Ar trebui sã ne mândrim
cu durerea, afirma un gânditor german, orice durere ne aminteste
de rangul nostru înalt. Se poate vorbi, oare, de un rang înalt
al omului, de o pozitie cu totul specialã pe care acesta
o ocupã în univers, de o demnitate ce îl aseazã
în mod firesc pe o treaptã mult mai ridicatã, individualizându-l?
Acest scop înalt l-am uitat însã, iar durerea, suferinta,
pare a fi singura trãire în mãsurã sã
ne aminteascã de acest scop ce îl purtãm în
noi, inconstient, în orice împrejurare. De ce tocmai
du-rerea? Cum se face cã suferinta este în cazul
nostru premisa dobândirii adevãratei constiinte
de sine?
Rãspunsul, chiar dacã îl ignorãm adesea,
orbiti fiind de latura noastrã prea umanã, ne urmãreste
precum un refren suntem vinovati, iar vinovãtia
se plãteste cu lacrimi! Suntem vinovati deoarece am
uitat de rangul nostru înalt, lãsându-ne amãgiti
de provocãrile vietii. E înspãimântãtor,
însã, cu câtã metodã ne argumentãm
nevinovãtia scufundându-ne cât mai adânc
în umanizare, în vinã, acolo unde faptele si
suferintele noastre nu au nimic în comun cu întelepciunea
ori cunoasterea, fiind date doar spre a fi îndurate, spre
a umple pânã la refuz amfora sortii. Suferinta
este, aici si acum, atât de acutã si de realã,
încât încrederea în existenta Absolutului
pare puternic zdruncinatã, scindatã fiind între
constientizarea singurãtãtii în fata
spaimei, a durerii, a mortii si credinta formalã
în pu-terea unei institutii ce îsi revendicã
necontenit dreptul de a predica Adevãrul.
Astfel, spre exemplu, în numele unor idei si idoli, se dau
lupte sângeroase, deoarece în constiinta tuturor
a prins rãdãcini o credintã axiomaticã
ori o judecatã fermã, ce nu necesitã nici un fel
de justificare, potrivit cãreia revolutia si ordinea
sunt douã concepte diferite, iar la rigoare antagonice. Ne întrebãm,
însã, care este adevãrata sursã a acestui
voluntarism categoric pe care îl afisam când se pune
problema participãrii, chiar adeziunea noastrã la legile
violentei. Sã fie, oare, agresiunea indispensabilã,
când scopul îl reprezintã succesul unei actiuni?
Nu numai! Actiunile ce respectã acest tipar al violentei
se pare cã mãgulesc instinctele noastre cele mai josnice
si cele mai sãlba-tice, cu alte cuvinte ne apartin,
din aceastã cauzã avem chiar curajul sã pretindem
cã percepem violenta drept o necesitate. Apãrãm
acest principiu din motive perso-nale, precum dorinta de a rãzbuna
ori de a potoli anumite porniri, iar pentru a ne bucura cu constiinta
împãcatã de aceste pofte ascunse, considerãm
utilã explicarea lor prin supunerea la o lege fatalã.
De altfel, dacã am încerca sã concentrãm
într-o imagine de ansamblu scena lumii în care trãim,
scena pe care ne jucãm cu constiinciozitate propria viatã,
s-ar pãrea cã existenta ar fi un act de singurãtate
ce capãtã treptat si inevitabil proportii universale;
caracterul universal al trãirilor noastre este conferit de importanta
pe care o acordãm cu dezinvolturã propriei persoane: omul
este mãsura tuturor lucrurilor, afirma un filosof grec, atât
a celor care existã precum existã, cât si a
celor care nu existã precum nu existã suntem creatorii
propriului univers în care ne consumãm într-un
ritm infernal, împinsi de propria greutate. În virtutea
acestui principiu creator pe care îl invocam adesea, încercam
sã dãm un sens lucrurilor si fenomenelor care ne
înconjoarã, când, de fapt, ele au deja un sens si
un înteles al lor ce nu trebuie decât trãit.
Ceva nu ne convine însã, suntem prea mândri, poate,
de propria ratiune ce ne serveste fãrã ezitare,
neconditionat si trecem totul prin filtrul acesteia, valorizând
si jurizând valoarea. Trãim, astfel, într-o
lume fenomenologicã în care deliberãrile individuale
ce ne contureazã si ne umplu existenta, capãtã
proportii universale pentru cã asa considerãm
noi de cuviintã. Cu toate acestea, în mod ironic,
suntem departe de a fi multumiti de vastul univers al propriilor
deliberãri, se pare chiar cã ne simtim cu atât
mai singuri, cu cât ne dãm seama cã viata
si lumea, asa cum le-au perceput si le-au format simturile
noastre, nu ne sunt suficiente.
În virtutea unui principiu simplu care ne învatã
cã nu existã o cale înapoi, acce-lerãm si
ne îndreptãm vertiginos spre final, complicându-ne
viata cu deliberãri, rationale de altfel,
care ne eticheteazã drept complicii unui rãzboi anapoda
tocmit si purtat de oameni împotriva umanitãtii.
Aceastã cadentã cumplitã pe care o impunem
vietii pare a da dreptate unui adevãr conform cãruia
orice nastere semnificã desprinderea de Absolut, semnificã,
pe cale de consecintã, limitarea si, de asemenea,
renuntarea la inocenta divinului, la valorile impuse de
eternitatea acestuia; reconstientizarea setei de Absolut si
a inteligibilitãtii pe care acesta o implicã, presupune
arderea fulgerãtoare a vietii, adicã a ceea ce te
reprezintã ca entitate în mod diferit fatã
de o altã entitate, pânã în clipa în
care esti gata sã primesti esenta divinã.
Pentru aceasta, drumul se întinde înainte, iar tot ceea
ce miscã, tot ceea ce respirã dând sens existentei,
poartã deja o vinã ce se origineazã în viata
însãsi care este în esentã sustragere,
rãnire, biruintã asupra celui mai slab, cum spunea
Nietzsche. Cele mai crâncene dispute se consumã de sute
de ani în sânul umanitãtii, victoria fiind
cu atât mai râvnitã, cu cât umanitatea este
mai batjocoritã. Consultând multimea de cronici,
observãm însã cã dispunem de acea libertate
limitatã în virtutea cãreia decidem si actionãm
spre a face din istoria universalã, o istorie a oamenilor, desi
ar fi trebuit sã ne familiarizãm pânã acum
cu notiunea de rãzboi tresãrim încã
la orice zgomot neconventional.
Nu vom cunoaste, probabil, niciodatã îndeajuns de
temeinic viata astfel încât sã putem aprecia
în ce mãsurã durerea este un motiv de mândrie;
cert este, însã, cã, în spatele oricãrei
dureri profunde, se ascunde un adevãr, un regret, o amintire
sau o reamintire. Durerea pare a fi o sursã de duiosie,
o tristete ce trãdeazã licãrul de sperantã,
rangul nostru înalt, ce ne lumineazã anevoiosul
drum spre Absolut; antrenati în dansul macabru al umbrelor
ori înselati de jocul mãstilor, revenim
la înaltul rang ce ne slujeste în tainã, recunoscându-se,
în suferintã, pentru a câta oarã, vina
de a-l fi uitat.
Adrian Spârchez