Întâniri
cu Max |
Si dacã orbul vede adevãrul? De câte
ori avea timp, dar, cu sigurantã, la sfârsit de sãptãmânã
si în lunile vacantei de varã, profesorul pãrãsea
apartamentul de bloc de la etajul al treilea, locuinta lui din centrul
orasului, si se refugia într-un cartier mãrginas, de unde
se vedeau dealurile Subcarpatilor Sudici cuprinzând asezarea ca
într-o gãoace. Îsi monta cortul mereu în acelasi
loc, pe un petic de grãdinã cumpãrat de la un crescãtor
de oi. Mai târziu, îsi construise o cãsutã din
lemn cu pridvor larg. "Mã subjugã dealurile astea.
De aici, pot sã privesc de jur împrejur si pot sã
visez. Asa cum le vezi, acoperite de pãduri, cu rare luminisuri,
ascund tot felul de mistere sub coroanele care nu sunt niciodatã,
nici mãcar o clipã, la fel ca înainte. Forma, culoarea,
sunetul care ajunge de acolo de acolo sunt mereu altfel." Era pentru prima
datã când mã acceptase în ceea ce eu numisem
sanctuar. Nu stiam pe nimeni sã mai fi pãtruns acolo, în
grãdina de lângã lizierã. Sedeam în iarbã.
În spate, umbrele muntilor îndepãrtati, cu petice de
zãpadã pe culmi. Se auzea, într-adevãr, un
fel de murmur, distinct de cel al pârâului din apropiere,
de tipãtul pãsãrilor sau de fosnetul frunzelor din
cele câteva tufe de alun. Cunosteam locurile asa cum erau în
urmã cu trei decenii, când, dupã o copilãrie
lipsitã de griji majore si o adolescentã feritã de
mari frustrãri, plecasem spre alte zãri, pentru a mã
întoarce, sper, pentru totdeauna. Poate profesorul
simtise cã, într-un fel, consonam, undeva, lãuntric,
si de aceea mã adusese aici. Se revãrsau peste noi largi
valuri de tãcere, pânã când, brusc, mi-a vorbit
despre Max Buruianã. Auzeam pentru prima datã acest nume
straniu împerecheat. "Am aici
un reportofon. Te voi chema uneori si-ti voi povesti despre Max Buruianã.
Tu vei transcrie si-mi vei aduce textul, sã-l citesc. Dacã
am corecturi de fãcut, le voi face. Dacã ceva nu-mi va plãcea,
voi arde filele. Ceea ce rãmâne, e al tãu. Poti face
ce doresti cu ceea ce rãmâne. Vreau ca Max Buruianã
sã nu moarã odatã cu mine. Nu, nu te îngrijora,
n-am nimic, cancer, chestii d-astea. S-ar putea sã mai trãiesc
douãzeci sau patruzeci de ani! Dar e posibil sã uit..."
De ce nu le scrii singur, zic, nu s-ar spune cã nu te pricepi.
"Nu pot. Nu stiu. Am încercat. Iese fals, rece, sterp, proces-verbal,
dare de seamã. Max Buruianã nu se lasã prins în
imagine, fie ea si a cuvântului. Eu nu sunt decât un intermediar.
Si tu esti tot un intermediar. Suntem zale ale lantului care duce de la
Max Buruianã pânã la
habar n-am pânã
unde!" Am acceptat. Si asa au început sã se nascã paginile de fatã. N-am omis nimic, ba chiar, fãrã permisiunea profesorului, am adãugat comentariile proprii, îndoielile, câteva referinte care mi s-au pãrut a fi atrase din altã parte a memoriei povestitorului, poate din alte lecturi, poate inventate pentru a ascunde anumite lucruri. Si am adãugat ceva pentru care, poate, ar trebui sã fiu bãtut cu pietre. Dar, veti observa pe parcurs despre ce este vorba. * "Pe Max Buruianã
nu l-am cunoscut încã. Mi s-a vorbit
despre el, uneori, cu parcimonie, dar nimeni, niciodatã, nu s-a
destãinuit despre ceva ce stiam deja. Întâlnirea cu
vreun cunoscut ajungea, deseori, la întrebarea: "Ce mai stii
de Max Buruianã?" si totdeauna, fãrã exceptie,
aflam ceva nou. Zice: "L-am vãzut la farmacie, îsi lua
aspirinã"; sau: "Bea o bere de cartier în cârciumã,
la Varice"; ori: "Era pe bulevard, culegea frunze uscate".
Într-o noapte, l-am visat urcând scara unui beci, dar când
a iesit la luminã, s-a destrãmat în aer cu un fâsâit
usor de paginã întoarsã. Dimineata, când m-am
uitat pe fereastrã, caisul se umpluse de flori. Cred cã
i-am zãrit o datã chipul la fereastra unui intercity care
trece prin garã fãrã sã opreascã. Semãna
cu un pâlc de pãpãdie rãsãrit la umbra
unei tufe de urzici. O vecinã uitatã de Dumnezeu mi-a soptit
într-o zi cã Max mã iubeste. Dar i-am auzit si pe
altii lãudându-se cu o asemenea legãturã secretã.
Un etimolog m-a informat, într-o statie de autobuz, cã numele
Max vine de la Maximilian si a respins furios ideea unui coleg de-al sãu
cã sorgintea ar fi, totusi, Maximus. Altãdatã, pe
aeroport, un entomolog sustinea cã, de fapt, numele îi vine
de la aripile largi si transparente pe care le îmbracã în
fiecare searã, când se duce la discotecã. Are cele
mai mari aripi din lume! Dupã câteva zile, am aflat cã
avionul cu care plecase entomologul se prãbusise undeva, în
munti, fãrã sã fie înregistrati supravietuitori.
Gândindu-mã la presupusele aripi ale lui Max, am aprins o
lumânare în amintirea victimelor. Mi-am propus ca, într-o zi, sã adun toate aceste fragmente de puzzle, poate întregesc o imagine coerentã. Deocamdatã, va trebui sã mã opresc aici, pentru cã, iatã, Max Buruianã este aici, cu noi. Priveste spre capãtul mesei!" * "Vasile Cretã
era plin de praf ca un slefuitor de monumente funerare. Barba nerasã
de douã luni si paisprezece zile sclipirea alb-cenusie în
soarele lesios de aprilie. Plouase si o ceatã stãtutã
persista deasupra asfaltului. Vasile Cretã se asezase de-a dreptul
pe iarba umedã de lângã piatra de kilometraj pe care
nu se putea citi nimic. Undeva, în partea de jos, o placã
de fontã dezvãluia cã fusese cândva borna cu
numãrul 29, însã nimeni nu-si mai amintea de unde
pornise numãrãtoarea. Vasile Cretã rontãia
în dinti boabele de nisip adunate în ultimele zile pe drumurile
de costisã aflate departe de Vaslui. Ajunsese la sosea si se odihnea,
pur si simplu, înainte de a porni în drumul lui cãtre
nicãieri. -Bunã ziua. -Bunã ziua. Erau parolele de recunoastere schimbate înainte de a începe conversatia obisnuitã în astfel de situatii. Mãrturisesc cu mâna pe inimã cã nu era pentru prima oarã când îl vedeam pe Vasile Cretã. Primisem misiunea
de a mã întâlni cu el încã din ziua în
care împlinisem paisprezece ani si m-am întors acasã
cu buletinul de identitate. Tata mi-a zis: Mã, de-acum esti mare,
ti-au dat numãr de înregistrare si, când n-oi mai fi,
trebe sã faci ce io n-oi mai putea face. Printre altele, mi-a trasat
sarcinã sã-l caut la anumite soroace pe Vasile Cretã.
Fãrã sã stie tata (mama doar bãnuia!), îmi
notam încã de atunci într-un caiet dictando toate întâmplãrile
zilei. Datoritã caietului, pot spune cã asta era ce-a de-a
optzeci si patra întâlnire cu Vasile Cretã. Una dintre
multe altele care nu pãrea sã aducã ceva nou, pânã
când, parcã-ntr-o transã, acesta a zis: -L-am vãzut
pe Max Buruianã. Tocmai îl
visasem cu o noapte înainte, sau poate cã Vasile Cretã
îmi trimisese un mesaj telepatic, anuntându-mã cã
l-a vãzut. Mi-am ascuns uimirea sub un -Ei, si? -Mã oprisem
la Nicanor ca sã-l ajut sã taie niste lemne din pãdure,
cã bãietii lui rãmãseserã acasã,
sã pãzeascã bursuca ce stãtea sã fete.
Bursuca asta era o mare pacoste: de câte ori fãta, încerca
sã-si mãnânce puii. Trebuia pãzitã zi
si noapte când i se apropia sorocul si asta era treaba bãietilor
lui Nicanor, care-i luau puii plini de bale si-o tineau la distantã
cu un bãt. O lãsau asa, singurã, o zi si-o noapte,
apoi îi dãdeau la supt, cã-i trecea nebunia. Eram,
cum ziceam, la lemne, cu Nicanor si, deodatã, auzim o bâzâialã
ca de roi de albine care-si cautã stup nou. Ne uitãm de
jur împrejur. Nimic. Doar într-o scorburã, o patã
galbenã cu ochi mari, albastri, se lãtea încet si
începea sã curgã afarã. Ai fi zis cã
e o ciupercã de iascã, dar, încet-încet, a prins
formã si-ntre rãdãcini au apãrut ghetele cu
ciorapii de lânã rãsfrânti peste carâmbii
din care ieseau pantalonii panã, apoi chimirul lat de piele si
o cãmasã de cânepã mirosind a zer vechi. Fata
era tot galbenã si spânã, dar ochii ãia mari
si albastri ne priveau parcã dintr-o altã lume. N-a zis
nimic, a dat usor din cap si a pãsit pe potecã fãrã
sã ne lase din privirea blândã si strãinã
pânã s-a pierdut printre copaci. Am rãmas nemiscati
amândoi încã multã vreme, ca niste stane de
piatrã. Când ne-am revenit, stiam cã bursuca fãtase
si-si mâncase puii, iar bãietii lui Nicanor vor pãtimi
zdravãn cã se luaserã cu arsicele si uitaserã
de ea. Am mâncat în tãcere pe o buturugã si
am plecat cu lemnele în spinare, la vale, spre casa lui Nicanor.
În aer stãruia o aromã dulceagã de tãmâie. Vasile Cretã s-a oprit din s-a oprit din povestit si m-a privit absent. S-a ridicat, mi-a fãcut un semn cu mâna si a plecat încet pe marginea drumului. M-am uitat în urma lui. Pe turul pantalonilor se impregnase umezeala ierbii. Aerul mirosea a pisicã udã." * "Babolina
sedea pe bordurã cu fustele rãspândite evantai în
juru-i. Lângã ea, gãleata cu saizeci de ouã
proaspete pe care i le aducea în fiecare dimineatã cofetarului.
Iesisem sã-mi iau tigãri si o priveam în treacãt,
când m-am auzit strigat: -Pst! Vizavi, se oprise
pitiplonarul si-mi fãcea semn sã mã duc la el. Nu-l
mai vãzusem de mult, de când mã chemase o mãtusã
sã-i schimb droserele si era si el acolo, bând o tuicã
si uitându-se la pitiplonul strãlucitor pa care tocmai îl
vându-se. -Hai noroc! - a zis si a dat toiul pe gât, în timp ce mãtusã-mea îmi punea în palmã droserele noi. Avea un aer satisfãcut, îi luceau ochii, nu stiu dacã de la tuicã sau de la bucuria cã vându-se un pitiplon. Cred cã
nu i se întâmpla prea des, mai ales sã facã
afacerea cu o vãduvã de rãzboi. -Pst! - l-am auzit
din nou de lângã Babolina si am traversat strada pustie la
cea orã, curios sã aflu ce vrea de la mine. Când am
ajuns, a pornit-o încet înainte, pe trotuar, parcã
vrând sã se depãrteze de urechile mari ale Babolinei,
despre care se zicea cã e mare bârfitoare. A tãcut
o vreme, în timp ce mergeau lângã el, apoi a zis în
soaptã: -L-am vãzut
pe Max Buruianã. N-am spus nimic,
privindu-mi bombeurile care se miscau pe asfaltul crãpat. Pitiploanele
îi sunau usor în desaga din spate. Dupã un timp, a
continuat, privind înapoi, spre momâia care devenise Babolina
în depãrtate. -Cea mai bunã
afacere am fãcut-o la vila aia nouã a lui Bilomilia. Am
stat o lunã de zile la ei, sã le montez pitiploane. Sunt
bãieti de treabã, dar cam snobi. Mie mi-a convenit, oricum,
nu fãcusem de mult asa ceva: au vrut o pitiplonadã. Si nu
una simplã, de chiosc cu fanfarã sau de grãdinã
de varã, nu. Mai mare ca asta n-am fãcut decât la
Teatrul National. Nu stiu dacã ai trecut pe-acolo, prin fata vilei
lui Bilomilia, ai trecut? Am scuturat din
cap. -Ei, ãstia
au o alee lungã, de la poartã pânã la intrarea
în clãdire. Poarta e în formã de A mare, din
lemn masiv. Usa de la capãtul celãlalt al aleii e din metal
si are formã de omega. Pavajul din gresie galbenã cuprinde
un sir cu literele alfabetului grecesc din gresie maronie. De-o parte
si de alta sunt patruzeci si opt de suporti triunghiulari, câte
douãzeci si patru pe fiecare parte. În fiecare triunghi,
e o sferã, ca un ochi. Bilomilia ãl bãtrân
mi-a cerut sã pun în fiecare sferã câte un pitiplon,
plus unul în vârful portii si altul deasupra usii, unde e
un fel de felinar. Montajul nu e ceva complicat, chiar dacã cere
multã, multã delicatete. Sã reglezi, însã,
senzorii sentimentelor si emotiilor la nuantã si intensitate, sã
realizezi armonia absolutã, fãrã de care niciodatã
nu se va întâmpla nimic, sau, oricum, nimic bun, nu e deloc
o treabã pe care o poti face în grabã. De asta mi-a
si luat o lunã. Pitiplonarul a
tãcut un timp, continuând sã meargã cu pasi
rari si mãsurati. I-am respectat tãcerea. Strada încã
nu se animase, chiar dacã trebuie cã se fãcuse deja
sase dimineata. Atunci nu mi s-a pãrut nimic ciudat si poate cã
aveam dreptate. Doar era vorba de Max Buruianã! Priveam mânecile
roase ale hainei pitiplonarului, o stofã cãrãmizie
si rarã, si-mi imaginam câte fragmente din muzica luminoasã
a sentimentelor si emotiilor rãmãseserã agãtate
de firele împletite, de câte ori vântul nu le luase,
ducându-le, invizibil polen, în respiratia oamenilor. Bãtrânul
a reluat brusc. -Eram cãtãrat
pe scara rezematã de poartã, cu aparatul de mãsurã
în mânã, dupã ce îl încãrcasem
cu matricele scanate ale fiecãruia dintre cei doisprezece membri
ai familiei Bilomilia. Îmi luase o sãptãmânã
potrivirea algoritmilor si acum era timpul sã încep reglajele
finele ale celor cincizeci de pitiploane. Din vârful portii, vedeam
pânã departe, spre oras, acoperisurile rosii ale caselor
si cele cinci blocuri înalte de locuinte de la intrarea dinspre
sud. Cerul era senin sticlã si-n aer nici o adiere, de parcã
totul încremenise de la începutul lumii. Habar n-am cât
am rãmas nemiscat acolo, în vârful scãrii, privind,
cu spatele spre clãdire, cu vârful portii în dreptul
plexului solar si aparatul în mânã, simtindu-i suprafata
rece si lunecoasã de bachelitã. M-a pãtruns deodatã
o durere ascutitã sub stern, care, înainte de a avea vreo
reactie, s-a transformat într-o cãldurã care mi-a
inundat fiinta. Parcã tot universul se rãspândise
în mine, celulele vibrau într-o armonie fãrã
egal, se nãsteau si mureau stele, bucuria si tristetea, dragostea
si ura, forta si nesiguranta se rãspândeau ca lava unui vulcan
în toate conexiunile nervoase. Valurile unui ocean de întuneric
si luminã mã îmbrãtisau ca pe un atol abandonat
în mijlocul furtunii. Un abur iesea
din vârful portii si prindea formã omeneascã, însotit
de un scârtâit de osie neunsã. M-a cuprins ca o aripã,
apoi a plutit dincolo de mine, de-a lungul aleii de gresie - o limbã
imensã atingând literele imprimate în pavaj si sferele,
ajungând la usa metalicã în formã de omega,
unde a pãrut a fi sorbitã brusc. De parcã n-as fi
fost întors cu spatele spre locul întâmplãrii,
l-am vãzut pe Max Buruianã întrupându-se sub
arcada intrãrii, cu fata lui galbenã si ochii albastri imensi.
Îmi zâmbea. O clipã. Apoi, în timp ce se destrãma,
o muzicã imposibil de descris în cuvinte s-a revãrsat
din sfere si din toate directiile au apãrut membrii clanului Bilomilia.
Pãrea cã plutesc pe alee, abia atingând-o, îndreptându-se
spre cadrul portii pe care au iesit pe rând, îndepãrtându-se
spre orizont. Când totul s-a linistit, bãtrânul sef
al familiei era jos, în fata mea si a portii, zâmbindu-mi:
"Ai fãcut o treabã minunatã, pitiplonarule!"
Apoi a trecu pe sub mine si a intrat în casã. Se lãsase
o liniste ca de la începutul veacurilor. Am coborât, am strâns
scara, sculele, aparatul devenit inutil si am plecat. La troita de la
rãspântie, am spus o rugãciune de multumire cãtre
Dumnezeu. Mi s-a pãrut cã Iisus cel rãstignit a încuviintat
din ochi. Pitiplonarul a
tãcut. Strada se umpluse de trecãtori grãbiti. Vuietul
autobuzelor umplea aerul Mi-am scos o tigarã si, dupã ce
mi-am aprins-o, am privit spre omul de lângã mine. Nu mai
era. Se pierduse în multime, i-am zãrit doar pãlãria
maronie cu bentitã verde în care avea înfiptã
o panã micã de pãun. Ochiul colorat strãlucea
în lumina diminetii. Din turnul cu ceas s-au auzit sase lovituri
de bronz." |