"A
hotãrî dacã viata meritã sau nu sã
fie trãitã înseamnã a rãspunde la
problema fundamentalã a filosofiei", afirmã filosoful
francez Albert Camus. Scopul demersului nostru nu este însã
stabilirea problemei fundamentale a filosofiei; admitem afirmatia camusianã
în sprijinul umanului din noi confruntat în mod constant
cu realitatea social-istoricã ce prezintã omul drept un
simplu comediant pe scena vietii.
Sesizãm si retinem în mod curent, involuntar însã,
înfãtisãrile mohorâte ale celorlalti ce trãdeazã
un dispret special fatã de nevoile zilnice, astfel încât
sfârsim dupã un timp prin a examina, supraveghea si chiar
spiona atitudinea acestora oriunde ne-am afla. Nu ne gândim câtusi
de putin sã ne ascundem interesul pe care ni-l stârnesc
cei din jur; avem nevinovãtia copilului care admirã totul
cu gura cãscatã: obrazul ne rãmâne teapãn,
privirea lipsitã de viatã. Oriunde ne-am afla, pe stradã
sau într-un magazin, simturile sorb cu lãcomie aspectul
trecãtorilor. Nu putem însã a analiza ceea ce descoperim
în ei. Gândirea lucreazã în voie; ne este suficient
sã surprindem o particularitate a fizionomiei ori a atitudinii,
pentru ca respectivii necunoscuti, "selectati" cu totul întâmplãtor,
sã se transforme în personaje distincte, cãrora
le dãm caracteristici individuale, încadrându-le
astfel în tipologii specifice.
Acest fenomen are loc fãrã a ne da seama cã poate
si noi suntem la fel: avem dorinte, sperante, râvnim si nãzuim
constant, însã ne simtim striviti de contextul dur si de
atmosfera plumburie ce pare a ne sugruma treptat vointa. Astfel, la
fiecare pas, pãrem a hotãrî dacã "viata
meritã sau nu sã fie trãitã". Suntem
noi în mãsurã, însã, sã hotãrâm
acest lucru? Am putea spune cã da; cultura vãzutã
ca "totalitatea valorilor materiale si spirituale create de omenire
în procesul practicii social-istorice" pare a trãda
în mod vãdit faptul cã omul este fiinta cea mai
în mãsurã sã confere ordinea necesarã
lucrurilor si fenomenelor. În acest context, în care responsabilitatea
sa este enormã, mai are omul timp sã se îngrijeascã
de propria sa fericire? Poate el cãuta fericirea? Dacã
da, unde? Lãmuritor în aceastã privintã este
"Mitul lui Sisif", scris si inclus de gânditorul francez
Albert Camus în "ciclul absurdului".
Iatã câteva fragmente edificatoare ale mitului camusian:
"Zeii îl osândirã pe Sisif sã rostogoleascã
întruna o stâncã pânã în vârful
unui munte, de unde piatra cãdea dusã de propria ei greutate.
Socotiserã cu oarecare dreptate cã nu existã pedeapsã
mai mare decât munca zadarnicã si fãrã sperantã.
(...) Dacã îl credem pe Homer, Sisif era cel mai întelept
si cel mai prudent dintre muritori
În legãturã
cu pricinile pentru care a ajuns truditorul inutil al infernului (
)
este învinuit cã si-ar fi îngãduit unele libertãti
fatã de zei, cãrora le-a trãdat secretele
Homer ne povesteste de asemenea, cã Sisif pusese moartea în
lanturi. (...)
Se întelege, fãrã îndoialã, cã
Sisif este eroul absurd atât prin pasiunile cât si prin
chinul sãu. Dispretul fatã de zei, ura fatã de
moarte si dragostea lui pentru viatã i-au adus acel supliciu
teribil al fiintei care se chinuie perpetuu pentru ceva care nu va fi
niciodatã terminat. E pretul care trebuie plãtit pentru
pasiunile de pe acest pãmânt
Acest mit este tragic pentru cã eroul sãu este constient.
Într-adevãr care ar fi chinul lui, dacã la fiecare
pas ar fi îmbãrbãtat de sperantã în
izbândã?...
Fericirea si absurdul sunt doi copii ai aceluiasi pãrinte. Ei
sunt nedespãrtiti.
(
) "Socot cã totul e bine", spune Oedip, si aceste
cuvinte sunt sacre. Ele rãsunã în universul sãlbatic
si limitat al omului. Ele învatã cã totul nu este,
n-a fost epuizat
Ele izgonesc din aceastã lume un Dumnezeu
care pãtrunsese în ea odatã cu insatisfactia si
cu gustul pentru durerile inutile. Ele fac din destin o problemã
a omului care trebuie rezolvatã între oameni.
Toatã bucuria tãcutã a lui Sisif e aici. Destinul
sãu îi apartine. Stânca lui este lucrul lui. Tot
astfel, omul absurd, când îsi contemplã chinul, face
sã amuteascã toti idolii. În universul dintr-o datã
întors la tãcerea sa, se înaltã miile de voci
uimite ale pãmântului.
Chemãri inconstiente si tainice, invitatii ale tuturor chipurilor,
iatã reversul necesar si pretul victoriei. Omul absurd spune
da si efortul sãu nu va înceta niciodatã. Dacã
existã un destin personal, în schimb nu existã destin
superior, sau cel putin existã doar unul singur pe care el îl
socoteste total si vrednic de dispret.
(
) El se stie stãpânul zilelor sale. În acea
clipã subtilã când omul se apleacã asupra
vietii sale, Sisif, întorcându-se la stâncã,
contemplã acel sir de fapte fãrã legãturã
care devine propriul sãu destin creat de el, unit sub privirea
memoriilor sale si în curând pecetluit de moarte. Astfel,
încredintat de originea pe deplin omeneascã a tot ce-i
omenesc orb care vrea sã vadã si care stie cã moartea
nu are sfârsit, el nu se opreste niciodatã. Stânca
se rostogoleste si acum.
(
) Sisif ne învatã fidelitatea superioarã
care îi neagã pe zei si înaltã stâncile.
Si el socoteste cã totul e bine
Fiecare grãunte
al acestui munte plin de întuneric alcãtuieste o lume.
Lupta însãsi cãtre înãltimi este de
ajuns pentru a umple un suflet omenesc. Trebuie sã ni-l închipuim
pe Sisif fericit."
Conditia sisificã pare a hasura cel mai bine portretul umanului
ce ne apartine si pe care îl afisãm în relatiile
cu ceilalti. Asemenea lui Sisif, ne chinuim perpetuu pentru ceva care
nu va fi niciodatã terminat, ne contemplãm adesea chinul
încercând sã gãsim puncte de refugiu, spunem
da si efortul nostru nu va înceta niciodatã, dovedind astfel
o rãbdare absurdã; sfârsim, în cele din urmã,
prin a ne însusi destinul. În acest cadru umbrit de lipsa
divinului, fericirea este totusi posibilã prin contemplarea sirului
de fapte fãrã legãturã care devine propriul
destin. Fiecare este propria sa povarã în situatia în
care "suntem osânditi sã dãm lucrurilor un
sens" (Merleau-Ponty). Sisif ne învatã însã
"fidelitatea superioarã", adicã fidelitatea
fatã de propria persoanã, fatã de sine.
Iatã-ne ajunsi la finalul demersului nostru, iar dorinta necesarã
de a da un sens acestuia se identificã cu dorinta de a da un
sens explicit conditiei umane absurde, mãcinate zilnic de povara
existentei în lipsuri si suferinte, fie ele spirituale, fie materiale.
Ei bine, Camus ne îndeamnã sã ni-l închipuim
pe Sisif fericit; fericiti trebuie sã fim si noi, nu necesarmente
pentru cã analogia cu paradigma sisificã este una potrivitã,
ci pentru cã întreaga culturã pare a dezvãlui
o anumitã "fidelitate superioarã" fatã
de conditia umanã. Omul se pare cã a devenit constient
încã de la începuturi de conditia sa absurdã,
altfel nu ne putem explica mãretia si geniul unui DaVinci sau
Van Gogh. Cui închinau ei lucrãrile dacã nu sinelui
si celorlalti? Vânãm si savurãm, suferim si ne bucurãm,
pretuim si dispretuim, ne nastem si murim, iar timpul cuprins între
ni-l datorãm nouã si celorlalti; suntem responsabili "
în gradul cel mai înalt" - iatã motivul fericirii
noastre!
Adrian
Spîrchez