Despre
mersul acasã
|
||
Toti mergem acasã: pe jos, cu un
mijloc de transport în comun etc.; firesc, de ocazie, sau fãrã
nici un motiv. Pentru a porni cãtre acasã, trebuie sã
fi plecat, odatã, de acasã; asadar, dupã ce te-ai
aflat, la un moment dat, fãrã sã fi stiut unde esti,
chiar acasã, te poti întoarce acolo; cãci acasã
te afli într-un mod natural, adicã dintru început.
Despre Ulise, eroul grec ce luptase la Troia, lui datorându-i-se
chiar victoria aheilor, se spune cã s-ar fi întors acasã,
pe mare, dupã ce a trecut peste multe tentatii, dupã ce
încântãrile unei case nu i-au putut înlocui dorul
de acasã. El a devenit, cumva, simbolul revenirii la sine; dupã
o lungã rãtãcire, el gãseste calea cãtre
acasã. La drept vorbind, Ulise se îndreaptã cãtre
casã; dar el se întoarce, de asemenea, acasã (a-casã;
atentie la particula negatoare a), cãci si-a gãsit
calea potrivitã pentru o astfel de deplasare sau înaintare.
Oricum, pentru a ajunge acasã îti trebuie o casã,
un cãmin, din care sã fi plecat, odatã, si un dor
coplesitor de întoarcere; un dor precum cel pus pe seama Omului,
care simte, cum spune Mircea Eliade, nostalgia Paradisului, atâta
vreme cât este departe de a sa acasã, de Paradis, fiind,
pierdut de sine, în Istorie. Iatã problema acutã a omului acestui timp: nu mai e, nicãieri,
acasã. Agitatia pietelor, forfota interminabilã iscatã
de cei care se deplaseazã de la casã (spre piatã,
bineînteles) sunt semnele unei pierderi: am pierdut acasa, chiar
dacã am câstigat una sau mai multe case. Ar fi minunat dacã fiecare s-ar afla acasã la el; ar fi
minunat nu doar pentru cei în cauzã, ci pentru orice om si
pentru oricare fãpturã a lumii. Dar cum ai putea convinge
un tânãr cã nu-si va gãsi linistea,
adicã starea, pânã nu va avea propria acasã?
E drept, unii au casã si se simt bine în ea; dar nu prea
mult timp si nu convingãtor pentru ei. Cum l-ai putea face sã
afle cã acasa sa este el însusi întors cãtre
sine, pentru a fi, astfel, cu sine si cu Altul (cel numit adineaori)?
Atâta vreme cât cei care îi primesc pe tineri
nu-i vor întelege pe acestia ca fiind ei însisi, cu acasa
lor, cu propriul lor sine, iar nu un accesoriu al persoanei lor atât
de primitoare, si pânã ce tinerii însisi
nu-si vor întãri sinele, nu-si vor întãri acasa,
dupã ce se vor fi regãsit, cohortele celor ce se întorc
spre o casã vor fi la fel de plicticoase. Le-am spus tineri celor plecati devreme, adicã înainte
de a se fi ridicat sensul unei împliniri proprii înlãuntrul
lor, acasã, adicã. Iar bãtrâni,
celor care s-au sfiit sã-i trimitã acasã pe cei pe
care declarã cã îi iubesc. Aparent, este vorba despre
o opozitie; în fond, nu este decât o alãturare terminologicã.
La propriu, nici unul, nici celãlaltul nu sunt acasã, cãci
dacã bãtrânul ar fi fost acasã,
atunci ar fi stiut sã-l îndrume si pe cel tânãr
cãtre propria-i acasã. Matematicienii numesc contiguitate
relatia dintre douã figuri care au o limitã comunã.
Termenul s-ar potrivi si relatiei dintre tânãrul
rãtãcit si bãtrânul pierdut orbecãind
printr-un labirint ale cãrui cãi îi rãmân
necunoscute, dar al cãrui spirit îi oferã, în
schimbul acestei necunoasteri, iluzia, continuu proaspãtã,
a asezãrii sale acasã. Semnul direct al rãtãcirii
de sine este chiar lipsa îndemnului cãtre Celãlalt
fiu sau fiicã de a se descoperi acasã. Bãtrâni azilanti, cu casã la stradã,
dar fãrã obârsia plinã a sinelui, lãsati-i
pe tineri sã meargã acasã. Într-un roman poate vã amintiti dumneavoastrã
titlul lui se întâmplã un lucru ciudat: un tânãr
îsi ucide pãrintele grijuliu. Paricidul trece drept nebunie
sau exaltare. Insuficiente amândouã, însã, pentru
acest act. Rãtãcire, ar fi cuvântul potrivit; rãtãcire
a amândurora, a victimei si a cãlãului; a fiecãruia
de sine. Desigur, un psihanalist ne-ar lãmuri cum devine treaba.
Ne-ar vorbi, poate, despre un gest de defulare. Tânãrul
ar fi acumulat tensiuni, dorinte nesatisfãcute, patimi oedipiene
etc. în inconstientul sãu, care, neconsumate, au produs canalizarea
energiilor psihice pe o cale ce ocoleste constientul; acestea au produs
defularea. Ce mult ne plac astfel de explicatii! Dreptatea ar putea fi,
totusi, de altã parte. De partea celui care observã rãtãcirea
de sine a tânãrului si a bãtrânului.
Am putea spune cã amândoi au lucrat constient pânã
la capãt? Nu, desigur! Dar nici inconstient; ci rãtãcit,
adicã fãrã sã fi fost acasã. Dreptatea,
fãrã îndoialã, asemenea adevãrului,
nu se lasã împlinitã aici. Totusi, mi-as asuma aceastã
dreptate plãpândã împotriva trufiei explicative
cu pretentie de adevãr. Asadar, rãtãcirea de sine,
negãsirea acasei, e de vinã; ea ne face victime si cãlãi.
Iar crima nu trebuie sã fie în fapt, cum ar spune un jurist,
ci în lucru (sau în act, cum ar fi spus Aristotel); adicã
neconsumatã ca atare, dar cu atât mai dureroasã. O
sã sfârsim prin a deslusi murmurul necuviintei noastre rãtãcitoare,
ca venind dintr-un mormânt; ca venind din noi însine, adicã
de acolo unde se aflã înmormântat propriul sine, ucis. Tinerii, cu rucsacuri sau fãrã, pe propriile lor picioare sau pe rotile auto-mobilelor, se-ntorc, dupã sãrbãtori, acolo de unde au venit. Iar bãtrânii, tristi, rãmân la a lor casã. Iatã victimele; si cãlãii. Iatã-i pe cei ce, nefiind acasã, stau, unii departe de casã, ceilalti chiar în casã, împreunã cu neputinta lor de a neantiza casa. Dar dacã o vor neantiza, luându-se dupã îndemnul firii lor, negãsitã în rãtãcire, pâlpâindã doar în vremea reîntoarcerii, nu ar putea rãmâne fãrã casã? Nu! Sau, mai bine spus, faptul acesta n-are nici o noimã pentru ceea ce discutãm noi: pentru casã existã legea; aici e vorba, însã, dupã cum dumneavoastrã v-ati dat seama, cititorule, de libertate. Viorel CERNICA |
||