![]() |
||
Fondatã de Bogdan Petriceicu HASDEU la 15 septembrie 1887 Seria a patra, editatã de Cercul literar «Geo Bogza» si Fundatia «Hasdeu» |
||
nr. 8 / noiembrie 2004 |
||
CortexT |
||
Fondul si formaChristian CRÃCIUNM-a surprins sã citesc zilele acestea într-un document pur politic bine cunoscuta formulã <forme fãrã fond>. De altfel, ea a revenit în discutiile publice destul de intens (tot mai aplicat în studii culturale sau sociale din ultimii ani, vezi de pildã Ciprian Siulea <Retori, simulacre, imposturi>) ca o formulã capabilã sã sintetizeze o vastã problematicã a unei societãti aflate în tranzitie. De aceea cred cã nu stricã o recapitulare a problemei. Formula, impusã cum se stie de Titu Maiorescu, era menitã sã descrie fericit un întreg proces de modernizare institutionalã a tãrii. Perceptia fenomenului ca o inadecvare era, de altfel, extrem de rãspînditã în epocã, meritul lui Maiorescu fiind acela de a oferi o demonstratie impecabilã si o formulare memorabilã. Initial însã, exprimatã într-un context literar, formula a fost resimtitã si analizatã ca una preponderent sau exclusiv culturalã. Mai tîrziu, chiar în activitatea politicã a junimistilor si în spetã a lui Maiorescu, s-a vãzut cã ea poate avea o aplicatie mai largã, nu una exclusiv culturalã. Discursurile parlamentare ale lui Maiorescu sau Petre Carp sunt o dovadã. Nici Lovinescu, mai tîrziu, în capitala sa istorie a civilizatiei române moderne nu se va axa pe istoria literarã, dînd un studiu de largã aplicatie sociologicã. În perioada complicatã a receptãrii maioresciene de dupã 1944 (mai bine zis de dupã <reabilitarea> lui si reaparitia editiei din 1967 prefatatã de Paul Georgescu) în mod inevitabil accentul s-a pus pe formele literare. Acum, formula maiorescianã îsi retrãieste o nouã si acutã actualitate. Ea poate fi transpusã în urmãtoarea întrebare: cum modernizãm România? Maiorescu venea dupã cîteva decenii de modernizare galopantã, haoticã <de sus în jos>, cãreia încerca sã-i impunã o rationalitate. Nu o frînã, cum i s-a reprosat. Acuzatiile care i s-au adus în epocã si mai tîrziu au fost cã s-ar fi opus modernizãrii României. Citire evident superficialã si în contradictie inclusiv cu activitatea politicã a criticului. Este suficient sã urmãrim numai strãduintele maioresciene pentru limitarea învãtãmîntului juridic în favoarea celui <realist>. Nu era aceasta un factor decisiv al unei modernizãri profunde a României? Sau fidelitatea sa neconditionatã fatã de o Constitutie pe care o criticase ca pe una dintre formele supraadãugate, sau fatã de rege, asta într-o tarã în care consecventa inflexibilã a principiilor era si este o floare atît de rarã. Contributia lui Maiorescu la modernizarea autenticã, eficientã a României nu poate fi negatã. E suficient, pentru a continua exemplul de mai sus, sã privim cum arãta învãtãmîntul românesc la 1867 si cum la 1917. Si nu i se poate reprosa criticului si politicianului Maiorescu faptul cã aceastã modernizare, în contextele istorice stiute, nu a putut ajunge pânã în straturile cele mai profunde ale societãtii. Procesul fusese început, si odatã cu reforma agrarã si votul universal pãrea sã fi intrat într-o nouã fazã. Din pãcate, al doilea rãzboi mondial si tot ceea ce i-a urmat a scos România de pe o traiectorie pe care, în egalã mãsurã liberalii si conservatorii o asezaserã în veacul al XIX-lea. |
||