Fondatã de Bogdan Petriceicu HASDEU la 15 septembrie 1887 Seria a patra, editatã de Cercul literar «Geo Bogza» si Fundatia «Hasdeu» |
||
nr. 8 / noiembrie 2004 |
||
Atelier |
||
Cum se naste un poem?Am pornit de la titlul unei scurte poezii de Raymond Queneau, Cum se scrie un poem, si, modificând putin enuntul, am adresat întrebarea fãrã nici un fel de pregãtire anterioarã, cu reportofonul deja zumzãind în fata interlocutorului. Am evitat intentionat sã oferim rãgazul necesar elaborãrii unui rãspuns. Un risc asumat si posibilitatea unui câstig în autenticitate. Cât? Vedeti mai jos, în ordine cronologicã.Cezar Ivãnescu:<E frumoasã întrebarea, pentru cã, vorba ceea, vine dinspre un mare artist. Vreau sã vã spun asa: eu aveam un titlu de poem, pe vremuri, cam în genul acesta - scriind cu tot corpul. Actul scrisului, dacã facem un pic de filozofie zen, actul scrisului este un act de transmisie a pneumei, asa, din trupul uman în litera scrisã, în hârtia pe care scrii. E un act de transmisie spiritualã. Nu poti scrie decât cu tot trupul si cu tot spiritul tãu. Adicã este un act total. Cu adevãrat total. Care pentru artist înseamnã o epuizare totalã. El îsi transmite energia lui în totalitate scrisului sãu. Dacã nu face asa, scrisul e un divertisment, o distractie, tot ce vrei, dar nu o mare artã. Deci asa se naste un poem. ªi mai spuneam încã un lucru, ca sã punctez cu o a doua idee la întrebarea dumneavoastrã. La Facultatea de Filologie din Iasi, la Universitatea <Al. I. Cuza>, la o întâlnire cu studentii de acolo, le-am citit un poem de-al meu, l-am interpretat, am fãcut o exegezã a lui, literarã si filologicã, apoi l-am cântat si, când un student mi-a pus aceeasi întrebare ca si dumneavoastrã, cum scriu un poem, - n-a întrebat si dacã am fãcut tantra si am oarecare experientã tantricã - i-am spus: ca si cu amorul, la aceastã vârstã la care sunt eu, când nu mai faci amor cu oricine, nu te mai arunci pe orice doamnã îti iese în cale, ci astepti femeia potrivitã, clipa potrivitã, starea ta potrivitã si întâlnirea este cu adevãrat de exceptie, la fel e si cu poemul. Acum stiu în ce clipã mã asez la masã si scriu. Nu mã pornesc în orice clipã, în orice moment al zilei, al sãptãmânii samd. Un mare maestru al meu, desi nu sunt plastician, Brâncusi, spunea asa: important nu e sã creezi, sã compui, sã scrii, cum vrei s-o iei, important e sã te pui în starea de a crea, sã ajungi acolo, la starea aia privilegiatã. Indienii, în arta lor traditionalã, numeau asta starea de rasa, când artistul se purifica de tot ce era lumesc, se retrãgea în chilia lui, dacã era pictor, la fel, în cãmãruta lui, dacã era autor, si acolo, desprins de undele astea proaste, de energiile astea proaste, mundane, într-o stare de relatie purã cu divinul, crea. În acea stare privilegiatã. La modul, cum sã spun, poate mai jos, poate mai laic, dar cam asa se întâmplã si la mine lucrurile în clipa de fatã. Adicã ajung în starea de a putea crea.
George Vulturescu:<Fiecare femeie naste unde-i vine ceasul. În satul meu se nãstea pe câmp, se nãstea acasã, mai nou se naste numai la maternitate. Asa se întâmplã si cu poetii. Unii au maternitãti, iar altii - locurile lor privilegiate. Pe stradã, undeva într-un colt de masã. Eu îmi port cu mine poemul luni de zile si, dintr-odatã, mã salutã ca si cum l-as vedea, l-as revedea pe un bun prieten. Atunci este momentul când îl recunosc.>
Gellu Dorian:<Un poem se naste dacã are cu adevãrat o gestatie bunã. Dacã în starea poeticã existã acel mic nerv din care el sã fie expulzat din sine cãtre afarã, cãtre cei care-l asteaptã. Nu vorbim de tehnici, sunt o grãmadã, ci de acea stare poeticã pe care trebuie s-o comunice. Altfel, se ajunge la foarte multã poezie sterilã, poezie vorbãreatã, poezie care nu spune prea mult, pentru cã stãrile poetice sunt ori împrumutate, ori mimate, si atunci nu iese poezie. Poezia trebuie sã o gestãm, sã existe în tine. Te nasti cu ea, de acolo acel datus nascendi de care are nevoie poetul.> Ion Stratan: <Personal, cred, din experienta mea si din ceea ce înteleg din diferenta între geneza universurilor poetice ale altora si felul în care anvizajez geneza poemului, cã existã, paradoxal, desi se aflã poetici, desi preeminenta stilului este evidentã în cadrul unei creatii coerente, atâtea moduri de a se naste un poem, cel putin câte litere existã în alfabet. Asadar, cerându-mi un timp de rãgaz interior, pentru faptul cã nu am o creatie atât de întinsã încât sã pot oferi ex cathaedra o retetã absolutã atât a inspiratiei, cât si a poiein-ului, a face artizanal poemul, spun imaginar, rãsfirând paginile unui album de incipituri interioare si de încercãri de condei, la sfârsit, cã, personal, am cam cinci-sase feluri de detectare a izvoarelor - folosind, deci, metafora - nasterii poemului. În primul rând, este vorba de o predispozitie poeticã. Încerc sã am o predispozitie poeticã, pentru momentul în care inspiratia sau urgenta transcrierii metaforei, care va fi importantã în poem, sã gãseascã terenul fertil. Deci, nu mã prãpãdesc dupã politicã, sport - mã uit numai la tenis, iar grupurile umoristice, ca si o parte a Academiei Catavencu, au trecut pe planul doi. Liviu Ioan Stoiciu <Vã rãspund chiar în zilele în care am rãmas fãrã computer performant (un laptop), abia cumpãrat cu banii Premiului Congresului National de Poezie (prima editie, Botosani, octombrie 2004), plus economii personale. A fost furat, e imposibil sã-l mai pot recupera. O pagubã care mã dã peste cap. Nu mi-am venit încã în fire. Constat cã sunt pus la încercare din ce în ce mai brutal - e normal, nu? Acum scriu la strãvechiul meu PC (depãsit moral), pe care nu mi l-ar primi nici un muzeu de curiozitãti. Îmi deplâng soarta, desi computerul nu are altã legãturã cu tema dumneavoastrã, decât indirect: dacã pun problema culegerii poemului definitivat pentru tipar. Eu nescriind un poem niciodatã <direct> la computer (nici la masina clasicã de scris). 20 noiembrie 2004. Bucuresti |
||