Miturile
sunt facute pentru a spori imaginatia, spunea Albert Camus la sfârsitul
eseului sau Mitul lui Sisif. Dar la ce bun imaginatie, atâta vreme
cât traim, toti, prinsi cu simturile de "realitate",
cautând sa fim cât mai aproape de o conditie pe care o socotim
acceptabila, daca nu chiar "favorabila"? Are vreo îndreptatire
imaginatia, de vreme ce ea pare a ne departa de "real"? Si
mai e de vreun folos mitul, care o sporeste? Iata întrebari pe
care ni le punem atunci când ni se vorbeste despre mituri si când
pe seama lor este pus sporul imaginatiei. Pe de alta parte, observam
deseori o nesocotire a situatiei în care ne aflam, o lipsa a constiintei
locului în care suntem, de vreme ce, în mijlocul mitului
fiind, avem pretentia ca suntem în cea mai curata "realitate".
Un exemplu? Iata-l pe cel ce devoreaza cartile însirate pe tarabele
din piete, carti ce trateaza despre scenariile fel de fel carora le
cad prada, vrând nevrând, oamenii de buna credinta, cei
asemanatori cititorului. Are acesta constiinta aflarii sale într-un
spatiu mitic, asadar, al imaginatiei, adica tocmai într-un loc
îndepartat de real? Desigur, sunt mituri între mituri; unele
au mai multa forta de a rosti "adevarul" decât altele
sau prind mai bine un gând, o semnificatie pe care o transmit
într-un chip mai potrivit. Sunt mituri revelatorii si mituri care-si
pastreaza în ascuns întelesurile. Dar, oricum ar fi, mitul
veritabil ne minuneaza, ne îngândureaza, ne clatina obiceiurile
si prejudecatile, impunându-ne altele si, poate, ne întoarce
pe dos viata, propunându-ne alte întelesuri ale lucrurilor.
Tocmai pentru ca mitul ne înconjoara si ne instituie ca fiinte
ce se proiecteaza si pentru ca are forta de a ne schimba, trebuie sa
ne apropiem de mit pentru ai deslusi rostul; sau sa-l lasam pe el însusi
sa si-l dezvaluie. O vom face alegând dintre miturile lui Platon
- prezente în multe din dialogurile filosofului atenian - unul
care ne priveste si pe noi, cei de azi, pentru ca are de-a face cu natura
omeneasca însasi. Iata textul.
"Am auzit, asadar, ca undeva, în tara Egiptului, traia una
din vechile divinitati de prin partea locului; acestui zeu îi
e închinata pasarea sfânta careia egiptenii îi zic
ibis, iar zeul însusi se numeste Theuth. Se spune ca el mai întâi
a descoperit numerele si socotitul, geometria si astronomia, ba si jocul
de table si zarurile, în sfârsit, literele. În vremea
aceea domnea peste tot Egiptul regele Thamus. Palatul lui se afla în
marea cetate a tarii de sus, cetate careia grecii îi zic 'Theba
egipteana' si al carui zeu se numeste Ammon. Mergând Theuth la
rege, i-a aratat artele inventate de el si i-a spus ca trebuie sa le
raspândeasca printre toti egiptenii. Regele l-a întrebat
atunci asupra folosului pe care l-ar aduce fiecare dintre artele acestea,
si în timp ce zeul dadea lamuriri asupra fiecareia în parte,
regele avea cuvinte de lauda pentru una, pentru alta nu, dupa cum fiecare
arta îi parea buna sau, dimpotriva, de nici un folos. Multe, zice-se,
au fost observatiile pe care Thamus i le-a facut lui Theuth asupra fiecareia
dintre aceste arte, fie în bine, fie în rau; dar ar însemna
sa nu mai terminam povestind totul de-a fir a par. Au ajuns, iata, la
litere, si Theuth a spus: 'Priveste, rege, stiinta aceasta îi
va face pe egipteni mai întelepti si mai cu tinere de minte; gasit
a fost leacul uitarii si, deopotriva, al nestiintei.' La care regele
a raspuns: 'Preapriceputule mester Theuth, unul e chemat sa nasca arte,
altul sa judece cât anume dintr-însele e pagubitor sau de
folos pentru cei ce se vor sluji de ele. Tu, acum, ca parinte al literelor,
si de dragul lor, le-ai pus în seama tocmai contrariul a ceea
ce pot face ele. Caci scrisul va aduce cu sine uitarea în sufletele
celor care-l vor deprinde, lenevindu-le tinerea de minte; punându-si
credinta în scris, oamenii îsi vor aminti din afara, cu
ajutorul unor icoane straine, si nu dinlauntru, prin cazna proprie.
Leacul pe care tu l-ai gasit nu e facut sa învârtoseze tinerea
de minte, ci doar readucerea aminte. Cât despre întelepciune,
învataceilor tai tu nu le dai decât una parelnica, si nicidecum
pe cea adevarata. Dupa ce cu ajutorul tau vor fi aflat o gramada de
prin carti, dar fara sa fi primit adevarata învatatura, ei vor
socoti ca sunt întelepti nevoie mare, când de fapt cei mai
multi n-au nici macar un gând care sa fie al lor. Unde mai pui
ca sunt si greu de suportat, ca unii ce se cred întelepti fara
de fapt sa fie." (Phaidros, 274c-275b, Opere, 4, Editura Stiintifica
si Enciclopedica, Bucuresti, 1983)
Iata vorbele mitului. Ele nu se îngaduie cu obisnuinta noastra
într-ale învataturii, caci noi învatam, acum, din
carti. Iar cei care nu învata din carti, tocmai pentru ca nu mai
poate fi învatat ceva semnificativ social altfel, ramân
neînvatati. De aceea mitul pare a nu ne mai spune nimic cu rost
pentru conditia noastra actuala, desi, pe de alta parte, simtim un anume
adevar încercâd sa iasa la iveala din "scenariul"
sau. Iar daca adevarul cere ochi potriviti pentru a-l privi, iar noi,
orbi ai adevarului fiind, nu suntem în stare a-l recunoaste oriunde
apare el, mitul acesta, provocându-ne nedumerirea, dezleaza în
mintea noastra câteva întrebari. Iata-le.
Cum am putea dezaproba "functia pozitiva" a scrisului? Nu
sunt suficiente dovezile culturale si civilizatorii aflate la vederea
oricui, pentru a fi clara si acceptata aceasta functie a sa? Însa
ne putem închipui în situatia celor care nu au cunoscut
niciodata scrisul, dar care traiau firesc în absenta acestuia?
Cine ne-ar putea convinge ca acum, posedând scrisul, este "mai
bine" pentru omenitate? Este memoria un "bun" care trebuie
protejat cu orice pret, asadar, daca ea este omorâta folosind
literele, sa fie cazul sa renuntam la acestea? Dar descoperirea literelor
nu ne-a deschis deja un destin înlauntrul caruia, fara litere,
n-am mai fi noi însine?
Cititorule, poate ca aceste întrebari, fara sens în afara
mitului platonician prezentat, te vor înnobila cu un spor de imaginatie.
Iar daca imaginatia aceasta, sporita, te va forta sa tii seama, o clipa,
si de partea nevazuta a vietii proprii, atunci mitul în cauza
are forta de a dezvalui ceva din adevarul omului.
Viorel
Cernica