dialog
12 «munci» pentru un critic literar
înapoi

Constantin Trandafir

(urmare)

12. Pentru cã vã considerati, înainte de toate, critic literar, spuneti ceva despre ce se mai întâmplã astãzi, cu critica literarã.
- Caragialiceste spus: Crizã teribilã, monser! Care va sã zicã, avem de ce ne plânge, dar nu-i dracul chiar atât de negru. În Apus, critica (gr. krinein, a judeca, lat. crisis, „faza decisivã a unei boli”) trece printr-un necrutãtor desert de multã vreme. Acolo a prosperat mai cu seamã teoria literaturii. La noi, nu tocmai buni imitatori, dar si din cauze „obiective”, se petrece de la ’89 încoace o sincronie pãguboasã cu Occidentul în aceastã privintã. Literatura, în general, nu mai are trecerea de odinioarã, în conditiile economiei de piatã si de gheatã. Numai cã noi avem felul nostru de a fi, doar românul s-a nãscut poet, si repede am reluat lira spânzuratã-n cui, cu avalansã de poezie („sponsorizatã” în multe cazuri, adicã plãtite editurile cu bani pesin), cu prozã (asa si asa), cu teatru (putin, ca de obicei). Critica însã nu se simte prea bine. Nu mai spun nimic despre cititul scrisului literar. Atât: tendinta centrifugã s-a generalizat. Cel putin critica de întâmpinare e în grea suferintã. „Oamenii zilei”, bosii „de succes” au promovat pe principiul „cumetriei” de castã, câtiva „tineri” de nãdejde, cu lecturã putinã, corespunzãtoare, fatalmente, primãverilor lor, dar cu mare aplomb, care au misia sacra de a promova un nou „canon”, al grupãrii respective, constând din imperioasa nevoie de a-i elogia pe membrii confreriei si de a-i pune în genunchi, pe coji de nucã, pe ceilalti, dinafarã, altã tabãrã si altã culoare. De precizat, fãrã sã generalizez, cã nu doar junii judecãtori recurg la aceastã procedurã cam maniheistã, ci si foarte putinii veterani-vedete care mai pregetã sã compunã foiletoane critice. Ne aflãm, cum se bagã de seamã, la umbra sectarismului în floare. Mai pricopsitã, parcã, este critica aplicatã la literatura consacratã din cele mai vechi timpuri si pânã în actualitatea imediatã. Nu-i locul si nici cazul sã intru în amãnunte. Scurt, „instantã criticã”, „magistraturã”, „verdict”, „directie” si-ar fi trãit traiul, plasând tot mai decisiv oficiul critic în zodie ancilarã. Cronicarul literar e socotit, astãzi, un simplu agent de publicitate, un rãu necesar din sfera serviciilor publice. Încearcã sã intre în vogã alte manifestãri de tipul „bãtãliilor canonice”, „revizuirilor” rãu întelese, pe considerente extraestetice; cel mult locul criticii profesioniste catã a fi luat de o criticã “oralã”, cenaclierã, diletanticã. În aceste circumstante, eseistica pare sã câstige teren, dar ea nu are a face cu critica de întâmpinare si de sustinere, mai ales când eseul tinde sã fie din ce în ce mai specios, un fel de tutti frutti.

13. Bonus: Rãspundeti la o întrebare pe care nu v-am pus-o!
- Desi am fost supus la „12 munci” si am îndeplinit norma, cantitativ vorbind, poate chiar prea scrupulos, ca Pristanda la datorie, atac încã o „cestiune arzãtoare”, a 13-a la numãr, nu sunt deloc superstitios: despre provincialism. Fireste, minimum minimorum. Nu vin cu puncte de vedere noi, dar simt cã sunt încã presante, uitate fiind, ori numai ignorate. Avem, hotãrât lucru, o tot mai accentuatã mentalitate mãrginitã, din felurite prejudecãti, cum ar fi între altele, oroarea de spiritul gregar-colectivizat, care ne-a asaltat prin internationalismul proletar si ne amenintã acum prin globalismul indistinct; complexul superioritãtii vs. complexul inferioritãtii, o grandomanie dizgratioasã, pe de o parte, o umilitate excesivã fatã de înaltele Porti, pe de altã parte. Globalizantii acuzã restul lumii de provincialism (asociat de curând cu nationalismul). În replicã, înfloreste spiritul tribal, sub douã aspecte „provinciale”: dispretul fatã de provincie, închiderea în clanuri metropolitane, ori, invers, regionalizarea culturalã, care a fãcut sã rãsarã sumedenie de ligi judetene, orãsenesti, comunale (un determinism îngust care se aplicã la ontologii regionale, cum ar spune Bachelard). Nu existã târgusor fãrã „grupul” lui cel mai mândri de pe plai. Când exclusivismul face legea, tot provincialism se cheamã. Discriminãrile de orice fel sunt total contraproductive. S-a purces sã se facã antologii zonale, liste ierarhice sectoriale, dictionare pãrtinitoare desi se dau drept „nationale”, de interes general. Se vede, primeazã criteriul teritorial, eludându-se realitatea cea mai evidentã: conteazã nu locul geografic, ci locul pe harta culturalã (axiologicã). Si încã: nu existã provincie literarã, existã doar literaturã „provincialã” (i.e. mediocrã). Provincialii, adicã veleitari care împânzesc si marile metropole. A rãmas un talmes-balmes de arogantã ciocoiascã. De bunã seamã, atârnã greu diferenta specificã, cea realã, nu cea narcisiacã. E în cele ce spun eu acum o simplã observare a unor stãri de lucruri, nu o tânguire tipic… provincialã.

Vã multumesc pentru timpul acordat. Când sunteti dispus pentru încã o reprizã? Am ocolit grajdurile lui Augias…
Oricând si, bineînteles, cu multã plãcere. Vã propun sã revenim, altãdatã, la chestiune provinciei, despre care am multe de spus.

Acolo credeti cã sunt grajdurile lui Augias?
Am de spus si multe lucruri frumoase...

Câmpina, martie-aprilie 2003

Florin Dochia
sus

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1