|
Spirit
nelinistit si neobosit, Gherasim Rusu Togan aduce din
nou o carte în atentia cititorilor.De aceastã datã
e vorba de un roman dens, cu o scriiturã surprinzãtor de
vioaie, fatã cu tipul sãu molcom de comportament cotidian.
Se pare cã a lucrat mult la aceastã carte, (pe drumurile
lumii, deceniile sapte+opt) cã ar putea fi o carte de
sertar, cã date biografice ale personajului se întrepãtrund
cu ale autorului, se pare cã... Este sigur cã romanul se
citeste dintr-o rãsuflare, pentru cã pare scris dintr-o
rãsuflare o respiratie dureroasã, ca si
cum ar fi ultima, ca si cum dincolo de ea nu mai este decât
neantul.
Cartea se deschide cu ceea ce ar putea fi un poem: Si astãzi
e tot luni.../ În rãzboiul acesta nu se întâmplã
nimic, mereu cineva e în afara cercului, cineva... Nu se întâmplã
nimic, colonele! / Trecem în continuu dintr-o camerã într-alta,
identice, camere goale, (cãci nu se întâmplã
nimic), camere în care suntem doar noi, cu amintirile, cu gândurile,
cu sângele nostru, camere în care, întotdeauna, pe peretele
dinspre rãsãrit se aflã icoana Maicii Domnului, icoana
mântuirii mult-asteptate.../ Iar timpul se întoarce mereu,
se învârte, reluând chipuri, oameni, gesturi, vieti...
Si astãzi e tort luni...! Am citat aceste prime fraze
ale romanului pentru cã amprenta lor va bântui de-a lungul
paginilor, pânã la final.
Dacã am judeca dupã ceea ce scria, undeva, Anna Ahmatova,
cã literatura este o luptã a caracterelor puternice, am
pierde mult din întelesul acestui roman. Doar cã Ahmatova
se exprima în absolut, personajele sã aibã caracter,
sã joace cu cãrtile pe fatã. Ceea ce
nu se întâmplã - nici nu se putea - în naratiunea
lui Gherasim Rusu Togan.
Subiectul nu este surprinzãtor: un profesor, director de liceu
de provincie, trimite o scrisoare la postul de radio Europa liberã,
prin 1980, în care se plânge de profanarea bisericii greco-catolice
dintr-un sat, este anchetat de Securitate, aruncat doi ani într-o
închisoare, apoi, dupã eliberare, este în continuare
hãrtuit, oriunde îsi va fi gãsit un loc
(provizoriu) de adãstare. Dincolo de acestea, o lungã serie
de trãdãri, zbaterile sufletesti ale profesorului pe
drumurile lumii, oameni meschini, ipocrizie, teamã, arivism,
putine fiinte luminoase si numai dintre acelea care au
cunoscut suferinta. Mai este nevoie de precizat cã însãsi
sotia îl pãrãseste luând si
copilul cu ea?
Treptat, lumea din jurul sãu capãtã un aer straniu,
pe alocuri la marginea fantasticului, aproape de pierderea identitãtii.
Scene de un crud realism, altele de profundã si parcã
irealã tandrete un continuu balans epic traversat
de suspansul creat deliberat, din scriiturã, de autor. Acesta nu
acordã credit decât oamenilor aparent simpli, a cãror
complexitate sufleteascã contrasteazã cu schematismul si
previzibila liniaritate comportamentalã a celor socotiti
superiori pentru cã au (de apãrat) o pozitie superioarã
pe scara socialã. Valorile morale pozitive se regãsesc numai
la cei de jos, un lumpen special, cu legi simple, al celor
neadaptati la sistem, care nu acceptã compromisuri fundamentale,
îsi asumã responsabilitãti, viseazã,
trã-iesc, riscã, mor pentru idealuri.
Nefericirile profesorului nu sunt întâmplãtoare, cum
cu ironicã tristete titreazã autorul pe copertã,
el a ales calea aceasta deliberat, a ales sã fie liber în
spirit si în credintã, indiferent de consecinte.
Nici o clipã autorul nu face din el un erou al luptei anticomuniste,
dar nici un învins; ne prezintã un om cinstit cu sine si
cu ceilalti, aparent naiv si încrezãtor, un om
aflat sub vremi, asa cum au fost (si sunt) multi, peste
tot, tãcuti, rãbdãtori. Un bãrbat pe
care femeile îl iubesc mereu, îl pãrãsesc totdeauna,
îl trãdeazã uneori dar îi lasã
mostenire ceva anume, o urmã, o absentã în
suflet. (Ultima îi lasã chiar o casã dar este
prea mult si prea putin, în acelasi timp, asadar,
el pleacã pe drumul gãrii, drumul începutului
ori drumul sfârsitului, nu-mi pot da seama încã...!)
Dupã douã romane, un volum de poezie, câteva cãrti
de despre folclor, Gherasim Rusu Togan convinge, cu aceste Nefericiri
întâmplãtoare carte pentru un raft privilegiat
al bibliotecii -, cã este un scriitor proteic, a cãrui prezentã
editorialã te poate surprinde oricând prin originalitate
si profunzime. Si, ca sã închei tot trimitând
la Anna Ahmatova, iatã un vers care ar putea fi o concluzie a lecturii
romanului: Dacã ati sti din ce gunoi se naste
uneori poezia.
Florin DOCHIA
|
|