eseu
Zeul, bulgãrii de pãmânt si umbra tânãrului rãtãcit

Viorel Cernica

Existã un orgoliu al omului de culturã legat direct de excelenta muncii sale; un orgoliu al diferentei lui fatã de toti ceilalti care fac altceva. Uneori acest orgoliu al diferentei, trãit de cei mai vizibili în spatiul public, îi vizeazã chiar pe confrati, anume pe aceia care nu sunt în ton cu un anume "gust" (ei îi spun "canon") socotit mãsurã a valorii sau regulã universalã. Pledoaria acestora pentru diferentã, strigatã sau surdinizatã, este mai pãtimasã decât aceea pentru excelenta "muncii culturale". Orice om de culturã, dar mai cu seamã cel iesit în fatã, stie sã dobândeascã uzufructul comparatiei cu Celãlalt, convins fiind cã diferenta îl salveazã. El vrea, în primul rând, sã fie diferit; excelenta operei sale are valoare fiindcã îi aduce diferenta fatã de Altul, coleg sau strãin de breaslã.
Care este temeiul si îndreptãtirea unui astfel de cult al diferentei? Nu implicã el cumva negatia Celuilalt? Dar mai poate fi salvat cel care nu-si descoperã interior vocatia relatiei cu Altul? Nu este pus în discutie aici statusul (si rolul corespunzãtor) de om de culturã; altfel spus, nu ne intereseazã rolul "iluminãtor" al acestuia sau misiunea sa de a ne forma în spiritul "valorilor eterne" (Nietzsche). Întrebãrile vizeazã ceva mult mai simplu si tocmai de aceea ele nu vor primi, aici, rãspunsuri "culturale", "canonice". Ele vin dintr-o nedumerire personalã în privinta jocului social - care consumã, pânã la urmã, întreaga energie a omului de culturã - în care sunt prinsi, ca într-o horã, adicã pe dupã umeri, cei de-o seamã, de-o staturã. Estetic, cred ei, nu vor putea sta alãturi un tip înalt cu unul scund. Cei scunzi, cu ei însisi; cei înalti, între ei; fie cã si unii si altii îsi fac meseria, adicã muncesc: pe câmpuri diferite, e drept, dar muncesc. Iatã nedumerirea mea: de ce nu pot sta alãturi un tip înalt cu unul scund (într-ale culturii, se-ntelege).
"Zici culturã, zici alergãturã!" rostea cineva (personaj sau persoanã?), iar alergãtura omului de non-culturã este dincolo de orice îndoialã. Asadar, aleargã si omul de culturã si omul de non-culturã. Totusi, oamenii de culturã sunt mai transpirati decât ceilalti; sau asa pretind ei. Transpiratia lor însã este ca o mirodenie. Ati stat vreodatã în preajma unui om de culturã? Parcã degajã alt aer decât cizmarul, de exemplu. Desigur, pentru cã transpiratia culturalã este superioarã. Iar ei, oamenii de culturã, transpirã cu atât mai mult cu cât mai multe si mai adânci sunt problemele de care se ocupã. Si iatã câteva probleme: în ce parte a Strãzii Centrale a pãsit (vide alternanta consonanticã propusã de Arghezi, undeva) cel mai mare scriitor al natiunii, atunci când a descins într-o anume urbe; care e cel mai mare scriitor al natiunii (se vede cã numai dupã ce atacãm a doua nedumerire ne putem apuca si de prima); de la cine era cumpãratã hârtia pe care acest artist a notat planul unei scrieri proprii si cu ce caractere l-a fãcut (nicidecum dacã limbajul sãu este în stare sã te arunce în neant sau în fiintã: aceasta nu este o nedumerire culturalã; sau nu este una semnificativã pentru oamenii de culturã. Apropo: într-o zi, oamenii au întors capul cãtre cer si-au spus: - Zeule, tot curgem în fiintã si-am vrea sã ne vãrsãm în neant. - Întoarceti vasul cu toarta în jos, le-a strigat furios Zeul); câte scrieri (sau alte categorii de opere) au produs ei însisi pânã în momentul de fatã, care le sunt sensurile pe care ar trebui sã le accepte toatã lumea si ce destin cultural (se-ntelege) trebuie sã aibã acestea; câtã valoare politicã se ascunde în gestul degajat (de a cãlca sau de a vorbi) al unui om politic "la zi" (îi puteti spune "om de politicã", pentru a-l plasa în apropierea fratelui sãu mai putin politicos, "omul de culturã". Apropo: Zeul s-a coborât într-o zi printre oameni si i-a întrebat ce au fãcut ei cu darurile primite de la cer. - Dar n-am primit decât bulgãri de pãmânt, rostirã oamenii, deodatã. - Nu vãd bulgãrii de pãmânt, spuse Zeul. - I-am topit si am fãcut din ei unelte si arme. - Dar nu le vãd nici pe acestea, unelte si arme. - Nu pot fi vãzute, o, Zeule, cãci au fost distruse luptând împotriva celor de dincolo. Iar cei ce le-au folosit au pierdut uneltele, armele si chiar capetele. - Cum capetele? cãci ele sunt la locul lor, vãd eu, rosti Zeul. - Noi suntem cei de dincolo, mãrite Zeu); în ce "curent" se aseazã scrierea unui oarecare si în ce mod (în ce mãsurã) este ea adecvatã fatã de o idee a celui mai mare scriitor sau chiar a evaluatorului, asadar, care este locul sãu în clasamentul literelor locale, nationale, mondiale, chiar universale; cum trebuie cititã cartea cuiva si ce trebuie simtit si crezut în legãturã cu ea (evident, totul cu titlu de recomandare); câte scrieri (sau altfel de opere) au produs pânã în momentul de fatã, care le sunt sensurile pe care ar trebui sã le accepte toatã lumea si ce destin cultural trebuie sã aibã acestea; care e cel mai mare om de culturã al natiunii, unde si-a fãcut scoala, pe unde s-a plimbat, ce mâncãruri a preferat etc. (nicidecum dacã limba sa este în stare sã te arunce în neant sau în fiintã - aceasta nu este o nedumerire culturalã; sau nu este una semnificativã pentru oamenii de culturã. Apropo: într-o zi, oamenii au întors capul cãtre cer si-au spus: - Zeule, tot curgem în neant si-am vrea sã ne revãrsãm în fiintã. - Întoarceti visul cu toarta în jos, i-a povãtuit Zeul.).
Problemele culturale cele mai mari sunt legate de liste (cine meritã titlul de om de culturã si cât de mult îl meritã; ce cãrti sunt recomandate spre lecturã si care sunt cele nerecomandate), de lansãri (de carte, îndeosebi); vin apoi cele ocazionate de acordarea de premii si de aniversãri (ale zilei de nastere, ale celei de moarte, ale aparitiei unei scrieri apartinând celui mai mare scriitor, care, chiar dacã nu este socotit astfel în mod unanim de oamenii de culturã, pentru o zi - cea de aniversare - treacã, meargã, el este cel mai mare. [Am ajuns, stiti bine, sã aniversãm (nu sã sãrbãtorim) si ziua de nastere a lui Iisus Hristos, Învãtãtorul. Apropo: Zeul l-a întrebat într-o zi pe tânãrul rãtãcit prin pãdure:
- Cât suflet riscã (încape în) inima ta?
- Atâta suflet cât plopul din fata noastrã, rãspunse tânãrul.
- Dar în pestera mea nu sunt plopi, iar sufletul numai acolo trãieste: cu ce îl mãsori?
- Cu umbra ta, o, Zeule.
- Dar câtã întelepciune riscã (încape în) cugetul tãu?
- Atâta întelepciune cât acul de brad de lângã talpa mea.
- Bine, dar acolo unde trãieste întelepciunea, în pestera mea, nu sunt nici brazi si nici ace de brad. Cu ce o mãsori?
- Cu umbra mea, rãspunse tânãrul.
- Câtã suferintã riscã (încape în) credinta ta, tinere rãtãcit?
- Cât o rãstignire, Zeule.
- Cu ce vei mãsura suferinta în pestera mea, acolo unde ea trãieste, cãci nu se aflã în acel loc nici o rãstignire si nici un rãstignit.
- O voi mãsura cu propria-mi rãstignire, spuse tânãrul, înveselindu-se.
- Bine, dar eu nu voi mai fi acolo sã vãd, îngãimã Zeul.
- Nu-i nimic, îi întoarse tânãrul. Vei afla oriunde-ai fi. Si chiar de-ai fi nimic, tot vei afla.
Dupã ultimele cuvinte ale tânãrului, pãmântul se cutremurã, iar soarele se retrase, pentru o clipã, în sine.]
Sã ne-ntoarcem la oile noastre, divagatia s-a terminat. Sã ne-ntoarcem, asadar, la oamenii de culturã. Nu sunt dificultãti în a-i recunoaste, oameni buni: se-aratã singuri; îsi lipesc numele pe frunte.
Nu aveti încredere în ceea ce v-am spus? Vã puteti convinge singuri. Mergeti la orice simpozion (symposion (gr.) = banchet!), deschideti orice revistã culturalã de la noi; sau de aiurea. Veti fi convinsi pe datã, ca-ntr-o minune; numai cã nu trebuie sã fiti dumneavoastrã însivã oameni de culturã; dacã sunteti astfel, atunci vã veti apuca sã rezolvati probleme, din cele pentru care nu existã algoritmi ca la matematicã, ci din cele fãrã rezolvare, adicã probleme ale oamenilor de culturã (înfipti în fatã sau chiar mai în spate). Fiti, mai bine, tineri rãtãciti: vã veti putea recunoaste pe dumneavoastrã însivã.
Iar dacã veti citi revista de fatã, poate mã veti recunoaste si pe mine printre oamenii de culturã, cãci, iatã, am fãcut o cursã lungã (am alergat) si, mãrturisesc, am transpirat; mi-e teamã însã de a vã întreba ce mirodenie vã îmbie gustul.

sus

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1