Cadoul
ideal ramâne o carte. Îndiferent de cât de restânsa
si chiar în decurs de restrângere e aria de raspândire
a acestei convingeri. Si indiferent de motivele restrângerii. A
darui o carte e un act de comuniune, de împartasire, de punere în
comun a unor comori. A primi acest dar înseamna a accepta onoarea.
Actul daruirii naste o confrerie. El este echivalent cu o acolada.
Cartea pe care am primit-o în dar e legata în piele subtire,
culorile fac ape la flexarea copertilor. Închisa, e cenusie, daca
îndoi concav se irizeaza în naunte purpurii, daca o bombezi
devine verzuie, proportional cu curbura. Literele titlului, în relief
sapat, au culoarea aurului patinat. Formatul lor aduce cu Brokman Old
Style. Stranietatea începe de la lipsa oricarui autor. Editura,
de asemeni, lipseste. Ca sa spun întreg adevarul, cu exceptia titlului
nici un alt semn grafic nu mai e pe coperta. Dar cel mai neobisnuit lucru
e titlul însusi: Capitolul 9. Nimic mai mult, nimic mai putin. Darul
era ambalat într-o hârtie la fel de ciudata, de fapt n-am
mai vazut asa ceva. Daca n-as încerca un abur de teama ca as începe
sa fiu banuit de inventie gratuita, as zice ca-mi aduce aminte de un model
de poncho. Desfacând pachetul meticulos alcatuit, mi s-a parut chiar
ca aud tânguiala unor refrene andine, la flaut. Pielea copertii
avrea un parfum amestecat, migdale, scortisoara, paciulli si….iarba.
Pe pagina de garda se repeta desenul de deasupra, dar literele nu sunt
aurii, ci au cenusiul copertei. Sub titlu, o dedicatie, aceasta cu cerneala
aurie. Atâta timp cât nu încerc s-o citesc, e vizibila,
scrisul elegant, senzual, as zice princiar. E, însa, de ajuns sa-mi
focalizez privirea pe text, ca sa dispara. Foaia redevina alb matasos.
În fine, oricât ar fi de…hm, deosebite, elementele de
forma, important e continutul, nu ? Ia sa vedem, despre ce poate fi vorba
?
Dar paginile sunt goale ! Goale, dar numerotate. Le rasfoiesc. Goale pâna
la sfârsit. Ramân pe gânduri. Cartea zace, deschisa,
pe genunchi. Suna telefonul. De ce n-am nici un keff sa raspund ? Dupa
exact 17 apeluri renunta. M…da. 17 cânturi i-au trebuit lui
Agamemnon sa se împace cu Achille. Dar…stai ! Exact la gândul
asta, din paginile goale, rasare un chip seducator. Facies caucazian,
ochi negri, adânci, frunte înalta. O diadema subtire, de aur,
aproape de insertia parului negru, vag ondulat. Un soi de halat de matase,
tourquoise, cu motive aurii, peste sâni grei. Sa fie Briseis ? Buzele
se misca, aud un glas melodios, într-o limba necunoscuta. N-o fi
fost chiar fara rost cearta eroilor achei. Ma gândesc la Thersites.
Surpriza, de pe aceeasi pagina apare figura lui Dinica, muuult mai tânar.
Da, el l-a jucat pe Thersites. Dar nu, nu asa. Trebuie sa vad de la început.
În fata primei pagini goale, îmi repet în gând,
raspicat : capitolul 9. Pe pagina apare text. Titlul e Teddy. Ce-o fi
sta ? Teddy, Teddy. Citesc. Pare familiar. Întorc pagina, textul
continua. Din primele doua pagini mi-am adus aminte: Salinger, 9 povestiri.
Teddy e ultima. Trebuie sa citesc toata povestirea, altfel n-o sa aflu
niciodata secretul cartii pe care o primisem în dar. Dupa Salinger,
un nou titlu. Ricsa fantoma. Asta-i Kipling. O editie din ’78, citia
în primul concediu la Tusnad. Cine drakku l-o fi pus pe editorul
român sa stabileasca ordinea nuvelelor? Nu ma prapadesc dupa ricsa
asta fantoma, mereu am considerat ca e vorba aici de o femeie-crampon.
Singurl gen detestabil de femeie, la suferintele careia ma simt incapabil
sa empatizez. Si ce daca…în sfârsit, viata-i nedreapta.
Încerc sa sar la capat, sa vad ce urmeaza. Paginile sunt iar goale.
Mda. Trebuie trecut prin toate. De ce n-o fi bagat una în plus,
la început, Satul care-a hotarât prin vot ca pamântul
e turtit ar fi iesit a noua. Citesc. Apoi alt titlu, Pendulul. Asta ce
mai e? Imi aduc aminte, e O.Henry. Iarasi lista povestirilor pe care le-as
fi preferat înaintea asteia e lunga. Dar - regula e regula. Cine
mi-a facut cadoul stie. În sfârsit, John Perkins îsi
lasa nevestica singura si pleaca sa arunce câteva bile, cu baietii.
Mai departe. Dar ce-i asta? Doamne! Un cântec de piatra! Gérard
Klein. Niciodata, în peste 30 de ani, n-am putut s-o recitesc fara
sa lupt împotriva voluptatii unei tensiuni în pleoape. Acum
cred ca am pierdut-o pentru ca eram gata sa-i rostesc adevaratul nume,
care ar fi eliberat-o. Acum stiu de ce mi-au rapit-o zeii. Pentru ca functia
mea e sa numesc si… Oare sccesiunea acestor capitole 9 sa fi fost
stabilita de cine mi-a facut darul? Sau mi-a lasat libertatea sa râd,
sa plâng, sa ma plictisesc, sa revin la viata…pe contul meu,
fireste. Soarece de biblioteca. Ma amuz copios. E un capitol din autobiografia
lui Asimov. Al noualea, evident. Dar, imediat, un titlu pe care nu stiu
de unde sa-l iau: Doamne, sa vad. Nu putea sa lipseasca ceva legat de
vederea mea. De largul spectru de compensatii…dar n-are nici o legatura.
Contextul crestin e împanat cu piruete lumesti, spirituale si totusi
pline de umilinta, de adâncime. Cine-o fi? Nimic din rigoarea catolica,
din uscaciunea protestanta, totul accesibil. Nu poate fi un ortodox. Niciodata
n-am înteles nimic din discursul ortodox. Si, totusi. Spiritul acesta…nu
putea fi decât Nicu Steinhardt. Acum, un titlu usor de recunoscut,
Soarecele B. Acesta e Gary Sârbu. Primul scriitor român care-a
scris despre tinuturile mele natale. Doar e de-acolo. Citesc cu savoare.
E o ebosa, o anticipare a romanului Adio Europa, in nuce. Dar habar n-aveam
de asta când am dat peste proza lui ID Sârbu. Nu-i vazusem
decât Arca bunei sperante, la National, cu Piersic. În Yaphet.
Proza fusese o revelatie. Mai ales în anii aia, cu bancurile cu
împrumutarea osului pentru ciorba, cu copiii care sedeau ore în
sir lipiti de perete, jucându-se de-a coada la lapte…În
sfârsit, dupa 7 proze, fie ele si plasate pe pozitia a 9-a, un prim
capitol IX autentic. Un student la cursul de magie incantatorie, cam iresponsabil,
blocheaza pasele de control ale pompierului de serviciu, care rotea o
salamandra, în pauza unui meci de fotbal, fireste american, iar
stihia, scapata de sub control, e pe cale sa incendieze întreg orasul.
Poul Anderson, Operatiunea Haos. Unul din cele mai savuroase romane clasice
SF. Eroii invadeaza iadul, unde geometria e neeuclidiana, dar si mereu
schimbatoare si n-o pot face decât ajutati de spiritele lui Lobacevski
si Bolyai. Gândul ma duce la ultima mea descoperire în proza
româneasca, Lobacevski nu-i departe. Reconfortat, am si uitat ca
plânsesem la Klein, dau pagina pentru ultimul capitol 9, al noualea.
Pagina e goala. As fi tentat sa zic, mai goala ca oricând. Ma gândesc
la o sumedenie de kestii, inclusiv la numarul pe septembrie din Playboy,
desi habar n-am cum o fi aratat. Degeaba-degebuta, pagina se încapatâneaza
sa ramâna goala. Dar daca acum o fi rândul meu? Bine, dar
la capitolul capitolului 9 eu am deja state de serviciu. Am terminat,
întrr-un volum de proza scurta, un text lung, cam infantil, care
nu-mi apartinea, altfel plin de ideisi am gasit o solutie logica atât
tramei, cât si amneziei eroului si schimbarii de stil. Ba chiar
a urmat un capitol 9’, adica noua prim. Dar ce-are a face? Acum
trebuie sa pontez, trebuie sa cotizez, trebuie sa vin si eu cu ceva. Îmi
amintesc de una din marile replici ale nemuritorului Tamango, Rica Raducanu.
Juca împotriva unei echipe britanice, la ei. Pe la 3-0 a început
cu giumbuslucurile. Mingi rotite pe vârful aratatorului, în
echilibru, sub nasul meseriasior alora, siderati, iesiri la mijlocul terenului,
în dribling, tot tacâmul. Coach-ul englez declarase, ultragiat,
la conferinta de presa, ca daca ar fi avut un asemenea portar, l-ar fi
împuscat. La întrebarea unui ziarist român, da’
ce te apucase, Rica, omul a dar memorabilul raspuns: dom’le, oamenii
platisera, trebuia sa venim si noi cu ceva. Dar acum, acum nu tine cu
caterinca. Doamne, ce-o sa scriu? În fata paginii goale, crampa
întregului corp, pornind din stomac, e deja un spectacol cunoscut.
Cunoscut, dar de necontrolat. E clar ca cine m-a cadorisit stie mai bine.
Nu mai e loc de caterinca. Trebuie sa dau de la mine. Fara fartitii. Asta
era miza. Celelalte capitole 9 n-au fost decât decorul capcanei
care se închidea în jurul meu. Sunt înconjurat de pagini
albe, matasoase, în jur miroase a scortisoara, paciulli, da, si
un vag iz de migdale. Si iarba. E suficient sa-mi încordez imaginatia,
ca sa ies de aici. Dar, oare, vreau sa ies? Aici e bine, miroase placut.
Sunt înntr-un nexus de gânduri. Care ma resping. Du-te-n batalie…blabla.
Gândurile care mi-au menit au humor. Trebuie sa-mi încordez
imagiantia, pentru ca afara trebuie sa fie soare. Si în lumina soarelui
pot regasi orice gânduri, oriunde m-as afla. Apoi, sa le astern
pe hârtie nu va mai fi decât o problema te tehnica. Si totusi.
Daca trebuia sa scriu înauntru ? Daca, scriind afara, la soare,
scrisul nu ajunge pe paginile rezervate capitolului noua al meu ? Unde
pot gasi solutia, în vreme ce peretii de un alb matasos par a se
strânge în jurul meu. Stai ! Solutia trebuie sa fie într-un
spatiu complementar. Când am zâmbit gândului ca hârtia
de ambalaj are un model de poncho am început sa aud puhoi de refrene
tânguioase, motive andine la flaut. Trebuie sa ma feresc sa cad
în toate capcanele repetarii marotelor mele muzicale. Ramânâd
pe aproape. Ce merge cu scortisoara, cu iarba, cu paciulli ? O sa spuneti
ca harpa, domnilor presedinti. Dar, daca adaugam stropul otravitor, amarui,
de migdale rezulta chitara rece. Nu nostalgia grava a concertului Aranjuez,
ci lirismul devastator al Elvirei Madigan. Dragostea absoluta. Ma concentrez
sa-mi amintesc înregistrarea, bucata e scrisa pentru alt instrument,
chitara face lirismul mai dur, mai definitiv. Reusesc. Peretii matasosi
devin transparenti, vad soarele. Atâta ca nu pot iesi. Decât
daca si în momentul în care pun ultimul punct dupa o poveste
care sa concureze Elvira Madigan. Nu ma pot desparti total de clasici.
Stiu deja ca totul se va învârti în jurul unui tablou.
Pe care trebuie sa-l evoc, sa fac cititorul sa-l vada. Restul trebuie
sa vina din mine. Vad o scena erotica într-o biblioteca, zeci de
carti prabusindu-se peste trupuri. E limpede ca toata epica va fi inventata,
asta asteapta darul parfumat. Aud, tot la chitara, Recuerdos de la Alhambra.
Acelasi lirism. Peretii translucizi, matasosi, filtreaza, deja, oxigen
de afara. Înseamna ca sunt pe drumul cel bun.
15 ianuarie – 3 martie
2003
|