Deseori
am fost uimit de observatiile pline de nemultumire ale unora dintre
cunoscutii mei privind vedetele a cãror imagine e rãspânditã
prin reviste, ziare, la televizor. Insi cu gusturi îndoielnice,
înconjurati, pe termen lung, de persoane cu totul nesemnificative
în privinta optiunilor vizând ceva dincolo de nevoile individuale,
sterse fizic, banale sufleteste, firi cãlâi, cu o vorbã
a lui Emil Cioran, se aratã deosebit de pretentiosi când
e vorba de imaginile unor “vedete”, “vip”-uri,
reprezentanti ai “elitei”. Nu stiu care actritã e
prea plinã, alta e prea subtire; un actor anume are tenul prea
deschis, altul e prea oaches etc.; un oarecare politician petrece prea
mult timp în vacante, altul nu merge, de obicei, la teatru sau
la operã. Iatã, la acelasi om, douã atitudini opuse
fatã de persoanele care îi populeazã orizontul la
un moment dat: pe de o parte, consimtirea asupra unei vieti alãturi
de persoane cu o modestã prezentã intimã sau publicã,
iar pe de alta, pretentia ca “vedetele – care se oferã,
vedete fiind, doar printr-o prezentã mediaticã –
sã “participe” la un model, sã se supunã
unui fel de ideal (“unui fel”, pentru cã nu e vorba
despre un ideal ca atare, transcendent fatã de împrejurarea
de viatã în care se aflã cel care îl concepe
sau si-l reprezintã, ci despre o motivatie care promite o anume
satisfactie, dacã s-ar gãsi, în “realitate”,
obiectul pe care ea îl râvneste). De unde vine acest “paradox”?
Este el natural, sau este, cumva, fortat? Cei care picã în
el sunt sinceri sau se prefac? De ce unii dintre noi sunt atât
de deschisi (disponibili) atunci când este vorba despre cei cu
care îsi petrec viata si de ce devin atât de exigenti când
este vorba despre imaginea “vedetelor”?
Ne-am
putea gândi cã fiecare om trãieste în douã
moduri, cã viata se împarte pe douã vãi:
o datã optiunile în privinta relatiilor cu ceilalti pot
fi maximizate, cãci este vorba mai degrabã despre un joc,
altã datã acestea trebuie minimizate, cãci este
vorba de viatã, nu de joc, iar cel prea exigent este aruncat
din “jocul vietii”. Ne-am putea gândi, de asemenea,
cã cel exigent savureazã în linistea propriului
eu plãcerea ochiului, observatiile sale fiind doar pretentii
aruncate cãtre ochii lumii.
Presupuneri!
Sã
existe, totusi, douã moduri de viatã, la aceeasi persoanã?
Douã feluri de a fi întinse pe dimensiunea unei vieti omenesti,
în fondul ei, banalã? Îmi pare cã un atare
fel de a întelege situatia în cauzã nu se sustine
pânã la capãt. Întâi, pentru cã
ar trebui sã existe un temei al trecerii de la un mod la altul.
Dar care ar putea fi acesta? Apoi, dacã oamenii chiar ajung sã
trãiascã în douã feluri, în douã
registre de viatã, ei riscã sã transfere principiile
de ordine de la un registru la altul, asa încât, dacã
riscul trece în fapt, “de drept” nu avem douã
ordini diferite ale vietii, cu toate cã ar putea exista douã
linii de evenimente; douã linii, dar supuse acelorasi reguli
de ordine. Am putea socoti, mai curând, cã, desi ni se
aratã douã firi diferite ale aceluiasi om în privinta
exigentelor cu care sunt priviti ceilalti, în fond, elementul
prim trebuie sã fie, pentru amândouã, acelasi; si
chiar este acelasi: este vorba despre reactia de evaluare, de mãsurare,
de pretuire, apreciere, “interpretare”, de la care cei mai
multi oameni nu pot fi opriti vreodatã.
Dat
fiind acest gând, devine clar faptul cã priza fatã
de “real” este diferitã, ca intensitate, de la un
evaluator la altul si de la o situatie la alta si cã suportul
evaluãrii nu este întotdeauna acelasi. Atunci când
obiectul este imaginea vedetei, vederea dicteazã pretuirea; când
obiectul este persoana apropiatã, nevoia (care cuprinde toate
simturile, dar si instinctele si chiar cugetarea) aseazã regula
în evaluare. Asadar, una este doar sã privesti, astâmpãrându-ti
sau excitându-ti curiozitatea ochiului, alta este sã-ti
cauti obiectul nevoilor, pentru cã altfel nu poti trãi,
fiind, într-un fel, sclavul supus al acestuia.
Se
întâmplã ca si în privinta culturii, sau a
unui segment al ei, sã avem aceleasi douã atitudini recunoscute
ca fiind semnificative fatã de persoanele din orizontul nostru,
“persoane de viatã” sau “persoane de joc”.
Unii dintre noi sunt foarte exigenti fatã de cultura noastrã,
de exemplu, mergând pânã la negarea existentei acesteia,
lãsând sã se înteleagã faptul cã
ei sunt bine plasati cultural, cã au distanta necesarã,
dar si implicarea fireascã în obiectul evaluãrii
lor, încât judecata de valoare pe care ei o formuleazã
este veridicã; de obicei, judecata lor nu-i priveste pe ei însisi.
Altii, dimpotrivã, se socotesc prea putin îndreptãtiti
sã scorneascã judecãti de valoare asupra unei întregi
culturi, sau asupra unui fragment al acesteia, consimtind sã
trãiascã în interiorul culturii “determinate”,
modelându-si nevoia de a exista si voia de a fi potrivit “lumii
vietii” culturale ca atare. Cei foarte exigenti se miscã
pe o orbitã aleatorie în jurul culturii, aruncându-si
privirea prea exigentã asupra ei si formulând “pretentii”
fel de fel, asemenea celor care pândesc ivirea, la televizor,
în ziare, în reviste, a imaginii unor vedete cu care sã-si
clãteascã ochii. Cei mai putin exigenti – oricum,
cei care nu doar privesc cultura, ci trãiesc întru ea,
reprezentându-se pe ei însisi ca “parte” a acesteia
–, paradoxal, sunt chiar cei care “fac” culturã.
Exigenta
crescutã fatã de culturã – sau fatã
de altceva – datoratã prizei slabe fatã de “obiectul”
în cauzã implicã exigenta minimã fatã
de sine. Suficienta este sentimentul propriu acestor persoane. Dincolo,
în locul opus acestuia, se aflã “judecãtorul
penitent” (cu o formulã a lui Albert Camus), cel care se
prinde pe sine în judecãtile de valoare cu adresã
culturalã. Nevoia de culturã, întru voia creatiei,
este “formula” sa de viatã. Cel aflat într-un
astfel de loc ajuneazã, adicã “asteaptã”,
cu rãbdare, sã-si prindã gândul propriu de
o trãire proprie, pentru ca cel dintâi sã nu fie
fãrã temei. Teama ca trãirea sã nu mai vinã
nu are o sansã rezonabilã pentru el, chiar dacã
în jurul lui sunt oameni din ce în ce mai grãbiti
sã rosteascã în public judecãti de valoare
cu pretentie de universalitate.
As
putea primi observatii din ambele pãrti: si de la cei grãbiti
– în fond, ei trebuie sã ia imediat o atitudine –
si de la cei ce ajuneazã; poate si pentru faptul cã mã
folosesc de o simplã analogie pentru a dovedi ceva legat de un
lucru atât de important cum este cultura. E drept, observatiile
pornite de la unii ar acuza, înainte de toate, slãbiciunea
argumentului si îndrãzneala ca tocmai “eu”
sã fi formulat – eu, “criticul” lor –
judecãti de valoare; cele pornite de la ceilalti ar viza, poate,
îndrãzneala mea de a le tulbura asteptarea cu neasteptãrile
mele. Îi invit însã pe cei în mintea cãrora
se simte impulsul cãtre o replicã “mortalã”
fatã de aceste “pretuiri” – cele formulate
aici – sã observe, pe propria piele, cã în
optiunile lor culturale, ca si în gesturile lor de “interpretare”,
sunt aidoma lor însisi atunci când judecata li se îndreaptã
cãtre imaginea ziaristicã a “vip”-urilor.
Câti judecãtori penitenti o fi având cultura româneascã
actualã? Dar câti privitori cu pretentii de judecãtori-evaluatori
obiectivi ar putea avea ea? Nu e vorba aici despre numãr, cât
despre prezente umane; nu despre cantitate, ci tot despre prezente umane.
Oricum, în spatiul “focos”, aparent luminos, al culturii
noastre, creat de cei, destul de multi, care se agitã întru
recunoastere publicã, se aflã foarte multi privitori-judecãtori.
Meseria lor de bazã este sã astepte la colt orice ivire
cu rost cultural, pentru ca ei sã-i spunã cât de
inutilã este ea, întrucât nu corespunde “canonului”:
nu are dimensiunile potrivite, nu e destul de slabã sau nu e
destul de plinã etc., sau poate nu poartã lenjeria intimã
pe care ei o promoveazã. De regulã, iau cunostintã
“dintr-o suflare” cu ceea ce se iveste pe “piata culturalã”
si tot dintr-o suflare îsi aruncã si judecata criticã.
Desigur, judecãtorii-evaluatori pretuiesc “la justa lor
valoare” creatiile, “corelatiunile axiologice”, fiind
cei mai în mãsurã – ei posedând canonul
– sã hotãrascã ce merge si ce nu merge.
Cred
cã nu este prea greu, cititorule, sã constatati cã
termenii dintr-un articol “critic” apãrut într-o
revistã culturalã de seamã – alegeti-o singuri
–, servitã de “exigentii” judecãtori-negatori
ai existentei însesi a culturii noastre, se potrivesc felului
dumneavoastrã de a caracteriza imaginea unei vedete apãrutã
într-un tabloid. Tocmai de aceea nu e fortat sã ne considerãm
cu totii oameni de culturã, dupã modelul “criticilor”.
În fond, cu ce sunt mai merituosi cei care vorbesc despre un roman
sau un eseu filosofic, decât cei care vorbesc, în aceeasi
termeni critici, despre “fata de la pagina 5”?
Cei
mai multi dintre privitorii-judecãtori vizeazã în
judecãtile lor însesi ratiunile existentei culturii. Ei
nu simt nici un prag în a vorbi despre lucruri atât de mari
(existenta unei culturi!) cu mijloace atât de mici (imaginile
lor transformate în judecãti de valoare). În fond,
ei confundã semnificatia existentialã a culturii cu semnificatia
sa valoricã. Operând în raza celei de-a doua, ei
cred cã lucreazã cu cealaltã. Desprinderea semnificatiei
valorice pretinde, totusi, cunoasterea obiectului, în vreme ce
confectionarea semnificatiei existentiale pretinde doar o atitudine
fermã în a nega ceea ce pretinzi cã apreciezi, interpretezi.
Acesti evaluatori, necunoscãtori fiind, cãci nu zãbovesc
asupra obiectului, ci-i fac doar o primire înainte de a-l cunoaste,
confectioneazã semnificatii existentiale de sens negativ, pretinzând
cã nu existã tocmai ceea ce ei însisi evalueazã.
Dupã o dreaptã judecatã, despre ceea ce nu existã
nu se poate vorbi (aprecia “bãtrânul” Parmenides
din Elea), iar “Despre ceea ce nu se poate vorbi trebuie sã
se tacã”. (L. Wittgenstein, Tractatus logico-philosophicus).
Paradoxul pe care îl practicã privitorii-judecãtori
nu le devine incomod acestora nici o clipã; iar exercitiul lor
este, dincolo de acest neînsemnat neajuns, elevat, sclipitor chiar,
erudit, transant, asezat în limitele (asumate) ale studiului stiintific
sau ale eseului de largã respiratie; dar, în fond, el este
mincinos. As încuviinta, o clipã, sã li se acorde
o circumstantã atenuantã: în fond, orice scoatem
pe gurã, ca expresie a uimirii sau prejudecãtii, a întrebãrii
sau a rãspunsului categoric, reprezintã, cum spunea Nietzsche,
o minciunã. Mã opreste însã de la acest gest
însãsi existenta culturii si a celor care, de fapt, îi
dau si tonus si culoare: judecãtorii penitenti, cei care se condamnã
ei însisi la a ajuna, întru culturã, si care executã
aceastã “pedeapsã” neclintiti.
Suntem
într-un topos ale cãrui coordonate nu sunt niciodatã
date; totul se ascunde si se dezvãluie, apoi, potrivit unui ritm
ce trebuie ascultat, auzit, reprezentat, simtit, cugetat, însãilat
în proiect, oferit celorlalti ca ofrandã pentru faptul
cã au consimtit sã nu facã zgomot. Printre mãsurile
acestui ritm, se aud scâncete, vaiete, uneori surâsuri si
chiar hohote: de râs, de plâns; dar niciodatã cei
care locuiesc cu întreaga lor fiintã în mãsura
respiratorie a acestui ritm nu vorbesc despre ceea ce trebuie sã
tacã. Totusi, atunci, în acea mãsurã respiratorie
a ritmului “vietii noastre”, cei slobozi la gurã
trãiesc potrivit propriei lor reguli de a fi: vorbesc despre
ceea ce trebuie sã se tacã: vorbesc despre existenta (inexistenta)
unei culturi, desi ar trebui sã vorbeascã mai mult despre
rostul propriei lor “misiuni”. Norocul tuturor este cã
vorba lor nu tine decât o clipã: exact atât cât
au zãbovit în ei însisi gândindu-se la umilinta
pe care o cere izbânda de a rosti.
De
curând, am întâlnit un tânãr care privea
atent “pagina 5”. Si pentru cã discutam cu mai multi
tineri – între care se afla si cel în cauzã
– despre diferenta dintre gândirea supusã sensibilului
si gândirea purã, dintre atitudinea “naturalã”,
prin simtul comun (“bunul simt”), si cea filosoficã,
prin gândirea negativului, l-am dat ca exemplu de om supus atitudinii
naturale, comune. Replica lui, însã, ne-a uimit pe toti
cei de fatã: “Nu priveam fata de la pagina 5, ci mã
uitam alãturi, cãci totdeauna lângã fatã
apar imagini oribile: victime ale vietii”, a spus el. O clipã
am gândit cã e salvat: doar pânã mi-am dat
seama cã lucra tot cu imagini si tot în spiritul evaluatorului-judecãtor.
Va deveni, sunt convins, un bun evaluator-judecãtor cultural.
Acum se pregãteste, educându-si privirea. Mai târziu,
cu privirea sa educatã, va vorbi despre lucruri care nu cad sub
privire: despre inexistenta culturii sau a unor fapte culturale.
Sunteti
de acord, cred, cititorule, sã-i urãm sã aibã
peste mare la unditã; din politete, desigur, cãci pestele
va fi potrivit momelii pe care o va folosi.
Viorel
CERNICA