Adrian
Dumitrescu
Suntem oameni si, prin natura noastrã umanã,
suntem înclinati sã categorisim si sã
facem clasificãri. Întregul nostru demers de cunoastere
stiintificã se sprijinã pe aceastã abilitate.
Biologia era, la origine, o stiintã dedicatã
exclusiv clasificãrii pe familii, clase, grupe, a tuturor elementelor
pe care noi le consideram însufletite. Fizica poate fi definitã
ca ocupându-se cu clasificarea fenomenelor naturale, iar matematica
nu face altceva decât sã clasifice numerele.
Iar aceastã tendintã de a clasifica nu se mãrgineste
sã domine stiintele. În viata noastrã
cea de toate zilele, în fiecare dintre clipele lungi sau scurte
ale existentei noastre, realizãm clasificãri si
categorisiri. Poate doar când dormim sã fim lipsiti
de acest dar, desi chiar în vis, adesea, facem aprecieri
cu privire la ce visãm. Viata noastrã este un lung
sir de creãri de valori, de comparatii între
aceste valori si, apoi, de distrugeri de valori. Iar cel mai adesea
nu apreciem calitatea fructelor cumpãrate de la piatã
sau elasticitatea de care dã dovadã perna care ne sprijinã
capul când ne odihnim. Cele mai multe evaluãri si
clasificãri ale noastre se referã la fiintele însufletite
care sunt semenii nostri. De cele mai multe ori analizãm,
clasificãm, comparãm oamenii din jurul nostru.
Dar o comparatie, oricât de rapidã si de lipsitã
de rationalitate ar putea ea sã fie, are nevoie, pe lângã
subiect, de un etalon, fatã de care sã vedem valoarea
subiectului pe care îl analizãm. Cu ce putem sã
comparãm un alt om? Putem sã îl comparãm
cu el însusi, asa cum era el odatã sau cum sperãm
cã va fi vreodatã în viitor. Dar aceastã
comparatie nu ne ajutã foarte mult. Putem sã îl
comparãm cu un alt om pe care îl cunoastem foarte
bine. Si pe cine cunoastem cel mai bine dacã nu pe
noi însine? Dar nici aceastã comparatie nu este
foarte bunã, pentru cã implicã o dozã foarte
mare de subiectivitate. Am putea sã comparãm un om cu
un model ideal uman, cu acel om care are toate calitãtile
bune si nici unul dintre defectele considerate ca fiind rele. Dar
din nou intervine aprecierea personalã a fiecãruia dintre
noi despre ce este bine si rãu, ce este o calitate si
ce este un defect. Si parcã vedem cã ne este imposibil
sã comparãm oamenii între ei din cauzã cã
ne lipseste etalonul fatã de care putem sã
facem o comparatie validã.
Filosofii au cãutat sã rezolve aceastã problemã
prin chiar definitia omului. Dacã existã un gen
proxim al omului, o categorie care sã se înrudeascã
foarte mult cu omul fãrã a se identifica cu acesta, si
putem determina o diferentã specificã, o caracteristicã
ce separã pe om de genul sãu proxim, atunci putem sã
evaluãm orice om vãzând cât de mult se apropie
de genul proxim si în ce grad posedã acea diferentã
specificã. Iar cei mai multi dintre vechii filosofi care
au vrut sã defineascã astfel omul au ales drept gen proxim
animalele. Diferentele specifice au fost mult mai variate, mergând
de la capacitatea socialã la Platon, care spune cã omul
este un animal social pânã la abilitatea de
a fabrica unelte a lui Henri Bergson si puterea de a crea opere
cu valoarea spiritualã pentru românul Mircea Eliade. Nici
unul dintre acesti filosofi nu a reusit sã impunã
diferenta sa ca fiind singura care determinã umanitatea
omului. Dar fiecare dintre ei a fost de acord cã animalul trebuie
sã reprezinte genul proxim al omului, un gen proxim de care omul
este dator sã se îndepãrteze cât mai mult
pentru a-si accepta umanitatea. Animalele nu sunt si nu pot
sã fie oameni, spuneau filosofii. Si, reciproc, este evident
cã nici oamenii nu pot sã decadã înapoi în
starea de animal. Oamenii nu trebuie sã fie niciodatã
simple animale.
Homer nu a fost filosof. Homer a fost un poet orb care a marcat antichitatea
prin douã mari epopei, Iliada si Odiseea.
Si Homer nu era preocupat de definirea omului prin gen proxim si
prin diferentã specificã. El era dornic sã
povesteascã fapte uimitoare, care implicau zeii si muritorii,
care duceau la nasterea unor eroi si la moartea altora. Iliada
spune povestea rãzboiului pe care grecii îl duc împotriva
Troiei. Un rãzboi care porneste de la încercarea unui
simplu muritor, subiectiv si influentabil, Paris, de a compara
frumusetea a trei zeite, Hera, Atena si Afrodita. Dupã
ce Troia este distrusã, Homer ne povesteste, în Odiseea,
pericolele prin care trece Ulise încercând sã se
întoarcã acasã. Unul dintre pericole este reprezentat
de cãtre vrãjitoarea pe care Homer o numeste Circe.
Aceastã vrãjitoare îi transformã în
porci pe însotitorii lui Ulise, rãpindu-le umanitatea
si reducându-i la stadiul de animale. Dupã o serie
de peripetii Ulise reuseste sã dejoace planurile
acestei vrãjitoare si sã o determine sã readucã
pe tovarãsii sãi în starea lor initialã
de oameni. Surprinzãtor este cã unii dintre acesti
tovarãsi, redeviniti oameni, îsi exprimã
regretul cã nu au fost lãsati în starea de
animale. Homer ne spune, deci, cã sunt oameni care ar prefera
sã fie animale, care ar renunta la umanitatea pentru a
se bucura de simplitatea vietii animalice.
De ce au vrut oamenii aceia sã rãmânã animale,
specie consideratã inferioarã si de care ar trebui
sã încercãm sã ne îndepãrtãm
cât mai mult? De ce regretul pentru o stare care nu este starea
ta naturalã? De unde decizia de a renunta la limbaj, la
puterea de a crea unelte sau lucrãri cu valoarea spiritualã?
În schimbul a ce? În schimbul unui trai care îti
cere numai sã te preocupi de nevoile bazale, cum sunt hrana,
somnul si reproducerea? De ce erau tovarãsii lui Ulise
atât de dornici sã facã schimbul acesta? De ce ar
fi putut niste fiinte care erau în esentã
oameni sã regrete momentul în care au pierdut ceea ce ar
fi trebuit sã fie cea mai de pret comoarã a lor:
umanitatea, doar pentru a primi în schimb numai reîntoarcerea
la starea simplã de animal?
Dacã priviti cu atentie întrebãrile
de mai sus veti vedea cã ele contin si o parte
din propriul lor rãspuns. Animalul este simplu si direct.
El este satisfãcut în momentul în care nevoile sale
fundamentale sunt satisfãcute. Omul este mult mai complex. Este
aflat sub imperiul unor definitii, poate încã nerostite,
care îl obligã sã fie social, care îi cer
sã caute perfectiunea, sã creeze valori sau sã
fãureascã neîncetat unelte tot mai complexe. Dar
sunt oameni care nu suportã apropierea celorlalti si
ar prefera, ca în sensul social, sã nu mai fie oameni.
Si sunt altii care sunt incapabili poate de creatii
spirituale deosebite si sunt unii care nu pot sã foloseascã
uneltele care ar trebui sã îi facã oameni. Acestia
nu se simt nici ei oameni. Cãci umanitatea poate sã fie
o povarã grea atunci când ea cautã sã îti
restrângã libertatea si sã îti
arate cum ar trebui sã fii ca sã fii om, în loc
sã te lase sã alegi. Oamenii vor sã renunte
la povara propriei lor definitii constrângãtoare.
Iar Circe le-a oferit calea perfectã transformându-i în
animale, în fiinte care nu sunt constrânse de nici
o definitie în afarã de cea pe care si-o impun
chiar ele. Fostii oameni au descoperit o libertate pe care nu o
aveau si o simplitate pe care nu stiau sã o descopere.
Si de aici regretul pe care l-au simtit atunci când
a trebuit sã se întoarcã la complexitatea si
constrângerea umanitãtii.
Întelesul ascuns în spatele mitului? Rãmâne
sã îl caute fiecare. Cãci ceea ce nu au înteles
nici tovarãsii lui Ulise atunci când au dorit sã
rãmânã animale si nici vrãjitoarea Circe
când a dorit sã îi pedepseascã transformându-i
în porci este cã trãsãtura fundamentalã,
definitorie a omului este libertatea lui de a alege ce vrea sã
facã cu sine. Dacã vrea sã creeze poate sã
creeze, dacã doreste sã fie un simplu animal poate
sã fie un simplu animal, dacã doreste sã fie
social poate sã fie social.
Si omul nu este limitat doar la cele de mai sus. Omul este liber
sã urce cea mai înaltã culme si sã coboare
în cel mai adânc dintre abisuri. Si sã facã
orice altceva ce cugetul sãu îi spune cã trebuie
sã facã.