Constantin Schifirnet Geneza modernã a ideii nationale. Psihologie etnicã si identitate româneascã |
||
Uneori,
câte un fragment din istoria filosofiei sau chiar din istoria
culturii cade în desuetudine datoritã unei inapetente
hermeneutice. E drept, dacã se întâmplã
astfel, putem bãnui cã e vorba doar despre acel fragment
istoric, cã el ar fi de vinã pentru faptul cã
nu atrage interpretarea, cã nu este destul de puternic în
a rãmâne atractiv pentru atitudinea hermeneuticã.
Totusi, conjuncturile politice si culturale pot abate interpretarea
însãsi de la calea sa fireascã, fiind trecute
astfel în umbrã creatii valoroase, pentru a fi vizate
opere de valoare îndoielnicã; asadar, putem vorbi si
despre o "vinã" a interpretãrii, care, motivatã
defectuos, nu se îndreaptã cãtre creatiile ce
încã ne-ar mai putea vorbi. Cu istoria filosofiei românesti
s-a întâmplat, cred, la fel, într-o perioadã
în care judecarea valorilor culturii noastre nu era un act liber,
ci impus prin criterii strãine culturii si cu atât mai
mult filosofiei. Astfel, au dispãrut din raza interesului nostru
cultural lucrãri care au contribuit la însãsi
constituirea culturii românesti în forma în care
o avem astãzi. Tocmai de aceea, un plan editorial care îsi
propune republicarea unor astfel de lucrãri uitate - si care,
pe deasupra, înfãptuieste ceea ce îsi propune -
este de apreciat si, mai mult, de consacrat, cultural, prin atitudini
evaluatoare corespunzãtoare. Dar
a avut grijã de sine cultura româneascã, atâta
vreme cât, dezorientatã, îsi cãuta firea
în afarã de sine? Oricum, îmi pare cã dupã
1989, cultura româneascã a început sã aibã
grijã de ea, cu toate cã - sau tocmai pentru aceasta
- diversitatea punctelor de vedere asupra conditiei sale a devenit
un fel de propriu al sãu. Prin aceastã grijã
de sine a fost reinstituit demersul reflexiv, de lãmurire de
sine, în cultura româneascã. Am
putea crede cã în era "postmodernã",
marcatã de prefaceri semnificative în planul gândirii
politice (a se vedea conceptul de postdemocratie) si în cel
al filosofiei (a se vedea ideea despre sfârsitul filosofiei,
distructia conceptelor ontologiei, apusul gândirii, gândirea
slabã etc.), o lucrare despre "ideea nationalã"
nu este binevenitã. Totusi, vom putea întelege fenomenul
"postmodern", cu toate prefacerile politice si culturale
pe care le instituie, dacã nu ne vom lãmuri în
privinta "ideii nationale" în cultura noastrã?
Apoi, autorii români care au tematizat aceastã problemã
au tãcut definitiv? Sau, dimpotrivã, ei au pus probleme
semnificative si pentru noi? Geneza modernã a ideii nationale
rãspunde la astfel de întrebãri si dovedeste,
prin ea însãsi si prin cãrtile pe care studiile
cuprinse în volum le-au prefatat, cã tema gândirii
identitare are încã fortã în spatiul nostru
cultural si cã ea va fi potentatã - si nu numai la noi
- în conditiile accentuãrii procesului de globalizare.
Cãci nelãmuriti în privinta identitãtii
proprii nu vom putea participa la unitatea cultural-politicã
ce se prefigureazã în Europa; nestiind de noi, nu avem
ce cãuta acolo unde se întâlnesc numai cei ce vor
sã potenteze valori create, pânã acum, în
matricea lor culturalã. Republicarea unor lucrãri apartinând,
prin problematicã, spatiului identitar românesc, este
un fapt cultural semnificativ si, cred, important pentru cunoasterea
si re-cunoasterea de sine a culturii noastre. Cartea
de care ne ocupãm are, cum spuneam, o semnificatie dincolo
de suma studiilor pe care le adunã; din ea putem retine schita
unei teorii asupra genezei culturii noastre moderne si a filosofiei
românesti ca element al acesteia, teorie bazatã pe valorificarea
traditiei culturale românesti, pe valorizarea operelor de seamã
ale acesteia, îndeosebi a acelora care au tematizat "ideea
nationalã". Abordând temele nu dintr-un unghi ideologic,
ci dintr-unul mai degrabã stiintific, lucrând potrivit
unui plan si folosind metode de analizã multinivelarã
si comparativã a faptului cultural, propunând ipoteze
de lucru si cãutând temeiuri suficiente pentru ideile
sustinute, autorul realizeazã un discurs istorico-critic asupra
ideii nationale, pornind de la felul cum aceasta apare în scrierile
autorilor români din sec. al XIX-lea si al XX-lea. Autorul
socoteste cã existã o "conceptie unicã de
cunoastere a lumii" proprie unui popor, conceptie integratã
în culturã. În privinta culturii si civilizatiei
noastre moderne, s-ar putea sustine cã edificarea sa a fost
posibilã prin preluarea unor "tipuri de gândire"
apartinând civilizatiei apusene. Afirmatia este, desigur, riscantã,
datã fiind o altã idee a autorului: cultura unui popor
este expresia modului sãu unic de a fi în lume. Interpretãrile
la textele publicate în Colectia "Ethnos", cuprinse
în volumul de fatã, tind cãtre împãcarea
acestor douã idei ce par a fi opuse. Autorul aderã,
tacit, la o pozitie înnobilatã de traditia noastrã
culturalã: formele apusene, desi goale de continut în
momentul adoptãrii lor, au modelat, în timp, "materialul
românesc", ceea ce dovedeste cã acesta nu este cu
totul diferit de cel occidental. Totusi, însusi "fondul
spiritual românesc impunea si un mod de gândire propriu". Demnã
de a fi consemnatã este ideea filosofiei occidentale ca o "filosofie
localã". Asadar, tocmai acea filosofie care s-a perceput
pe sine ca fiind universalã, care a iscat în diverse
culturi discutii, polemici cu privire la universal si local în
filosofie, este ea însãsi localã. Felul în
care autorul gândeste argumentatia acestei ideii are si sensul
deschiderii unui spatiu al discursului în care capãtã
semnificatie tema posibilitãtii filosofiei românesti.
Autorul este convins cã o filosofie "se structureazã
si în raport cu cultura în care fiinteazã";
iar cultura româneascã, având ca temei spiritualitatea
ortodoxã si ca mediu de afirmare un spatiu situat "la
rãspântii de culturi si civilizatii", a îngãduit,
ca element al constiintei sale de sine, o filosofie "a natiunii
române care conferã expresie rationalitãtii si
cugetãrii românesti". Lucrarea prof. C. Schifirnet reactualizeazã contributii semnificative pe itinerariul gândirii românesti despre propria-i identitate. Acesta este motivul pentru care ea ocupã, din chiar primul ei ceas "public", un loc ce nu va putea fi nesocotit de cei care cautã sã se lãmureascã în privinta destinului culturii românesti. Viorel CERNICA * Constantin Schifirnet - Geneza modernã a ideii nationale. Psihologie etnicã si identitate româneascã, Bucuresti, Editura Albatros, 2001. |
||