Spuneti-le
ceea ce vor sã audã! – îndemnul leninist
a supravietuit personajului istoric, a fost chiar recuperat de actualele
democratii, fundamenteazã orice fel de discurs, chiar si - sau
mai cu seamã - pe cel politic. Ceea ce ni se dã este ceea
ce dorim. Sau mãcar pare a fi ceea ce dorim. Nu ne mai intereseazã
realitatea (fie si cea fictionalã) decât dacã ea
este asa cum o vrem-gândim noi. E greu sã mai crezi azi
în caracterul benign al sondãrii opiniei publice. Un mic
procent din rezultatele acesteia rãzbate spre urechile noastre.
Restul constituie punctul de pornire pentru a ni se „îndeplini
dorintele”. Ori, mai ales, a ni se schimba dorintele. Treptat,
odatã cu trecerea în umbrã a dialecticii, dispare
si distanta dintre subiect si obiect, se creeazã un continuum
care face ca Celãlalt sã fie înghitit de Unul. Dominique
Quessada numeste acest nou concept Esclavemaître, si-l
pune în seama „dictaturii” publicitãtii. Publicitatea
este aceea care ne formeazã. Ea ne bombardeazã cu informatie.
Nu cu aceea de care avem nevoie, ci cu aceea de care ne convinge (uneori,
subliminal) cã ne face trebuintã. Sondajul orienteazã
mesajul si, astfel, impune un principiu – aparent – necesar,
acela al non-contradictiei. Conflictele nu se rezolvã, ele se
dilueazã într-un tern prezent etern, în care ne dorim
doar ceea ce ni se oferã si ni se oferã, desigur, ceea
ce dorim. Consumatori fiind, suntem, concomitent, co-producãtori,
co-autori la ceea ce acaelasi Quessada numeste, în chiar titlul
unui eseu din 1999, Societatea de consum de sine. Emergenta
discursului publicitar este o dehiscentã continuã în
care fiinta (individul) nu mai are timp (si spatiu) de înflorire.
Ea (el) produce si consumã, cere si primeste, se vinde si se
cumpãrã pe sine. Ceea ce dispare (odatã cu dialectica)
este sentimentul valorii si, implicit, capacitatea de judecatã.
Nediferentierea dintre subiect si obiect, devenite indisociabile, induce
o falsã stare de bine, de împãcare cu sine si cu
lumea – este rezultatul dulcelui impact publicitar al produselor
materiale si spirituale, politice si sociale, al suprematiei divertismentului.
Pas cu pas, dispare distanta dintre iubire si urã, dintre bucurie
si tristete.
(Ce
nevinovatã pare, acum, asertiunea lui noicianã conform
cãreia “lucrurile din lumea cunoasterii sunt asa cum le-a
fãcut spiritul sã fie”!)
Sunt si indivizi care reusesc sã scape acestor influente ale
artificialului: îi gãsiti în spitalele de psihiatrie
sau, pentru început, în sãlile de asteptare ale psihanalistilor.
Sunt din ce în ce mai multi…
Geo CONDA