Nu
este vorba, în cele ce urmeazã, despre niste semne
speciale ale ideologiei culturale, ci despre unele aflate la îndemâna
oricui. Desigur, semnele nu se prezintã ca atare, ca semne ale
ideologiei culturale; asa încât se cuvine ca acela
care, atent fiind la jocurile culturale, le-ar putea întelege
si în aspectul lor ideologic, sã lucreze cu prudentã.
În plus, aspectul în cauzã pare, la noi, a fi de
negãsit, fiindcã s-a declarat, la un moment dat, cã
ideologia nu mai are aici nici o sansã: mã refer
la momentul decembrie ’89, moment care a pãrut a ne scoate
de sub autoritatea oricãrei ideologii, a ne izbãvi de
orice rãtãcire. S-a pierdut, oarecum, din vedere faptul
cã multi dintre cei care rãmâneau în
spatiul jocului cultural românesc practicaserã ideologia
– chiar ideologia politicã sau o specie de ideologie inspiratã
de cea politicã – si cã “sarcina”
lor, consimtitã prin chiar vocatia pe care si-au
cultivat-o ani în sir, a rãmas aceea de a ideologiza
actul cultural si de a-i instrui si pe altii în
aceastã meserie. Sã nu credeti cã vreau sã
fac pe cineva rãspunzãtor pentru ceva anume. Este vorba
mai degrabã despre invitatia de a constientiza prezenta,
în viata noastrã culturalã, a unei deprinderi
pe care unii au cãpãtat-o demult si care le ocupã,
firesc, viata si acum, dupã rupturã. Nu pot
trece însã cu vederea peste faptul cã ideologia
culturalã este una dintre speciile ideologice cu totul necesarã.
De la ea avem “principiile” creatiei, ale educatiei,
ale formãrii oamenilor dintr-o comunitate. Si totdeauna
a fost asa. Totusi, acum, parcã mai accentuat decât
altãdatã, ideologii culturali (i-am putea numi “activisti
culturali”), maturi si imaturi (ca vârstã) par
a nu-si întelege propriul rost. Judecãtile
lor de valoare nu pot fi “curate” – asa cum nu
sunt ale nici unui judecãtor cultural – dar ei pretind
cã judecã folosindu-se de niste criterii universal-valabile,
atemporale, si se îndreaptã, exemplificator, cãtre
asa-numitele “valori eterne” ale culturii. Uitând,
se pare, cã nici o valoare omeneascã nu poate fi mai mult
decât omenescul însusi: relativã si neîmplinitã.
O anume împlinire am putea accepta, dar pornind de la premise
determinate în judecarea actului cultural, premise care alcãtuiesc
un orizont de valabilitate cu principii si legi conventionale.
Un exemplu potrivit ar fi “ideologia” culturalã camusianã,
al cãrei principiu este ideea constiintei absurde.
Pe temeiul acestei idei, putem vorbi despre “valoare absolutã”,
cãci aceasta este gânditã în functie
de ceea ce am putea numi “consum existential” sau
cotã de participare a creatorului la actul creatiei; fiinta
creatorului se concentreazã întreagã în actul
creatiei, ceea ce presupune consumul sãu existential
total si o valoare absolutã pentru “operã”.
Totusi, ce este ideologia? Este un demers teoretic de legitimare
– sau de delegitimare – a unei “puteri”. Dacã
este vorba despre ideologie culturalã, atunci aceasta are drept
obiect legitimarea puterii unei creatii, a unui creator etc. Desigur,
puterea este subordonatoare, asa încât, dupã
justificarea legitimitãtii ei, ar trebui sã gândim
celelalte creatii ca si cum si-ar exprima “valoarea”
numai prin confruntarea cu creatia cea mai puternicã. Ne-am
putea gândi cã este vorba aici despre un model de creatie,
despre un ideal. Nici vorbã: puterea este reprezentatã
de cineva anume sau de ceva anume: creator sau creatie, se-ntelege.
Pe de altã parte, nu trebuie sã ne asteptãm
ca demersul ideologic sã fie pe fatã. De regulã,
el apare în formã academicã si având
“consistentã eruditã”. Si cu toate
cã intentia de a ascunde rostul ideologic al demersului
face parte din fiinta însãsi a discursului de
tip ideologic-cultural, semnele care dau seama de acest rost sunt si
ele directe. Douã dintre acestea mi-au apãrut cu claritate
de curând, ascultând o emisiune culturalã la radio.
Iatã cele douã semne: 1) formularea unor false probleme;
2) confectionarea unor clasamente ale creatiilor (creatorilor,
creaturilor!) în functie de “valoarea” lor.
Cel dintâi, este atotprezent în spatiul ideologiei
culturale, cãci el deschide un drum de înaintare pentru
aceasta. Iatã un exemplu: spui cã dacã Blaga si
Noica sunt scosi din filosofia româneascã, aceasta
îsi clatinã foarte serios statutul, dacã nu
cumva îsi pierde forta de a fi filosofie. Problema
aceasta are în vedere o anume intentie “deconstructivistã”.
Din câte stiu, o astfel de intentie “demolatoare”
nu are nici o sansã la noi. Nu am auzit pe nimeni spunând
cã Blaga sau Noica nu ar fi filosofi (români). De fapt
si istoriile filosofiei românesti construite pe o premisã
ideologicã explicitã au luat în seamã creatiile
acestor doi filosofi români. Dar dacã deconstructivismul
vizeazã o reordonare a filosofiei românesti, asumat
partialã, atunci Blaga si Noica pot lipsi. Ideologul
însã nu vizeazã acest din urmã fapt, ci pe
cel dintâi: filosofia noastrã este amenintatã
fiindcã Blaga si Noica pot fi scosi din ea, la “initiativa”
oricui.
Dacã ai fi un adevãrat creator, ideologule, ai putea corecta
aceastã rãtãcire, prezentându-i pe cei doi
ca filosofi veritabili, reconstruind filosofia româneascã.
Asadar, nu e nici un pericol dacã vreun nebun ar spune cã
Blaga si Noica pot lipsi dintr-o istorie a filosofiei românesti.
Puterea creatiei tale ar fi suficient de mare încât
lucrurile sã fie puse în ordine.
Oricum, problema aceasta este inventatã de ideolog – de
aceea nu este o problemã veritabilã – pentru a-si
legitima demersul sãu, un demers fãrã mizã
si, la limitã, indiferent fatã de soarta culturii
sau filosofiei noastre.
Celãlalt semn – confectionarea clasamentelor –
este rãspândit în toate colturile culturii.
Peste tot se fac clasamente. Unele dintre ele, anume cele care-i vizeazã
pe contemporani, sunt mascate de bunele intentii: trebuie recompensati
creatorii mari, cãci ei au o contributie însemnatã
la sporul întru umanitate al omului, sau trebuie recompensati
cei care se ocupã cu “creatia culturalã”,
cãci meseria aceasta nu aduce suficiente mijloace de trai. De
regulã, sunt recompensati fie cei care nici nu au nevoie
de altceva decât de titlul corespunzãtor recompensei, fie
cei care, potrivit judecãtii contemporanilor, dar totdeauna
dupã criterii de ideologie culturalã, sunt socotiti
“cei mai mari”. De aceea un anumit titlu cãpãtat
de cineva mai valoreazã, în timp, numai dacã creatia
sa este într-adevãr valoroasã (dacã ea reuseste
sã mai spunã ceva si generatiilor viitoare),
iar cei socotiti “cei mai mari”, tocmai pentru cã
sunt prea bine prinsi în mediul cultural în care apar
– pe care îl si inspirã în privinta
ideologiilor la modã – dispar spiritual odatã cu
trupul lor. Sunt la îndemânã o groazã de exemple.
Oricum, teoriile antropogenetice sunt instructive, uneori, si în
sensul unei judecãti de ideologie a culturii (pe care,
dupã cum se vede, o practic si eu cu fervoare); o idee cuprinsã
în aceste teorii este urmãtoarea: liniile hominide adaptate
la un anumit mediu au dispãrut odatã cu mediul la care
au fost adaptate, în vreme ce altele, neadaptate, au reusit
sã supravietuiascã în conditii de schimbare
a mediului. Specia noastrã trãieste – nu doar
“fizic”, ci si “metafizic” – numai
rezistând “situatiilor limitã”. Adaptatii
cultural – si-i putem recunoaste usor pe contemporanii
nostri adaptati – nu au sanse prea mari de a rezista
la schimbarea mediului cultural. Iar acesta se schimbã continuu,
fie datoritã dinamicii proprii, pe care, de regulã, o
nesocotesc ideologii culturali, fie datoritã “cererii”
de fapte de culturã venitã din afara culturii (cã
doar suntem, si cu cultura, pe piatã!).
Frumos ar fi, desigur, ca ideologia sã nu fie posibilã
în spatiul culturii. Frumosul însusi ar avea
de câstigat; ca si Adevãrul sau Binele; ca si
Libertatea sau Sentimentul Sacrului. Dar ideologia culturalã
nu numai cã este posibilã, ci este necesarã, având
o virtute cu adevãrat culturalã, dincolo de virtutile
sale sociale: ne aratã, în starea lor autenticã,
urâtul, eroarea (si minciuna), rãul etc. Ni le aratã
prin ea însãsi. Tocmai de aceea trebuie sã
acceptãm cã ideologia este un fapt necesar: o datã,
ea corespunde fiintei noastre continuu neîmplinite, contribuind
la întelegerea limitelor noastre; apoi, ea transportã
negativul culturii în cultura însãsi. Tocmai
din astfel de fapte cultura îsi trage, uneori, suflul. Cum
bine stim, suflul conditioneazã viata.
Probabil vã întrebati, cititorule: pe cine are de
gând autorul acestui eseu sã aseze în vârf?
Eu practic o ideologie încã domesticã, fãrã
top; si, desi am în minte fel de fel de clasamente si
multe false probleme – poate cã si aceasta a ideologiei
culturale este una de acest fel – nu tin încã
sã mi le fac cunoscute: nu e momentul pentru ele. Dar dacã
dumneavoastrã m-ati înteles, atunci astept
sã ne confruntãm în privinta clasamentelor
culturale si a puterii falselor probleme pe care am reusi
sã le conducem spre o anumitã formã. Cine stie,
poate va iesi ceva din aceasta: poate va iesi o ideologie
mai frumoasã decât altele. Vã propun, dupã
cum cred cã ati înteles, sã deveniti
ideolog cultural, mãcar pentru o clipã: pentru clipa în
care îmi veti întelege demersul.
Viorel N. CERNICA