Ne-ar mai conveni nouã
astãzi sã ne jucãm cu astfel de idei, aruncând
în umbrã faptele noastre, pe cele pe care le percepem ca
fiind ale noastre, cãci ne aflãm în continuarea
lor? Am vãzut reactiile unor înaintasi de-ai
nostri la o astfel de posibilitate: boierii plecati în
Occident, la studii, în prima parte a secolului al XIX-lea, doreau
sã învete cât mai mult din noile ideologii
occidentale iesite din Revolutia francezã, pentru
a fi în stare sã devinã revolutionari la ei
acasã, sã schimbe realitatea din tarã în
sensul universalului, adicã sã o facã frantuzeascã;
Mircea Eliade, aproape un secol mai târziu, încerca sã
impunã un mit, si nu numai la noi, ci peste tot, în
lume: cultura româneascã se aflã la intersectia
culturii occidentale cu cea orientalã si de aceea doar ea
poate oferi legãtura între aceste douã culturi,
care începuserã sã se caute fãrã sã
reuseascã sã se gãseascã; Emil Cioran
a fost trist toatã viata din cauzã cã poporul
din care se trãgea nu a fãcut istorie mare.
Si câti altii nu vor fi suferit, apoi, dupã
ce unul dintre popoarele dominante se instalase aici ca
la el acasã, pentru cã, prin nastere nu apartin
acestui popor.
Cum am putea întelege asemenea fapte altfel decât
acceptând cã cei în cauzã si-au însusit
cultura universalului si pretindeau unei realitãti
istorice care nu intra în seria lui Hegel (sau în
altã serie universalistã) sã se modifice, sã
se ajusteze, în asa fel încât sã devinã
semnificativã prin raportare la acea exigentã? Desigur,
cei doi filosofi români amintiti Eliade si Cioran
au fost foarte sensibili în privinta dinamicii culturii
noastre, fiind interesati Eliade mai mult decât Cioran
de antecedentele culturale românesti care se puteau
integra în logica culturalã occidentalã. Amândoi
s-au chinuit toatã viata pentru a produce lucruri pretioase
în aceastã ordine.
Începem sã fim, astãzi, mai putin sensibili
fatã de astfel de modele. E drept, modernitatea însãsi
s-a sifonat, pe ici, pe colo, si chiar a renuntat la
anumite pretentii privind universalul. Încã Hegel,
dupã cum am observat, fãcea loc, în seria statelor
corespunzãtoare popoarelor dominante, unui stat oriental.
Dar Hegel este filosof, cum bine stim, iar pãtrunderea gândurilor
sale aici, jos, la nivelul constiintei comune, este dificilã,
dacã nu imposibilã, datã fiind si distanta
imensã dintre constiinta simt comun si
constiinta filosoficã. Sã privim însã
fapte mai simple; de exemplu, cãrtile de istorie universalã
editate cam peste tot în lume: vom observa, fãrã
putinta de a ne îndoi, cã acolo apar numai faptele
popoarelor dominante. E greu de gãsit un eveniment
al unui popor nedominant. Nu mã îndoiesc: existã,
pentru cei care gândesc astfel, toatã îndreptãtirea
unei astfel de prezentãri a faptelor!
Iatã locul în care poate interveni, cu fortã,
atitudinea de dislocare a universalului: sunt fapte de viatã
care au semnificatie doar localã, dar pentru
oamenii care le trãiesc ele sunt esentiale. Numai cã
dislocarea universalului nu poate fi o operatie în sine,
cãci, dacã totusi s-ar produce, nimeni nu ar lua-o
în seamã. Ea trebuie sã vinã din interiorul
culturii universalului. Si a venit, desigur, împreunã
cu acest gând de o putere nemaiîntâlnitã în
istorie: nu mai suntem în modernitate, ci în postmodernitate.
Însãsi constiinta istoricã a culturii
universalului a produs aceastã idee; si ea este cu totul
fireascã, deoarece cultura universalului are ca principalã
însusire a sa credinta în progres: dar de unde
progres în instalarea definitivã a modernitãtii?
Pentru întelegerea dislocãrii universalului trebuie
sã se mai petreacã ceva: o relaxare a constiintei
vinovate a celui care nu apartine poporului dominant
(a constiintei eliadesti sau a celei cioraniene). Dar
pentru aceasta e necesarã o întoarcere a privirii de la
altul cãtre sine însusi, operatie aproape imposibilã
pentru cei care sunt formati în cultul universalului. Totusi,
printre noi mai sunt câtiva care nu pun atâta pret
pe faptele glorioase ale celor care, aiurea, si-au
construit propria istorie, având sentimentul cã dau continut
Istoriei însesi. Noroc cu acestia, mai putin atinsi
de aripa universalului istoric: altfel, postmodernitatea, chiar initiatã
de cultura universalului, nu ar fi avut nici o sansã.
Trebuie sã ne amintim de Nietzsche, în acest moment. De
fapt, trebuie sã rememorãm douã gânduri ale
sale: a) valorile în care credem nu sunt, de fapt, decât
niste interpretãri, niste evaluãri si fiindcã
tinta lor este negarea vietii, ele trebuie transmutate,
adicã re-create; b) principiul tuturor lucrurilor (arhe-ul) este
vointa de putere. Cred cã ordinea fireascã a acestor
douã gânduri, în scopul întelegerii lor,
este inversã celei în care au fost formulate aici. Intentia
mea însã este aceea de a aseza întâi gândul
care are mare trecere astãzi, în epoca postmodernitãtii
moderne, anume cel despre reevaluarea valorilor, pentru ca apoi
sã descoperim îndreptãtirea lui, formulându-l
pe cel de-al doilea. Dacã nu mi-as fi însusit
eu însumi cu limite si goluri foarte serioase
cultura universalului istoric, atunci as fi spus cã poporul
dominant despre care vorbeste Hegel este cel care are vointa
de putere ca fortã fizicã (cititi: politicã
si militarã). Dar nu spun (am spus deja? N-o luati
în serios!), pentru cã este o legãturã mecanicã,
iar modernitatea, foarte iubitoare de mecanic, la început,
s-a dezis de acesta, preferând dialecticul (termodinamicul,
electricul, relativul, atomicul
etc.), iar eu, fiu al ei neîmplinit, cum ati vãzut
nu pot face o astfel de gresealã.
Iatã-ne în plinã dilemã: dacã ne aliniem
culturii universalului, suntem moderni, desi nu vrem (nu mai vrem);
dacã nu ne aliniem, tinând cadenta proprie
(e de determinat care este cadenta proprie: cea nationalã,
cea municipalã, orãseneascã, sãteascã,
familialã etc.), ne pierdem de modernitate (valoroasã
în sine), desi nu vrem. (Aici e toatã vointa
noastrã de putere: nu vrem cu nici un chip sã nu fim moderni,
cãci dacã nu atingem aceastã conditie, atunci
ne instalãm la periferia civilizatiei!)
Existã în lumea aceasta un popor, care fãrã
sã fie dominant, în sens hegelian, si fãrã
sã aibã un Eliade sau un Cioran care sã plângã
pentru cã nu i-a cocotat poporul lor în vârful
modernitãtii, a lucrat, s-a prelucrat, în surdinã,
devenind ceea ce am putea numi abia acum cu toatã îndreptãtirea
culturalã si geograficã, semn al vointei
sale de putere popor universal: este vorba despre poporul american.
Ati sesizat, probabil, intentia unei ironii. Vã asigur
cã v-ati înselat. De fapt, eu iau ironia în
sens local, grecesc-vechi, ca încercare de a ajunge
la rãdãcina lucrurilor. Iar rãdãcina lucrurilor
noastre, astãzi, este, fãrã îndoialã,
poporul american. Pierdem din vedere faptul cã Europa s-a localizat.
Priviti-i chipul mai nou si-i veti sesiza straturile
groase de farduri puse pentru a-si acoperi ridurile modernitãtii
sale constitutive. Si mai priviti si puterea ei de a
fermeca dar pentru câtã vreme, nimeni nu stie
însãsi privirea atentã a Celui ceresc.
Când fiecare dintre noi va vedea semnele universalului adânc
sãpate în obrazul trecut de vreme al Europei vom fi iesit
din cultura universalului si vom fi intrat în postmodernitate.
Mai doriti postmodernitatea? O mai iubiti cu atâta
putere acum, dupã ce ati înteles ce dãrâmã
ea? Sã ne bucurãm, totusi, cãci orice ruinã
anuntã o constructie nouã. Iar constructorul
noii postmodernitãti este, deja, european. Nu fiti
tristi, cãci ajungeti un Eliade, un Cioran. Si-apoi,
gloria se câstigã cu zâmbetul pe buze. La revedere,
în postmodernitate, cititorule. Tare sunt curios semn de
modernitate cum vei arãta îmbrãcat în
noua culoare culturalã! Si, dacã mã gândesc
bine, mi-as putea închipui. Ce vorbesc? Îmi pot reprezenta:
mã uit, în aceste zile, la televizor si vãd
ce se întâmplã la Târgul de carte Bookarest;
sau chiar dau o fugã pânã la Bucuresti, la
târg (la acest târg), pentru a fi sigur de ceea ce vãd.
Cred cã vãd ceea ce mã astept: o încercare
disperatã a multor participanti de a fi universali
prin localismul (locatia!) lor. E greu de vãzut încercarea
lor universalistã, îmi soptiti, cititorule?
Eu nu cred cã e greu: priviti zelul lor activistic consumat
în afara hainelor de galã, lãsate acasã.
Ati înteles, desigur: dacã erau în haine
de galã, eu tot asa as fi gândit despre ei.
La revedere, pe curând, la noul târg, cititorule. Tonul
tot ei îl vor da, regia tot a lor va fi, numai cã
noi, amândoi, vom cunoaste adevãrul: sunt moderni,
încã. Între timp, noi sã ne schimbãm:
ne putem îmbrãca în haine de galã.
Sau, poate, ati uitat, cititorule, de întâlnirea noastrã
postmodernã?
Viorel
CERNICA