În
ultima vreme, s-a acreditat imaginea de “Siberie” ori de
“Saharã” a culturii române postbelice. Asemenea
“tezã” se întâlneste cu marxismul
vulgar, care sugereazã un raport direct între conditiile
unei epoci si valoarea unei opere a spiritului. Dante, Leonardo,
Milton, Goya, Brecht, Soljenitin au creat în neagrã
opresiune politico-socialã. Rezistenta prin culturã
si fecunditatea artisticã într-un climat vitreg nu
sunt vorbe în vânt. Si totusi, a fost o vreme,
între 1947 si 1956, a “dictaturii proletariatului”
si a “jdanovismului” în cultura noastrã,
când se poate vorbi de “teroare” si “genocid”.
Ce s-a întâmplat se stie prea bine, de aceea o telegraficã
rememorare n-are alt rost decât de a ne reintroduce în “atmosferã”
care explicã sensul si proportia transformãrii
înfãptuite de generatia ’60. Dupã 1947,
e bine cunoscut cã se instaureazã “cea mai rigidã
orientare propagandisticã, o adevãratã paranoia
ideologicã”,asezonatã de tezism,maniheism, sectarism.
Interpretarea artei ca expresie a ideologiei (“estetica marxistã”),
ingerintele partidului totalitar conduc la un schematism impropriu
viziunii creatoare si critice – în totul dogmatism
sinistru si sociologism vulgar. Raportul între artã
si realitate este interpretat dupã leninista învãtãturã
din “Organizatia de partid si literatura de partid”,
o unicã orientare, un dictat într-un domeniu prin excelentã
al libertãtii care, neîndoielnic, solicitã
angajare civicã (asa cum reclamã si ideologia
actualã a “corectitudinii politice”, excedând
pânã la înregimentare!). Nici vorbã, dirijismul
ideologic e contraproductiv, singura ideologie în lumea artei
nu poate fi decât aceea întemeiatã pe baze estetice,
o ideologie a puterii de creatie, a “constructiei”,
a imaginatiei si a efectului artistic. Vechi clisee
– nu-i asa? – intrate de mult în paradisul (mai
degrabã, în infernul) limbajului de lemn, captivante tocmai
prin desuetudinea si malignitatea lor. În spatiul nostru
ideologic literar, Lenin a ajuns pe mâna unor vrednici stalinisti
ca N. Moraru, Ion Vitner, Mihai Novicov, Traian Selmaru, Nestor
Ignat, Sergiu Fãrcãsan, C.Ionescu-Gulian etc. Metoda
“realismului socialist” îsi dã pe fatã
întreaga-i pedestritate. Asa de absurdã s-a arãtat
a fi aceastã sintagmã, “realismul socialist”,
cã n-a trecut prea multã vreme si a fost înlocuitã
cu o formulã mai flexibilã: “umanismul socialist”.
[…]
În acest marasm nemaivãzut, are loc Congresul Scriitorilor
din 1956, când, pe lângã frazeologia propagandisticã,
apar si primele semne de reactie centrifugã. Tot în
acest an moare Nicolae Labis, exceptie în conjunctura
funestã. Se resimte o relativã destindere îndeosebi
pin gruparea de la Steaua si prin alti câtiva
colegi cu vocatie autenticã. […] Resortul prim al
vag perceptibilei schimbãri, deocamdatã, în câmpul
poeziei românesti este poetul puber Nicolae Labis care
se situase, temerar, pe linia marii poezii (Eminescu, Rimbaud, Esenin)
si, în acest sens, el reprezintã exceptia. El,
poetul Primelor iubiri si al Luptei cu inertia, este deschizãtorul
de drum, recunoscut ca atare, al generatiei care se angajeazã
în resuscitarea liricii noastre dupã noaptea proletcultistã.
De aceea a fost numit în felurite chipuri: “buzduganul unei
generatii”, “legenda Labis”, “stindardul
unei generatii”, “axioma Labis”, “promotorul
eliberãrii poeziei”, “steaua polarã a generatiei
noi”, “simbolul penru o nouã vârstã
poeticã”. Revendicat ca port-drapel (cãzut la datorie),
el este un exemplu fertil, uneori tiranic, pentru poetii generatiei
saizeciste, prin refuzul inertiei, disponibilitatea eticã
si reflexivã, cãlãuzirea poeziei spre problemele
majore ale omului contemporan: “Labis era, acesta e cuvântul,
un conducãtor”, apreciazã Grigore Hagiu. […]
Resurectia s-a sprijinit pe ruptura de isprãvnicia proletcultistã,
iesirea de sub presiunea sufocantã a politicului. Ar fi
imposibil de crezut cã aceste libertãti sunt depline.
Se mai fac destule concesii ori de evaziune esteticã (!), ori
de “colaborationism”, ceea ce n-ar fi o mare nedreptate
dacã aceste incriminãri n-ar veni, cele mai dure si
mai stãruitoare, de la unii care au cochetat, mai discret sau
mai fãtis, cu comandamentele esteticii marxiste”.
Nici vorbã, n-a fost un mars triumfal, o cale netedã
presãratã cu fanioane. Drumul creatiei în
general este plin de meandre. Caracterizeazã aceastã generatie
decizia de a fi prezentã în Cetate, la modul eruptiv tineresc,
de la Nicolae Labis mostenire; o impetuozitate cu o expresie
metaforicã mai subtilã, între spaima de inertiile
cuvântului si ambiguitãtile lui. Poezia evolueazã
pe trasee dintre cele mai diverse si mai mãnoase, de la
energetismul (sentimental sau antisentimental) la o anumitã frenezie
autoscopicã în deslusirea si afirmarea identitãtii,
precum si un “intimism” raportat mai ales la febrilitatea
eroticã. Discursul este când emotie si jubilatie
în fata materiei, când detasare, scrutare severã
si elaborare lucidã, care determinã proliferarea
asa-numitei poezii despre poezie, distantã esteticã,
intelectualizare a emotiei.
Capi de serie ai acestei generatii sunt, tacit sau declarativ,
numiti Nichita Stãnescu, Cezar Baltag, Ilie Constantin,
Grigore Hagiu, iar în prim planul creatiei literare se situeazã
Marin Sorescu, Ion Gheorghe, Ioan Alexandru, Adrian Pãunescu,
Constanta Buzea, Ana Blandiana, Ileana Mãlãncioiu,
Gheorghe Pitut etc. Alte nume de notorietate ale acestei generatii
se vor impune în cadrul promotiei ’70 si mai
departe: Ovidiu Genaru, Cezar Ivãnescu, Mircea Ivãnescu,
Ioanid Romanescu, Florenta Albu, Emil Brumaru, Mihai Ursachi,
Dan Laurentiu, Sergiu Adam, Mircea Ciobanu, Virgil Mazilescu,
Marius Robescu, Daniel Turcea, Adrian Popescu, Ion Mircea etc. Nu prea
seamãnã a “desert”… Liderul incontestabil
al generatiei este Nichita Stãnescu. (I se spune “generatia
lui Nichita Stãnescu”.) Poetul reînvie, cu mijloace
proprii, vizionarismul eminescian si hermetismul barbian, pentru
ca, apoi, sã instituie un sigiliu numai al sãu de la un
volum la altul. Poetica nichitianã se impune deopotrivã
insolitã si ispititoare: “Poezia este ochiul care
plânge. / Ea este talpa care plânge, / ochiul mâinii
care plânge, / Ochiul cãlcâiului care plânge”.
Poetul Necuvintelor se dureazã “în toatã puterea
cuvântului”, devenind nu umai protagonistul generatiei
sale, dar si un mare poet al literaturii române. Si
a fost preaslãvit si contestat, imitat inimitabilul. Cezar
Baltag se remarcã printr-o poezie a conceptualizãrii simbolurilor
si, cu precã6dere, prin vointa de a accede la mituri
si, astfel, în zona eteratei metafizici, un lirism pur în
descendentã barbianã. Desenele fine, suav transparente
ale lui Ilie Constantin surprind prin excelenta stilisticã
si prin neistovita lor rezistentã, cum se poate vedea
si numai din aceste versuri de prin 1960: “Priveste
câmpia – aceastã zare continuatã, / acest
repaos îndelung al scoartei lumii: / câmpia e o intrare
în infinit”. Cu parodiile sale din 1964, Marin Sorescu dã
la ivealã o constiintã criticã/liricã
perfect constituitã, pentru ca în Poeme (1966) fantezia
paradoxalã si strategiile demitizante sã-i contureze
dictiunea inconfundabilã. Noul val textualist, ironic,
ludic, parodic, postmodernist îl are precursor apropiat, fãrã
sã recunoascã. Ion Gheorghe se îndârjeste
sã creeze o mitologie liricã întemeiatã pe
straturi primordiale, “descoperite” în repertoriul
folcloric autohton, din care nu lipsesc scenariile suprarealiste. Ioan
Alexandru celebreazã în poezia lui de început exultanta
descoperirii lumii ca miracol, urmând, apoi un profetism social
si un itinerar liric al eliberãrii si ascezei. Cât
îl priveste pe Adrian Pãunescu, un militantism tumultuos
manifestã încã din primele volume (Ultrasentimente
si Mieii primi), totusi mai interiorizate, pentru ca vitalismul
frenetic sã se augmenteze odatã cu Fântâna
somnambulã pânã la avânturi tribunarde.Constanta
Buzea vine cu însufletite accente confesive, complinindu-si
registrul cu meditatii elegiace ori solemne. Ana Blandiana a început
printr-o poezie a exuberantei senzuale, plinã de mirãri,
înfiorãri, extaze, spre a evolua, apoi, în sensul
lirismului melancolic si ritualic. Debutul Ilenei Mãlãncioiu
cu Pasãrea tãiatã (1967) se produce când
aceastã generatie câstigase deja terenul si
înainta vertiginos. În aparentã, poeta urmeazã
un traseu discordant, cãci în fapt consunã cu efortul
de reînsufletire a poeziei noastre din acest al doilea modernism,
însã pe urmele lui Bacovia si ale unui postmodernism
românesc in statu nascendi. Gheorghe Pitut practicã
un neoexpresionism neguros de sursã mitologicã-chtonianã...
Si, încã o datã, nu trebuie ignoratã
interferenta generatiilor, care nu sunt entitãti
închise, exclusiviste, decât dintr-o pornire autarhicã
absurdã.Mã gândesc la prezenta unor poeti
ca Geo Dumitrescu, Ion Caraion, Stefan Augustin Doinas, Gellu
Naum.
Impresionantã este solidaritatea componentilor acestei
generatii, si nu doar în spatiul literar, ci
si al artei în general. Chiar mai mult decât atât:
istorici, filozofi, arheologi, matematicieni, fizicieni, chimisti
etc. Nu cunosteau dusmãnia si invidia concurentialã,
desi diferentele valorice erau evidente si recunoscute.
Pare un peisaj idilic, cu prietenii sincere si trainice, uniti
în cuget si simtire, fiecare cu personalitatea lui
distinctã. O, tempora! O, mores! Aceastã cordialitate
se baza pe idealuri comune sau compatibile. Exista acea formã
esentialã a culturii si civilizatiei: politetea.
Pãstrându-se în fondul principal al generatiei,
reprezentantii ei evolueazã pe itinerarii tematice si
prozodice dintre cele mai diferite. Este încã una din explicatiile
succesului de public si de criticã, o receptare cum nu de
multe ori se întâmplã în cuprinsul unei literaturi.
Cel putin într-o primã fazã, reprezentantii
“generatiei solidare” au manifestat in corpore un
romantist energetic, “revolutionar”, un idealism exprimat
cu tinereascã înflãcãrare, nu totdeauna beneficã
întemeierii, ”crezului” estetic, mai cu seamã.
[…]
În multe chipuri a fost numitã generatia ‘60:
“de aur”, a “dezghetului”, a “înviorãrii
si emancipãrii”, a “recuperãrii lirismului”,
un “Sturm und Drang românesc”, generatia “inauguralã
si reformatoare”. Cu înãltãri si
cãderi firesti, cu lumini si umbre, potrivit cu principiul
coincidentei opozitiilor, poetii acestei generatii
au provocat, fãrã îndoialã, o “explozie
liricã” întru regãsirea esentelor autentice
ale poeziei.
Constantin TRANDAFIR
(Fragment din vol. „Grigore Hagiu
si generatia sa” în curs de aparitie la
editura Premier)