Stim
cu totii ce înseamnã iesire în public:
asezarea în mijlocul unei scene – sau a unei piete
– spre care sunt atintiti o mie de ochi; dacã
nu chiar mai multi. Tocmai pentru cã este privit atunci
când iese în public, fiecare dintre noi cheltuieste
un timp – destul de lung, dacã nu chiar tot timpul –
pentru pregãtirea iesirii sale în grãdina publicã,
la localul public, în piatã, la casa de culturã
publicã, la teatrul public, la cinematograful public, în
public, pur si simplu, la librãria publicã, la berãria,
de asemenea, publicã si la general store (adicã la
un loc public plin ochi cu tot felul de bunuri si de oameni) etc.,
la învãtãmântul public, sãnãtatea
publicã, administratia publicã, la WC-ul public,
apãrarea (de altul, dar si de sine) publicã, cultura
si biblioteca publicã etc. Pentru a-i respecta optiunea
si a da seama de atitudinea sa esentialã, anume aceea
de a iesi în public, propun sã-i spunem celui dornic
de a nu sta acasã, “om de lume” sau publiom.
De ce ne pregãtim atât de mult si de atent pentru
iesirea publicã? Ce asteptãm de la ea? Care
este câstigul ei net, adicã în bani gheatã?
Impulsul cãtre public este unul natural: ati simtit
vreodatã, dragi prieteni, dorinta de a sta acasã,
în bârlog, dacã aveati ceva de spus celorlalti?
Si este natural sã fiti neastâmpãrati
în astfel de împrejurãri, pentru cã însãsi
firea noastrã, nestatornicã fiind, si jucãusã,
îsi cautã neîncetat împlinirea în
legãtura cu celãlalt, care nu poate fi gãsit decât
în public, adicã în locurile indicate mai sus.
Totusi, în public sunt eu si ochii atintiti
asupra mea. De aceea se cuvine sã fiu îmbrãcat frumos
(decent, spun unii): sã nu violentez privirile atintite
asuprã-mi, sã nu încurc gusturile atât de
stabile ale contemporanilor, sã nu deranjez nu stiu ce mãsurã
publicã valoroasã privind purtarea, ca modã, a
unei anumite pãlãrii; dar se cuvine sã si
merg ca toatã lumea, cu soiul de mers adoptat: legãnat,
afundat, aplecat etc.
Dragi prieteni, este de neînteles un asemenea dezinteres
fatã de persoana proprie! E de-a mirare cum omul nostru
de lume – cel care se duce în public, publiomul –
îsi propune sã încânte ochii altora, fãrã
ca un câstig sã-i rãsplãteascã
gestul. Eu simt îndemnul de a mã gândi la altceva,
când e vorba de “impulsul public”, fiind greu de înteles
cum omul de lume renuntã la sine, dupã atâtea
pregãtiri pentru iesirea sa în lume. De pildã,
m-as gândi cã publiomul capãtã chip
tocmai fiind privit în public de cel putin o mie de ochi.
Nu-i asa cã am putea accepta aceasta cu mai mult temei,
decât ceea ce spuneam adineaori?
Asadar, câstigul omului de lume este propriul chip;
atunci când încântã cei o mie si ceva
de ochi ce-l privesc, el capãtã ceva substantial:
se capãtã pe sine. Chipul îl are de acasã,
veti spune. Desigur, are, chipurile, chiar chipul cu care doarme,
dar el voieste altul; de fapt, el capãtã chipul-identitate:
îsi dã seama, tocmai acolo, pe stradã –
sau în alt loc public, dupã cum am spus – cine este
el. Si cine este el? Cel ce a încântat ochiul publicului:
publicistul, publicarul, publisamarul, publitecarul, publiromânul,
publirusul, publiamericanul etc., publiconul, publibaronul, publibolnavul
si publivindecãtorul, publiclientul, publiînvãtatul
sau publiînvãtãcelul, publiapãrãtorul
care se ocupã cu noi, apãrându-ne de noi însine
s.a., publiionescu, publipopescu, publigeorgescu s.a.
Sã nu credeti cã orice drum la piatã
al unui bãrbat matur este iesire în public. De fapt,
bãrbatul matur este plin de sine, asa încât
nu are nevoie de cei o mie de ochi pentru a fi publiom. Cu toate astea,
si el se pregãteste înainte de a iesi în
lume, adicã pe stradã, si nu-i convine deloc sã
i se spunã cã nu are o aparitie demnã de
a fi privitã de multi ochi (poate nu chiar de o mie!).
Totusi, bãrbatul matur merge demn pe stradã, ca si
cum s-ar recunoaste pe sine, fãrã dubii, în
conditia publiomului.
Am vorbit cam mult, fãrã sã ajung unde mi-am propus;
vreau sã spun, acum, de-a dreptul, cã omul de lume nu-mi
prea place. Stiu ce urmãreste si ce este în
stare sã facã pentru a obtine ceea ce-si doreste.
Numai cã publiomul nu este de-un singur fel si se cuvine
sã observãm felurile lui potrivit meritului fiecãruia.
Îndatã mã voi ocupa de felul cel mai interesant;
si-atât, cãci, pânã la urmã, ce
spui despre unul se potriveste tuturor celorlalti.
Dintre oamenii de lume, sunt unii care nu ies întâmplãtor
în public: sunt cei sinceri, cei care simt un ghes cãtre
lãmurirea, luminarea, înteleptirea etc. celorlalti
(nu se poate sã nu fi auzit de Socrate); sunt activistii
publiculturali; le puteti spune si activisti spirituali,
desi bãnuiesc eu cã ei s-ar supãra amarnic,
deoarece spiritul, cred ei, ar trebui sã fie, pentru noi, oamenii,
ceva cumplit de ciudat; apoi nici nu stim dacã existã
spirit, cãci nimeni nu a dovedit cã ar exista, în
timp ce publicul (sau cultura), spun ei, este în jurul nostru,
este chiar mediul nostru de viatã; doar s-a dovedit stiintific
cã omul este o fiintã culturalã (mai precis,
publiculturalã). Sã nu ne lãsãm, totusi,
în voia lor, în privinta dovezii despre existenta
spiritului, cãci pot reusi sã ne transmitã
certitudinea lor; oricum, ne vor vorbi, cãci, atunci când
îsi dau seama cã au ceva de spus nu se pot opri sã
nu spunã. Iatã încã un semn de recunoastere
a publiomului împlinit în conditia sa, a activistului
publicultural: vorbeste pe orice temã, oricând si
oriunde, întrebat sau neîntrebat, avizat sau nu, spunând
aceleasi câteva cuvinte de expert; sã fim bine întelesi:
el spune cuvinte, si-aceasta e mare lucru: a deprins mestesugul
vorbirii.
Posedã si alte mestesuguri, desigur, omul de lume,
zis activist publicultural (sau spiritual, dupã cum am precizat).
De exemplu, el este foarte bine informat: stie când are loc
un eveniment publicultural (el îl inventeazã, de fapt,
prin simpla sa prezentã; închipuiti-vã
ce ar însemna un astfel de eveniment fãrã omul potrivit:
ar mai fi el “cultural”?).
Dragi prieteni, sã nu credeti cã sunt ironic; ar
fi cu totul nepotrivit. În plus, nu e de nasul meu o astfel de
calitate: a fi ironic; aceasta este, de fapt, o însusire,
printre multe altele, a omului de lume sincer, adicã a activistului
publicultural, cel care a deprins mestesugul vorbirii în
public fãrã pic de emotie sau retinere. I-ati
auzit fãcând politicã pe publioameni? Sunt atenti
cu ceea ce afirmã, au totdeauna acoperire în fapte, te
îndeamnã continuu sã fii atent si tu, sã
nu pierzi ceva din ce-ti spun. Au viziune si-si depãsesc
contemporanii prin publiopiniile lor publirotunde. Acum se ocupã,
pe toate strãzile (drumurile) din multe tãri ale
lumii, cu lãmurirea conceptului de publiidentitate culturalã,
pe care-l socotesc esential în noua ordine mondialã
si chiar cosmicã (în ordinea ordinii, cãci
cosmos = ordine); asadar, ei se ocupã cu orice problemã,
dar fapta lor de acum le întrece pe toate: vor sã ne publicosmoizeze.
Cum am spus, activisti publiculturali sunt peste tot, dar misiunea
lor este diferitã de la unul la altul. Dintre toti, cel
mai greu o duc cei care vor sã-i publicosmoizeze pe cei încãpãtânati
în a nu se publiciza în vreun fel. Mai sunt si din
acestia? veti întreba. Mai sunt, desigur; desi,
dacã stai bine sã te gândesti, erau, odatã,
câtiva; sau, parcã era unul singur si, de curând,
a murit si acesta: stiu, pentru cã am participat la
slujba de îngropãciune. Iatã un succes total al
publicosmoizilor. Oricum, dragã prietene, nu uita cã lângã
tine se poate afla un publiom cu intentii publicosmoidale, care
te poate învãta multe, mai cu seamã lucruri
de lume: cum sã te îmbraci, cum sã pãsesti,
cum sã-ti însemnezi gândurile, cum sã
vorbesti în public (multi publicã, pe bani grei,
cãrti cu astfel de învãtãturi)
si alte alea.
Ce ziceti dumneavoastrã, cititorule: sunt si eu activist
publicultural, sau nu? E drept, nu m-am înscris pe nici o listã
publicã, nici nationalã, nici mãcar localã
– desi pe câteva liste stiu sigur cã sunt
– dar prin ceea ce fac chiar acum dovedesc mult talent în
a trãi în mediul publicultural si a vorbi fãrã
mãsurã: ca si tipul publicultural. Apoi, stiu
cum sã vã iau pentru ca dumneavoastrã sã
rãspundeti fãrã prea mult ocol ofertei mele
publiculturale (desi nu încã publicosmoidale; dar
nu se stie niciodatã). Priviti:
opaitul vietii si-a înclinat
lumina
vânt a trecut cu tolba plinã de rãsunetul
vijeliei
s-a înclinat dorinta omului de a fi ceva pânã
la pãmântul
umilintei
dar tulburarea vântoasã i-a retezat cãpãtâiul
atunci universul s-a înãltat pe
catalige
si a strigat zeului
ucide omul
uite stropeste orizontul cu umbre si închide zarea
în rânjet
Dacã nu v-am convins încã de avantajele
publiculturii, voi mai încerca, fiti siguri, cãci
nu mai pot trãi (deocamdatã, sper!) decât publicultural.
Totusi, dacã vã voi agasa cu publiopiniile mele,
mai mult decât publuculturalii de profesie, trageti-mã
de mânecã, pe stradã, si spuneti-mi direct:
mai ai o sansã, prietene; sau altfel: hai sã fim
împreunã antipubliculturali; ori, cum vã va veni
dumneavoastrã, publicititorule, numai sã aveti curajul
s-o faceti în public; sau sã vã publicati
opinia.
Adio!
Viorel N. CERNICA