai are loc nicãieri. O harababurã perfectã… Ce cred eu? Cã aceastã „corectitudine politicã”, de sorginte americãneascã, este o pisicã moartã, aruncatã dintr-o ogradã în alta, cu vijelioase strigãte de luptã, care în curând se vor stinge ca orice alte astfel de rizibile diversiuni.

- continuã -

Florin Dochia
sus

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1