Drumul
serpuia de-a lungul pârâului de munte, printr-o pãdure
tânãrã de fag. Din când în când,
traversa albia pe poduri de piatrã sau de bârne. Dupã
câtiva kilometri, lumina izbucneste într-o poianã
largã. Pe margine, iarbã cositã proaspãt
urcatã pe câte un prepeleac, sub soarele fierbinte. Brusc,
trebuie sã virãm la dreapta, pe un pod aparent fragil,
care tremurã sub rotile masinii. Pãtrundem într-o
pãdure de brazi. Vegetatia e mai putin abundentã. Rar,
rugi subtiri de mure. O sutã de metri. Apoi, din nou o poianã.
Câteva acareturi, o cabanã de zid cu brâu de piatrã
cioplitã, gardul de uluci vechi, înnegrite de vreme. Coborâm
în liniste din masinã. Respirãm. Se aude doar zvonul
pârâului care curge tumultuos în albia presãratã
cu stânci. În jur, culmile împãdurite ale Ciucasului.
Orasul e atât de departe!
L-am
pãrãsit acum vreo douã ore, ca sã ne întâlnim
cu artistii din Tabãra Internationalã de Artã Plasticã
de la Valea Doftanei, gãzduitã de Cabana Ciungi. Vrem
sã filmãm, dar cameramanul încã „adulmecã”
împrejurimile, cautã locatii sugestive. Face câteva
panoramãri, contraplonjeuri, gros-planuri pe fructele rosii ale
unui arbust. În spate, o casã veche, cu pridvor, un grajd
cu pod pentru fân. Apar câtiva oameni. „Unde lucrati?”
„Azi nu lucrãm. Azi e ultima zi. Peste douã ore,
expunem”. Vine miros de fum. În spatele cabanei, pe un metru
pãtrat de grãtar, se vor pune bucãti mari de carne
de porc. Urcãm în camerele artistilor. Lucrãrile
sunt întinse de-a lungul peretilor, pe paturi, altele asteaptã
în mape. Linistea ascunde o emotie care îmbracã momentul
bilantului celor zece zile de încordare creatoare. Filmãm,
fotografiem, sub privirile timide ale pictorilor. Afarã, sculpturile
sunt mutate în spatiul de expunere – curtea largã,
cu douã cãpite. Autorul, Alfred Dumitriu, n-a fãcut
altceva decât sã modifice usor materia (lemnul) pentru
a scoate la ivealã forma spiritualã ascunsã acolo.
O harpã, o fântânã, o clopotnitã...
Fluturi multicolori iau în stãpânire noile obiecte,
le cerceteazã, le pipãie, le înconjoarã cu
zbor.
Toatã
lumea coboarã cu pânzele si cartoanele în curte.
Febrilitate. Simeza e gardul vechi. Pioneze, cuie, bandã adezivã.
Gata. E clipa în care privirea se rupe de ochi si pluteste singurã
în spatiul imaterial. Gadamer zice undeva cã „existã
pentru sufletul surghiunit în greutatea teluricului [...] o experientã
în care aripile încep sã-i creascã din nou,
dându-i posibilitatea sã se înalte”. Trãim
o astfel de experientã.
Surprinzãtor,
într-o mare de verde – în toate nuantele – acoperitã
de albastrul cerului, pictorii au gãsit calea de a pãrãsi
„orizonul lucrurilor” si a ne elibera în spatiul fascinant
al fictiunii. O casã tãrãneascã, cu prispã,
este aceeasi si este, în acelasi timp, alta; respirã nostalgia
unor istorii misterioase petrecute între peretii cu tencuialã
coscovitã. Fiecare artist a vãzut-o cu privirea sufletului
sãu, în lumina amintirilor sale, a adus-o pe pânzã
cu tuse grele sau în linii subtiri, fine. Soba din interior apare
de cinci-sase ori: exercitii de virtuozitate. Ferestrele casei l-au
inspirat mai ales pe Dan Crecan. Si brazii, ah, brazii! Prea multi,
mult prea multi! O geometrie monotonã în care contururile
îsi dau tributul evanescentei. Si, poate pentru cã nu era
destul, lumina se schimbã permanent, norii trec grãbiti
prin fata soarelui puternic, astfel cã, de la o clipã
la alta, nuantele, umbrele sunt altele, n-ai cum cere „opreste-te,
clipã!” Lucian Bichigeanu alege nuantele apropiate de alb.
Siluetele se desprind vag din suprafata cartonului, legate cu fire invizibile
de trunchiul subtire, negru. Lidia Nicolae merge mai departe, refuzã
verdele si-l degradeazã pânã la cafeniu transparent,
într-o lecturã a descompunerii materiei, a transgresiei
spre substanta ciupercilor uscate, o ortografie á rebours, rezultat
al unei nitrificãri originare („în pãmânt
ne întoarcem...”). Rarele grupuri dintr-un fel de turnesol
sãlbatic scãpate de coasele tãranilor au incitat
pe unii la compuneri vangoghiene. Dar si albia accidentatã a
pârâului, podul de lemn si piatrã, geometria trunchiurilor
de arbori (Marilena Ghiorghitã). Succesul cel mare pare cã
l-au avut cãpitele. Ulei, tempera, acuarelã, acrilic,
tus – orice tehnicã a fost potrivitã pentru a prinde
trãsãturile scripturale, a contopi senzatia de domestic
pe care o degajã conturul cu sãlbãticia încrengãturii
de fire tesute, parcã, de mâna unui magician nebun.
Paradoxal,
cu toate diferentele de formatie a artistilor si stilistica particularã,
lizibilitatea tablourilor apartine aceleiasi ideografii a frumosului
desãvârsit si degajã în fortã victoria
permanentei asupra efemerului. De fapt, aici este miza jocului; imaginea
creatã, compusã, construitã sã concureze
imaginea realã, sã o dezbrace de efemer si sã-i
„înghete” permanenta. Chiar dacã va fi alta,
imaginea realului va fi re-cunoscutã în limitele tabloului
pentru cã a fost cunoscutã prin des-compunere si re-compunere.
De la o viziune la alta, ceea ce simti cã se schimbã este
numai emotia, acea fluturare lãuntricã incontestabilã,
diferitã ca tonalitate, iar nu ca intensitate, de la o imagine
la alta. Eram în fata unui mimesis de nivel superior, pentru care
actul de recunoastere-identificare esueazã în superfluu.
Euritmia pãrea dimensiunea esentialã pentru grupul aflat
pentru zece zile „închis” între culmile împãdurite
ale Ciucasului, la câteva ore de orice asezare omeneascã
permanentã. Mai mult decât altãdatã –
se spunea – cei trecãtori pe-aici au pus temelia solidã
unui edificiu al memoriei care nu mai depinde de trecerea vremii si
vremurilor. Deloc mai putin importantã este încãrcãtura
cu care au plecat artistii pe la casele lor: imagini si trãiri
pentru încã un an, cel putin, dacã nu pentru o viatã...
Oare nu acesta este rostul unor asemenea întâmplãri,
al unor asemenea psopasuri?
Florin DOCHIA