Meritocratia
|
||
(Un scurt rãspuns la întrebarea: ce meritãm?, lansatã într-un grup de discutii) Dacã vorbim despre
ceea ce meritãm, cred cã trebuie adusã în
discutie si ceea ce se numeste meritocratia. Cu
alte cuvinte, conducerea de cãtre cei merituosi. O chestiune
care, sã fim sinceri, ne cam doare pe toti, pe la toate
nivelurile. De la Republica platonicianã, pânã la
sofisticatele sisteme electorale moderne, toti par preocupati
de aceasta chestiune. Pânã într-o vreme, lucrurile
erau practic extrem de simple: conducea cel îndrituit prin nastere,
avere, clasã sau dosar de cadre. Acum, nu mai este atât
de simplu. Selectia naturalã nu este cea mai sigurã
cale de a ajunge în frunte cel mai dotat. Conjuratia mediocrilor
este adeseori o frânã de o eficientã absolutã.
Ne aflãm, apoi, si într-un impas logic fãrã
iesire: pentru a fi ales sau numit, merituosul trebuie ales sau
numit de cineva capabil sã-i perceapã/priceapã
meritele. Deci acestia trebuie sã fie la rându-le
merituosi. S. a. m. d. Cercul vicios este perfect. M-as
referi la mica, dar exceptionala carte a lui J. M. Bochenski «Ce
este autoritatea?». Într-o lume idealã, autoritatea
ar fi exercitatã numai pe bazã de merite. Dar cine ne
încearcã ? Imagologia si mitologia sunt pline de trasee
ale initierii care nu sunt altceva decât trasee ale dovedirii
meritelor adevãrate si ale dezbãrãrii de niste
pseudo-merite. În lumea CV-urilor, angajãrilor de probã
si interviurilor de angajare, lucrurile credeti cã
sunt esential schimbate? Politic, problema este cã democratia
nu oferã absolut nici o garantie asupra ascensiunii meritocratiei.
De multe ori, este chiar invers. De aceea, democratia, s-a spus,
nu functioneazã eficient decât la popoare cu un anume
grad de educatie, de spirit civic, care asigurã o prezentã
rezonabilã a capacitãtilor reale la condu-cere.
La noi, s-a formulat de multe ori, în ultimul deceniu, aceasta
apoftegmã: avem conducãtorii pe care ni-i meritãm.
Delegarea responsabilitãtii, care este esenta sistemului
electiv, pune cu acuitate chestiunea competentei, id est meritului,
celui care alege ca si a celui care este ales. La noi, se întelege
procesul de alegere nu ca o delegare, ci ca o dez-legare de orice rãspundere
a cetãteanului. Sã se descurce ãla cu asfaltul
si gunoaiele si tot restul, cã d-aia l-am ales ! Revin
la impasul logic amintit mai sus, sistemul capitalist si-a format
un anume sistem de auto-reglare, cu imperfectiunile sale, dar
e mult mai bun decât nimic, care se numeste concurentã. Christian CRÃCIUN |
||