Andrei
Dumitrescu
Viata
este o chestiune de credintã. În fiecare clipã a
vietilor noastre, din momentul în care ne nastem si pânã
în momentul mortii, credem în ceva. Verbul a crede
este unul dintre cele mai folosite verbe ale limbii noastre, chiar dacã
este adesea folosit impropriu. Si credem. Dacã nu am crede viata
ar deveni prea searbãdã pentru a putea sã fie trãitã.
Într-un fel credinta este un drog. Nu un opiu al popoarelor ci
un analgezic al fiecãruia dintre noi, cei care ne confruntãm
în fiecare zi cu ceea ce numim realitate.
Toate perceptiile noastre, toate lucrurile care ne înconjoarã,
par, câteodatã, sã ne copleseascã. Si viata
pare o tranzitie obositoare între nastere si moarte. Faptele nu
mai au nici o însemnãtate si fiecare secundã devine
un chin, o luptã cu timpul necrutãtor. Asteptãm
ziua de mâine, nu neapãrat pentru cã va fi mai bunã,
ci pentru cã ziua de astãzi este insuportabilã.
Sunt momente când fiecare dintre noi se simte invadat de nimic
si se întreabã de ce inima îi mai bate când
viata nu mai are nimic de oferit.Obositi de a fi si nefericiti spectatori
ai propriilor noastre destine incomplete, asaltati de suferinta neîmplinirii
si imposibilitãtii de a ne împlini, înconjurati de
o realitate incertã si compromisã de zeul crud al relativitãtii,
ne refugiem în credintã. Nu în religie. Care e doar
un caz special de credintã institutionalizatã.
Ne adãpostim în credintã, crezând si sperând
în zile mai bune. Credem în Dumnezeu si ne rugãm
pentru tot ceea ce nu avem. Credem în evolutia (darwinistã)
si sperãm ca selectia naturalã sã ne facã
pe toti mai buni si mai capabili. Credem în libertate si suntem
gata sã ne oferim viata pentru ca libertatea noastrã si
a semenilor nostri sã fie respectatã. Credem în
ratiunea noastrã. Si, paradoxal, ratiunea noastrã încearcã
sã ne convingã, cu dovezi solide, cã actul de a
crede nu are baza rationalã. Dar chiar si ratiunea trebuie sã
se încline în fata credintei. Pentru cã fãrã
credintã nu am avea puterea sã trecem mai departe atunci
când ratiunea insistã sã ne spunã cã
totul este pierdut. Credem în viatã si ne strãduim
sã o facem cât mai bunã cu putintã pentru
noi si pentru cei din jurul nostru. Credem în Paradis si în
Iad. Credem în existenta unui scop ultim al vietilor noastre si
nu ne sfiim sã îl urmãrim atunci când îl
descoperim undeva în inima noastrã. Credem în iubire,
în zâne si în cavaleri pe cai albi. Si îi asteptãm,
toatã viata. Tot ceea ce are vreo însemnãtate pentru
noi este investit cu credintã. Este o relatie de reciprocitate.
Lucrurile înseamnã ceva pentru cã noi credem in
ele, dar si simplul fapt de a crede în ceva îi oferã
o oarecare însemnãtate. Chiar si realitatea se supune credintei.
Ce este real? Întrebarea nu are un rãspuns absolut.
În parte, pentru cã lumea noastrã nu admite existenta
unor rãspunsuri absolute. Dacã credinta ar putea sã
fie absolutã, neconditionatã si perfectã, atunci
ea ar avea puterea de a ne construi realitatea. Cred în ceva,
la modul absolut, si, astfel, acel lucru, gând sau sentiment devine
parte a realitãtii în care trãim cu totii. Dar atunci
realitatea ar fi construitã de imaginatia si credinta fiecãruia
dintre noi din cãrãmizi de vis si de fantasme. Iar lumea
ar fi un haos. Poate de aceea credinta noastrã nu poate sã
fie absolutã. Ea are nevoie de un sprijin. De dovezi, dar nu
în sensul rational al termenului. Mai degrabã de fapte
care sã confirme, într-un mod sau altul, credinta. Care
sã se înscrie, fãrã conflict, în realitatea
pe care credinta noastrã, ce nu poate sã fie absolutã,
încearcã sã o creeze. Avem nevoie de minuni si de
Scripturi ca sã credem în Dumnezeu. Avem nevoie de toate
realizãrile unui mileniu de ratiune ca sã credem în
mitul omului rational. Avem nevoie de practica libertãtii ca
sã o pretuim cu adevãrat atunci când ea ne este
luatã. Avem nevoie de povestile de iubire ale unei alte mii de
ani pentru a ne încrede în sentimente. Dovezi pentru credintã.
O îmbinare de ratiune si simtire, care ilustreazã perfect
paradoxul lumii în care trãim.
Dar care este credinta bazalã, primã, care face parte
din fondul fiecãrei fiinte umane? Dacã acceptãm
credinta ca unul dintre principalii factori ai umanitãtii noastre,
care este acea credintã fãrã de care ne-am pierde
umanitatea pentru a redeveni animale? E dificil sã rãspundem
la aceastã întrebare, pierduti asa cum suntem în
labirintul de confirmãri si negãri, credinciosi si atei
ai lumii noastre. Dar un rãspuns posibil este cel oferit de un
personaj nãscut în antichitate, dar care pânã
astãzi nu si-a pierdut actualitatea, Oedip.
Mitul, prezentat initial de cãtre Sofocle, si prelucrat,
mai aproape de zilele noastre, de cãtre Jean Paul Sartre, în
fascinanta sa piesã Mustele, este destul de simplu,
în aparentã. Oedip, fiu de rege, este predestinat sã
îsi ucidã tatãl si sã întretinã
relatii sexuale cu mama sa. Destinul este neîndurãtor si,
în ciuda eforturilor umane, soarta îsi urmeazã drumul
predestinat. Oedip, constient de povara pe care trebuie sã o
poarte în viatã, dar incapabil sã renunte la dorinta
de putere care îl conduce spre destinul sãu, ajunge sã
sãvârseascã faptele pe care oracolul i le prezisese
încã de la nastere. Dincolo de conflictul care se naste
în constiinta sa si care îl va mãcina pentru eternitate,
el este condamnat si de zei pentru faptele sale. Finalul mitului îl
surprinde pe Oedip rememorând faptele ale cãror autor este.
Constient de vina sa si de condamnarea eternã care îl asteaptã,
Oedip gãseste puterea sã priveascã încã
o datã în jurul sãu, sã retrãiascã
pentru o clipã în amintire faptele sale si sã rosteascã,
privind cerul, o frazã care va deveni celebrã: Socot
cã totul este bine.
De unde are Oedip forta sã afirme cã totul este
bine, atunci când se stie condamnat de zei si de oameni, prizonierul
unui destin implacabil si necrutãtor care a fãcut din
el un ucigas si un adulterin? De unde puterea de a privi lumea si de
a rosti cuvintele care si-ar gãsi locul doar în gura unui
om care are un viitor deschis, permeabil la mântuire si demn de
a fi trãit? Rãspunsul stã în puterea omului
de a crede. Oedip credea. Credinta lui nu se îndreaptã
spre zei, cei care l-au condamnat pentru faptele sale si nu au puterea
sã îl scoatã de sub imperiul destinului. Credinta
sa nu este dãruitã nici destinului, atotputernic si lipsit
de viatã, fortã imuabilã care conduce fiecare viatã
de om spre o tintã necunoscutã. Credinta lui Oedip este
o credintã a omului revoltat. Om care cunoaste relativitatea
tuturor zeilor si recunoaste absurditatea propriului sãu drum
prin viatã. Om care mai crede numai în clipa prezentului,
singurul timp care mai oferã posibilitatea unei alegerii, oricât
de predeterminatã destinal ar fi ea. Oedip este vinovat de cele
mai odioase pãcate si perfect constient de improbabilitatea mântuirii
sale, dar observã un fapt simplu. Lumea continuã sã
existe în jurul sãu, iar timpul nu se opreste din nesfârsita
sa curgere. Pãsãrile continuã sã se roteascã
pe cerul albastru presãrat cu nori, oamenii continuã sã
respire în jurul sãu, preocupati cu vietile lor monotone
si lipsite de finalitate, fie ea si tragicã. Oedip stie cã
dacã totul a fi pierdut lumea s-ar topi în jurul sãu.
Curgerea timpului îi aratã lui Oedip cã totul este
bine atât timp cât mai poate sã aleagã si
sã creadã în aici si în acum.
Lectia lui Oedip este lectia credintei esentiale. Atâta vreme
cât timpul nu se opreste si nu suntem înconjurati de o eternitate
mutã, viata continuã sã aibã sens si sã
merite sã fie trãitã. Poate cã nu cunoastem
si nu vom cunoaste niciodatã acest sens, dar trebuie sã
credem, asemenea lui Oedip, cã totul este bine si cã mai
sunt încã sanse, oricât de mic ca ziua de mâine
sã aducã ceva mai bun în vietile noastre. Credinta
noastrã primordialã ca fiinte umane trebuie sã
fie în timp si în curgerea lui. Atâta vreme cât
secundele se scurg una dupã alta, repede sau încet, atât
timp cât lumea continuã sã se miste, totul este
bine. Pentru cã avem sansa sã actionãm. Iar prin
actiunile noastre putem sã încercãm mãcar
sã ne negãm destinele. Totul este bine atât timp
cât putem sã credem.