Realul
si simbolul mitologic
|
||
Adevarul.
Este una dintre acele valori eterne pe care oamenii le-au cautat de-a
lungul întregii lor vieti. El este considerat de unii ca fiind
absolut, dincolo de putinta de a fi contestat, si universal, neschimbat
indiferent de conditii. Omul nu reuseste însa sa recunoasca adevarul.
Asa cum sustinea filosoful Karl Popper, omul poate cel mult sa recunoasca
si sa elimine eroarea si greseala, fara a avea vreodata pretentia absurda
ca a atins adevarul de altminteri pentru totdeauna învaluit în
ceata. Filosoful german Nietzsche afirma ca adevarul este "o suma
a relatiilor umane"; oamenii le preamaresc, le transpun si le împodobesc,
iar pentru generatiile viitoare aceste relatii par deja ferme, devenind
chiar constrângatoare, asemenea canoanelor bisericesti. Chiar
daca observam relatiile sociale, care tind sa dea dreptate metaforei
nietzscheniene, noi continuam sa credem în existenta unor legi
ale cunoasterii care sa ne înlesneasca dobândirea adevarului.
Din moment ce nimeni nu poate dovedi existenta unui adevar absolut,
nu cumva încrederea noastra în existenta acestuia tine mai
mult de mistic? "(
)
iata mai multi oameni aflati într-o încapere subpamânteana
ca într-o pestera al carei drum de intrare da spre lumina, drum
lung fata de (lungimea) întregului pesterii. În aceasta
încapere ei se gasesc, înca din copilarie, cu picioarele
si grumazurile legate, astfel încât trebuie sa stea locului
si sa priveasca doar înainte, fara sa poata sa-si roteasca, din
pricina legaturilor, capetele. Lumina le vine de sus si de departe,
de la un foc aprins înapoia lor; iar între foc si oamenii
legati este un drum asezat mai sus, de-a lungul caruia, iata, e zidit
un mic perete, asa cum este paravanul scamatorilor, pus dinaintea celor
ce privesc, deasupra caruia îsi arata ei scamatoriile. Mitul
parca mai mult ascunde adevarul. Dar nu e oare pestera întreaga
noastra viata, petrecuta sub imperiul lumii din jurul nostru? Nu sunt
oare fapturile din piatra si lemn ale caror umbre le vad oamenii legati
valorile goale si lumesti ale caror umbre noi le urmam credinciosi întreaga
noastra viata muritoare? Nu suntem noi însine cei care stau legati
si cred ca umbrele de pe peretele vietii lor sunt lucruri adevarate?
Nu suntem noi cei neputinciosi în a ne dezlega si incapabili de
a duce pâna al capat urcusul greu care ne-ar putea apropia de
lumina inteligibilului, de soarele care straluceste în fata pesterii?
Nu suntem noi cei care se cramponeaza de parere, în fond niste
umbre fara corp, în loc sa caute sa descopere adevarul care se
gaseste în universalul de deasupra opiniei? Nu suntem noi cei
care alergam cât mai departe de lumina orbitoare a adevarului
si cei care ne obisnuim atât de greu cu ea, când nu mai
avem de ales? Nu suntem noi cei care sunt fericiti în ignoranta
si ne temem de nefericirea care ar putea sa izvorasca din cunoasterea
adevarului? Nu suntem noi cei care îi dispretuim pe cei care aduc
adevarul si îi rastignim pe cruci materiale sau spirituale, doar
pentru a le recunoaste mult mai târziu si a le pretui darul de
adevar? Nu suntem noi eroii mitului lui Platon? Nu suntem noi, oare,
atât de departe si, totusi, atât de aproape de adevar? Andrei Dumitrescu si Adrian Spârchez |
||