Cultura
româneasca are câtiva învatatori: spirite nobile în
viata si în munca lor culturala, personalitati puternice si conventionale
cu masura în relatia cu traditia, oameni cu opera exemplara, initiatica
pentru toti cei care încearca sa se apropie de ea. Printre acestia
se afla si B.P. Hasdeu. As risca o analogie între “înteleptii”
Greciei antice si acesti învatatori din cultura româneasca.
Si unii si altii au impus o ordine culturala, s-au manifestat, cum ar
spune Nietzsche, asemenea unor aristocrati. Iar aristocratul, potrivit
aceluiasi filosof german, creeaza valori si le impune în mediul
social în care traieste. B.P. Hasdeu a fost perceput, neîndoielnic,
în acest chip în perioada interbelica: dovada, printre altele,
însemnarile lui Mircea Eliade despre opera si personalitatea sa.
B.P. Hasdeu este scriitor, istoric, lingvist, folclorist, comparatist.
El nu a fost socotit filosof ca atare, chiar daca i s-au prezentat unele
scrieri si din unghi filosofic; cei care îndraznesc sa îl
socoteasca si filosof valorifica anumite idei, raspândite prin
scrierile hasdeene, ce pot fi subordonate modelului filosofiei istoriei
si al filosofiei culturii. Voi îndrazni însa, în ciuda
unor prejudecati pe care eu însumi le-am exersat o vreme, sa încerc
o interpretare filosofica a unui text socotit “sacru” de
specialistii în spiritism, de aici si de aiurea: este vorba despre
Sic cogito. Lucrarea a aparut într-o prima forma, în 1892
, în urma unei revelatii; ea a trecut drept o dovada indubitabila
a succesului practicilor spiritiste puse la cale de catre B.P. Hasdeu,
dupa moartea fiicei sale, Iulia Hasdeu. O lectura fara prejudecata “spiritista”
ar descoperi un text filosofic, e drept, cu multe probleme anuntate,
cu foarte putine desfasurate ca atare. Intentia autorului este, fara
îndoiala, sa construiasca un temei teoretic pentru practicile
sale spiritiste. Intentia de a dezvalui temeiuri trece însa într-o
reconstructie a lumii si omului.
B.P. Hasdeu are revelatia topos-ului originar al filosofiei, construind
o schema “fenomenologica” foarte apropiata gândului
hegelian despre devenirea Spiritului. Asemanarea nu vine doar din faptul
acceptarii ideii de evolutie si al punerii la lucru a acestei idei într-un
sens metodologic, ci, mai cu seama, din faptul ca si Hasdeu, asemenea
lui Hegel, socoteste ca nu exista decât o realitate originara
infinita, care se limiteaza, sau, mai bine-zis, asaza în finit
parti din sine – capatând determinatii, cum ar spune Hegel
– fara a se pierde pe sine prin aceasta operatie, întrucât
limitarea este operata într-o alta ordine decât cea a infinitului,
a perfectiunii, a absolutului. S-ar putea spune, de asemenea, ca este
vorba despre o influenta schopenhaueriana, caci, în filosofia
lui Schopenhauer, vointa, ca principiu, se transforma pe sine, pâna
ajunge la constiinta de sine; iar etapele acestei cai au si semnificatia
asezarii în finit a infinitului însusi. Totusi, Hasdeu concepe
într-un chip cu totul diferit fata de Schopenhauer punerea în
finit, adica într-o sub-ordine, a realitatii originare de catre
realitatea originara însasi. Gândul hasdeean nu este, metafizic
vorbind, atât de curat ca cel schopenhaurian, caci el depinde,
macar în intentie, de un scop aplicativ. De aceea nici nu vom
regasi ca atare dominantele topos-ului originar al filosofiei, desi
acesta este deschis, activat, într-o oarecare masura.
Textul în cauza poate fi citit în mai multe registre. Unul
dintre acestea este, neîndoielnic, cel filosofic; este vorba despre
un start profund, pe care Hasdeu l-a croit, cred, cu toata constiinta.
De altminteri, exista unele dovezi ale intentiei sale de a construi
un sistem filosofic ; o filosofie inspirata prin practicile sale spiritiste,
necesara chiar acestora, atâta vreme cât ele nu sunt posibile
în absenta unui concept potrivit despre kosmos si a unei vocatii
spirituale care sa îngaduie îndepartarea de prejudecatile
simtului comun.
Conceptul kosmos-ului este construit în primul capitol al lucrarii:
Dumnezeu, nemurirea, destainuirea. Vocatia spirituala a omului B.P.
Hasdeu, însusire care împlineste statutul sau de filosof,
se dezvaluie mai cu seama în capitolul Somnul si sufletul. Reconstructia
conceptului de “lume” (kosmos) si exersarea vocatiei spirituale
în sensul regândirii conditiei omului au drept structurant
doua perechi conceptuale: credinta-stiinta, pentru reconstructia conceptului
de lume, vointa-credinta, pentru exersarea vocatiei spirituale în
sensul proiectarii unui orizont în care problema omului sa fie
redeschisa. Prima pereche defineste “spiritismul”, sustine
Hasdeu ; dar, de fapt, ea defineste instrumentele prin care ordinea
universala este adusa la om, prin care omul cunoaste aceasta ordine
si se proiecteaza pe sine înlauntru-i. Dominantele lumii sunt
infinitul si finitul; asadar, lumea este ordonata contradictoriu. Infinitul
nu este – si nu poate sa fie – ceva din lume, nici ceva
“determinat” din afara lumii: el este Divinitatea însasi.
Infinitul este o ordine de a fi, un rang ontologic, anume cel mai înalt.
Finitul, în schimb, este o însusire; dar tocmai pentru ca
este în opozitie cu însusi principiul lumii care este infinitul
divin, finitul este si el o ordine de a fi, un rang ontologic, desigur
inferior celui dintâi. Tot ce apare în infinit, ce are semnificatie
potrivit rangului ontologic al acestuia, are o prezenta si în
ordinea de a fi a finitului. Numai ca în infinit Totul este absolut,
în vreme ce în finit totul e relativ, conditionat. Marginirea
celor aflate la rangul ontologic al finitului reprezinta rezultatul
unei limitari de sine a Spiritului.
Vorbind despre infinit si finit, B.P. Hasdeu formuleaza un gând
– e drept, aflat si la alti gânditori, dar nedezvoltat,
neasezat în cuvântul potrivit – care singur poate
concentra o ontologie formala, adica o metafizica. Este suficient acest
gând pentru a-l socoti pe Hasdeu un metafizician inspirat. “Întunericul
e marginea luminii, raul e marginea binelui, urâtul e marginea
frumosului, minciuna e marginea adevarului, nedreptatea este marginea
dreptatii, prostia e marginea mintii, o margine mai îngusta sau
mai larga dupa împrejurari, dar orice “nu” este o
margine pâna la care poate sa înainteze “da”,
nu este decât o margine, o nevoie a firii celei marginite a lumilor
si a fiintelor din univers, si dispare acolo unde nu sunt margini. Prin
natura cea marginita a graiului omenesc, când noi zicem “binele”,
“frumosul”, “adevarul”, “dreptatea”,
“lumina”, - când facem o deosebire între aceste
notiuni, este deja o marginire, caci a deosebi înseamna a margini,
pe când ele nu se deosebesc, nu se marginesc, si alcatuiesc un
singur “da” în Acela fara margini.” Este explicata
aici însasi ratiunea de a fi a lumii lucrurilor, a finitelor;
în sine, aceasta lume nu este ceva; întemeiata în
“Acela fara margini”, ea devine ceea ce poate fi, anume
ordinea lucrurilor marginite, expresie a unei negatii fiintiale, operatie
prin care fiinta însasi (“Acela fara margini”, în
acest context) întemeiaza, marginind. De fapt, ea nici nu ar putea
sa creeze fara a margini: si-ar iesi din sine.
Pe fondul acestui gând despre ratiunea de a fi a marginitului
capata o anume dezlegare însasi problema raului. Acesta nu poate
fi în infinit, caci natura sa este finitul: el margineste binele;
tocmai în marginirea binelui îsi afla el rostul de a fi
ceva. Asadar, Dumnezeu, ca infinit, nu are în “conditia”
sa raul. Raul apartine creaturii care este, prin natura sa, marginita.
Raul are rost numai ca margine a binelui; doar acesta din urma este
întru fiinta; iar a fi întru fiinta înseamna a fi
în infinit. Într-un fel, ceea ce este negativ, ne-finitul,
reprezinta absolutul. Dar el este negativul numai pentru ca este gândit
dinspre lucrul determinat, finit, cu care are de-a face constiinta,
initial. În felul acesta de a gândi, de a lucra, recunoastem
o meontologie (rostire despre ne-fiinta, despre nimic) “naturala”,
legata de o constiinta care tocmai da seama de trecerea sa catre o alta
conditie: catre conditia de constiinta filosofica.
Doua sunt sensurile acestei rostiri despre ne-fiinta croita de Hasdeu:
a) infinitul (divin) este negativul, cel ce, ne-fiind dat, are putinta
de a se pastra pe sine în rangul sau ontologic (faptul de a fi)
si de a margini, într-un rang ontologic inferior, adica în
finit, stapânind acest orizont în care se afla tot ce exista
(faptul de a pune în ordine); b) ceea ce e marginit este negativul,
caci marginitul nu poate fi dat (positum), fiind secund si suportând
neîmplinirea care înseamna si posibilitatea de a suporta
negatia, în fond, lucrarea negativului ca infinit. Dar tocmai
pentru ca negativul ca marginit se trage din negativul ca infinit divin,
ceea ce se afla în orizontul finit poate sa fie: mai întâi
poate sa fie ceva, apoi poate sa fie prin transmutare în infinit.
Omul are, în mai mare masura decât alti locuitori ai finitului,
aceasta putinta de a fi transmutat în infinit, desi el este o
existenta determinata, localizata în finit. Doar infinitul ca
Unul este. De asemenea, el este unitatea, fiind Unul. Lucrurile ce au
aceeasi soarta, acelasi regim ontologic, ne pot parea unite; totusi,
“ceea ce ni se pare noua a fi unit nu este unit decât în
parerea noastra, unit în realitate fiind numai infinitul, caci
numai el este unul.” Rigoarea acestui gând, conformarea
totala fata de exigenta cuprinsa în întelesul primar al
unui cuvânt – Unul – sunt însusiri ale lucrului
în modelul filosofiei.
Cel ce este negativul însusi – potrivit constiintei abia
desprinsa de propria sa natura –, anume infinitul, este, totusi,
opusul negativului (propriul opus), caci toate însusirile pe care
le stapâneste sunt “pozitive”; El este “da”-ul
total, perfect; în El se afla adevarul, binele, frumosul etc.,
fiecare împlinit în sine si toate întrunite “într-o
singura afirmatie” . Aceasta schimbare, anume trecerea infinitului
în conditia pozitivului, este posibila întrucât infinitul,
negativul ca atare, instabil pentru ca are puterea marginirii în
sine, se dovedeste a fi temeiul tuturor lucrurilor, absolutul. Odata
astfel aratat, infinitul (divin) face ca ceea ce se afla în ordinea
finitului sa devina negativul, adica sa devina secundul. Negativul ca
finit nu mai este negativul ca putere de a margini, ci negativul asezat
în conditia “specifica” printr-o vointa de alt rang
decât cea pe care ar putea-o poseda el, anume prin vointa divina.
Negativul marginit este, mai degraba, negativul negatiei, negativul
neputincios, secund, recognoscibil printr-o operatie logica, dar aflat,
totusi, sub determinarea infinitului, a negativului devenit absolut.
În absenta sa, însa, lucrurile nu ar putea fi ceea ce sunt,
caci le-ar lipsi limitarea. Pe de alta parte, le-ar lipsi chiar putinta
de a fi; aceasta este capatata, totusi, de la infinitul însusi,
prin marginire, asadar prin instituirea finitului.
Chipul în care B.P. Hasdeu concepe legatura infinitului divin
cu existentele finite este “spiritualist”. El este de acord
cu Giordano Bruno, cu Häckel – numiti de filosoful român
– dar si cu Descartes, Leibniz, în privinta prezentei spiritului
divin “în oricare dintre plasmuirile sale”. Negativitatea
de la care provine îi da “plasmuirii” puterea de a
se întoarce de unde a venit; puterea este prezenta efectiva a
spiritului divin în oricare plasmuire a sa, în orice creatura.
Dintre toate plasmuirile divine, omul are puterea cea mai mare de a
reveni în infinit, adica de a se întoarce în principiul
tuturor lucrurilor. “Omul deci stie ca e nemuritor, o stie chiar
când crede ca n-o stie; el stie ca e nemuritor anume ca eu, ca
personalitate care cugeta si voieste; el stie ca moartea nu este decât
un val straveziu dupa care se ascunde.” Eul, posedat de om, reprezinta
limita umana însasi; dar ceea ce este limita este si deschidere
catre ceea ce-i nelimitat. Tocmai prin eu omul tinde catre dezmarginire.
Iar primul act al eului pornit catre dezmarginire este altruismul, afirma
Hasdeu.
Infinitul divin creeaza lucrurile, oarecum negându-se pe sine.
Desigur, nu este vorba despre o pierdere de “substanta”
divina, sau despre o depotentare a conditiei divine, ci despre o facere
prin marginire; de fapt, negarea infinitului divin nu este de sine,
cât din sine – adica din Negativul ca atare (Nimicul?) –
si de aceea ea este valabila pentru creatura. Marginirea acesteia este
prin sine însasi o negatie: de aici negativul în care se
instaleaza, ca într-o esenta, orice lucru creat, asadar si omul.
Omul însa, asemenea oricarui finit, dar cu mai multa forta decât
oricare altul, tinde catre infinitul divin, încercând dezmarginirea.
Desigur, aceasta nu este posibila deodata, afirma Hasdeu, ci prin evolutie.
Teoria evolutiei, desavârsita de Ch. Darwin, reprezinta tocmai
luarea la cunostinta asupra tentatiei dezmarginirii de care este lovita
orice “specie”. Asadar, evolutia este calea catre infinitul
divin, ea este forma dezmarginirii. Înaintând pe aceasta
cale, omul îsi dezvaluie fiinta. Deschiderea catre Altul, altruismul,
este primul moment al acestei cai. Am putea spune ca Altul este aparenta
raspunzatoare de fiecare dintre noi, de fiecare aparitie umana (individualizata).
De aceea tocmai deschiderea catre Altul face posibila înaintarea
catre mântuire, prin dezmarginire.
Putem crede ca Hasdeu face filosofie politica, discutând despre
“eu” si “Altul”; spatiul public este la îndemâna
acestora pentru a da unul de altul; numai ca nu este vorba aici despre
un spatiu public, ci despre un spatiu interior, universal, asa cum apare
el în toata filosofia moderna ce se revendica de la ego cogito
al lui Descartes si mai cu seama de la ideea kantiana a transcendentalului.
Altul nu este, de fapt, în afara, ci înlauntrul eului, îi
este conditie de posibilitate acestuia. Regula relatiei dintre eu si
Altul este dezmarginirea, sau urzirea de sine. “Dumnezeu urzeste
faptura – afirma B.P. Hasdeu –, dar înca si faptura
ea însasi, odata urzita, se urzeste apoi pe sine-si. Aceasta a
doua urzire este o neaparata urmare a celei dintâi: fiind o marginire
la infinit, adica una alcatuind un fel de plecare, cealalta înfatiseaza
un fel de întoarcere.” Recunoasterea Altuia ca fiind cel-ce-scoate-eul-din-sine
nu este un act de cunoastere, ci un act de iubire. Prin iubire, eul
s-a deschis catre Altul ca Dumnezeu. De fapt, principiul iubirii este
universal: el reprezinta un fel de “mecanism al Universului”.
Gândurile lui Hasdeu despre altruism si iubire nu sunt cu nimic
mai prejos fata de ideile metafizicii alteritatii, dezvoltata de Martin
Buber, de Emmanuel Levinas si de altii. Hasdeu nu este atât de
“tehnic” cât sunt ceilalti. Dar nu sunt convins ca
tehnica filosofica hotaraste întotdeauna asupra valabilitatii
unor gânduri cuprinse într-o încercare filosofica.
Un semn fizico-psihic al dezmarginirii este visul. În vis, omul
se dezmargineste în privinta spatiului si a timpului. Nu ne intereseaza
aici rostul “spiritist” al visului, ci functiunea sa filosofica.
Din acest unghi, visul scoate la iveala posibilitatea unei stari cautata
de om neîncetat: fericirea. Iubirea nu are sens în sine;
ea trebuie sa aiba o finalitate, fiind o relatie. Hasdeu are nevoie
de un substrat, un suport “material” care sa sustina aceste
fenomene; si spune el ca putem vorbi despre “organismul fluidic
imponderabil”, sau “organismul primar fluidic” (în
fond, sufletul). Aceasta ipoteza are semnificatie si din unghiul interpretarii
noastre: tocmai ea face posibila întelegerea rolului memoriei
si a formelor sale – memoria impulsiva (un fel de memorie universala,
prezenta la orice lucru marginit), memoria instinctiva (a organismului)
si memoria starilor de constiinta (memorie specifica sufletului omenesc)
– în dezmarginire. Este de neînteles cum pot fi alaturate
fapte atât de diferite în mod obisnuit: altruismul, iubirea,
fericirea, memoria. Este de neînteles alaturarea lor atâta
vreme cât le luam cu sensurile lor obisnuite. În scenariul
hasdean, ele au functii “integrate”, ele sunt solidare;
mai mult, se cauta reciproc. Altruismul nu este sentimentul abandonului
de sine în sensul avantajarii celuilalt fara motiv, ci el reprezinta
singura deschidere întru dezmarginirea sufletului. În absenta
sa, adica în absenta deschiderii eului catre alt eu, nici unul
dintre acestea nu se desavârseste, nu îsi simte “natura
vesnica”. Dar altruismul trebuie sa aiba un scop: el se împlineste
în iubire, în iubirea semenului, apoi în iubirea de
Dumnezeu. Altruismul este o posibilitate, o simpla cale luminata; iubirea
este calea însasi, urmata ca atare; sufletul, însa, se aseaza,
se odihneste, uneori, cuprins de iubire: acum el este fericit. Îi
trebuie însa si memoria: altfel s-ar uita pe sine, si-ar uita
scopul, si-ar pierde calea, ratacindu-se în agitatia “materiala”,
foarte atragatoare, de altfel.
Memoria nu este, totusi, finalul. Dezmarginirea sufletului nu este încheiata
prin depozitarea cunostintelor sau altor “produse” sufletesti.
Memoria creeaza deopotriva sentimentul continuitatii si pe cel al neîmplinirii.
De aceea apare vointa de a continua, de a accentua dezmarginirea. Dar
vointa aceasta este neputincioasa daca lipseste credinta. Asa încât,
starea ultima a dezmarginirii este vointa-credinta. Fara credinta, vointa
conduce catre acte “sarbede si spalacite”; însotita
cu credinta, vointa reaseaza eul în ipostaza prielnica adâncirii
în dezmarginire. Hasdeu explica întreg acest scenariu în
termeni bio-psihologici. Somnambulismul i se pare lui a fi “situatia”
în care se actualizeaza aceste stari ale dezmarginirii. Nu este
cazul sa refacem explicatia ca atare; ea este la fel de nesemnificativa
pe cât este ideea lui Descartes despre glanda pineala ca sediu
al ratiunii. Proiectul fenomenologic este destul de clar, daca se accepta
anumite conventii prin care sensurile textului sunt constrânse
sa iasa la iveala, desigur, într-un context în care interpretul
este “activ”, propunând forma în care se pot
aseza aceste sensuri.
Vointa-credinta este si ea un “instrument” prin care sufletul
ajunge la ceea ce-i desavârseste dezmarginirea: adevarul. Hasdeu
nu rosteste deschis despre adevar, dar vorbeste despre minciuna; aceasta
este semnul marginirii; si daca opusul ei este adevarul, atunci acesta
este semnul dezmarginirii sufletului, al recâstigarii infinitului.
De ce oare nu vorbeste Hasdeu despre adevar? De ce nu se foloseste de
resursele de discurs ale acestui termen, care ar fi putut încheia
ca atare un scenariu filosofic? Pentru ca el priveste lucrurile înca
de “aici”, nu de dincolo. Si-a asumat pozitia aceasta înca
de la începutul preocuparilor sale spiritiste. Dincolo se afla
cineva, cineva foarte drag, care îi vorbea prin semnele prezentei
sufletului dezmarginit. El se afla aici si asculta. Filosofia sa este,
dupa propria marturisire, o revelatie. Cu siguranta nu este vorba despre
o revelatie împlinita, caci, asa cum spuneam mai devreme, el si-a
asumat pozitia celui de aici, care primeste semne, care nu este vrednic
decât de ascultare. Se cuvine sa-l ascultam si noi pe Hasdeu,
caci ceea ce ne spune el, chiar daca nu reprezinta expresia unei revelatii
împlinite, este, totusi, rezultatul unei inspiratii, pe care as
numi-o metafizica, o stare deloc comuna si cu totul semnificativa cultural,
daca trece în cuvânt. Si trebuie sa recunoastem faptul ca
Hasdeu a stiut sa cuvânteze pe masura inspiratiei sale.
Fenomenologie înseamna rostire despre fenomen. Iar fenomenul este
“aparitia fiinda” si aparenta care face aparitia sa fie
ceva. Hasdeu rosteste despre om, asa cum el apare, în modul sau
de existenta si în aparenta care îi da puterea de a intra
si de a se pastra în modul de existenta propriu. Omul este pe
cale catre sine, catre propria desavârsire, posibila prin dezmarginire
si integrare în infinit. Într-un fel, aceasta este însasi
calea mistica. Dar calea mistica, în modelarea hasdeana, este,
privita în oglinda (speculum) constiintei, tocmai fenomenologia.
Instantele dezmarginirii – altruismul, iubirea, fericirea, memoria,
vointa-credinta – sunt si momente ale descoperirii aparentei (temeiului)
din fenomenul uman. Dar nu este vorba aici despre o diferenta categorica
între doua lucruri; nici macar despre doua ordini de semnificatie
pentru acelasi ceva; este vorba despre fenomenologie ca fiind calea
mistica. Aceasta ipostaza a fenomenologiei este inedita în spatiul
filosofiei. Ea a mai fost încercata, e drept, în trecutul
istoriei filosofiei, dar fara a-i fi precizate momentele. B.P. Hasdeu
însa, folosind drept fond un discurs “secund” (de
filosofie secunda, un discurs “fizic”), referitor la anumite
fapte psihice si psiho-nervoase – vis, somnambulism etc. –
croieste, într-o formula fenomenologica, o viziune asupra omului
ce are drept “lege” dezmarginirea de sine a eului (uman)
întru revenirea sa în infinit.
Momentele misticii fenomenologice hasdeene – numita de el “spiritism”
– sunt echipotentiale. De aici si posibilitatea de a le disloca,
dupa ce ele si-au exersat functia. Mai mult, fiecare poate sintetiza
prin sine întreaga mistica fenomenologica (spiritismul hasdean),
devenind cumva un generic al acesteia. Hasdeu însusi selecteaza
un astfel de moment – iubirea – privindu-l ca unitate a
celorlalte momente: “iubirea sufletelor, iubirea de tata, de mama,
de copil, de frati sau prieteni, iata cheia Spiritismului, singura cheie
a comunicatiei între Spirite.” B.P. Hasdeu îmi pare
a fi aici mai “lucid” decât orice critic (acuzator
sau adulator) al sau întru spiritism. Iubirea veritabila are forta
de a institui o ordine a relatiei dintre “spirite” (suflete)
înlauntrul careia diferentele “fizice” nu mai au nici
o relevanta. Prin iubire, sufletul trece dincolo de sine, topindu-se
în Altul; într-un fel, Altul este în însusi
chipul eului iubitor. Iubirea este în stare sa distruga nu numai
fel de fel de conditionari sociale, morale etc., ci chiar conditionari
naturale; si aceasta fiindca intervine libertatea divina a spiritului,
adica posibilitatea lui de a se dezmargini.
Pe fondul unei teorii spiritiste – spiritista, cred, numai în
termeni –, B.P. Hasdeu construieste o fenomenologie a umanului
având valoarea unei mistici a iubirii. Iubirea este calea cea
adevarata a dezmarginirii, a unirii sufletului cu infinitul divin din
care se trage.
Este filosof B.P. Hasdeu? Acum putem da un raspuns întemeiat acestei
întrebari: B.P. Hasdeu este un filosof veritabil; în Sic
cogito, el construieste o mistica fenomenologica, în orizontul
careia recunoastem relieful topos-ului originar al filosofiei. Uneori,
tocmai textele mici tainuiesc minuni. Este, sigur, si cazul opusculului
hasdean Sic cogito. Minunea este întâmplarea (neasteptata!),
care, odata produsa, creeaza un destin; minunea este, în limbaj
filosofic, un “accident universal”. Minunea din opusculul
lui B.P. Hasdeu este o filosofie, mai bine-zis un proiect filosofic.
Poate ca aceasta prezenta lumineaza altfel o opera pentru care cultura
româneasca a consumat putin din potentialul sau “critic”.
Se cuvine sa fim mai îngrijorati în privinta destinului
hermeneutic al operelor celor câtiva aristocrati (întru
spirit, desigur) din cultura noastra. Altminteri, agentii massificarii
actuale a valabilitatii culturale, capatând în putere, ar
avea deschisa calea “civilizarii” complete a culturii noastre.
(Fragment dintr-o lucrare aflata în pregatire pentru
publicare.)
Viorel N. CERNICA