|
Cine
suntem? Fiinte complexe, angajate într-o aventurã nebunã,
pe o planetã marginalã, crede sociologul francez Edgar
Morin. Ultima carte a lui Edgar Morin, Identitatea umanã,
se deschide printr-o rechemare la modestie: la scara cosmosului, suntem
fiinte cu totul anecdotice. Ea se terminã printr-o serie de
interogãri, între care aceasta: "Putem inhiba megalomania
umanã si renega umanismul?" Între cele douã,
este umanul: tu si eu. Ansambluri de neuroni, subiecti vorbitori,
fiinte sociale, culturale si istorice, îndrãgostite de
rationalitate în timp ce cad pradã nebuniei. Umanul,
simultan, independent. Complex. Totusi, spune Edgar Morin, trebuie
sã recunoastem contradictiile inerente tuturor aspectelor identitãtii
umane. Nu înseamnã cã, cu acest pret, avem sanse
de a iesi din ceea ce se numeste vârsta de fier a erei planetare.
Dar nu rãmânem pe covorasul de la intrare, decorat cu
douã veverite aflate fatã în fatã, din
apartamentul sãu parizian. Edgar Morin are 80 de ani si pare
a fi 15 mai tânãr. Ce-i dã un asemenea tonus?
Convingerea cã nimic nu e niciodatã sigur. Nici chiar
rãul. Si cã improbabilul se poate produce.
Identitatea
umanã (Seuil, 2001) este al cincilea volum din Metoda,
operã majorã a lui Edgar Morin, începutã
în 1977. Viitorul si ultimul (?) volum este anuntat si ar
urma sã se intituleze Complexitatea eticã. Ansamblul
operei sale abordeazã discipline diferite, precum sociologia,
antropologia, epistemologia stiintelor, poezia si autobiografia.
A publicat un numãr considerabil de lucrãri, dintre
care se poate cita: "Terre-Patrie" (Seuil, 1993).
Pe de altã parte, "Firul ideilor, o ecobiografie
intelectualã a lui Edgar Morin" de Francoise Bianchi
(Seuil, 2001), urmeazã, de asemenea, sã aparã. |
Suntem zona lipsã dintre semn si viu, spunea Pierre Dac.
Cum comentati?
EM: Nu e nici un motiv, de fapt, sã crezi fiinta umanã
actualã ar fi încununarea evolutiei. Stim, dupã
cincizeci de ani, doar cã procesul evolutiv care a fãcut
din noi ceea ce suntem este o aventurã începutã
acum sapte milioane de ani. Cu cât cunoasterea noastrã
despre progresul uman creste, cu atât misterul se adânceste
si suntem mai mult obligati sã constatãm cã spiritul
uman nu este decât în preistoria a. Totul conduce cãtre
a crede, asadar, cã procesul de umanizare ajunge la un nou
început. Umanitatea e în rodaj.
Atunci, acest homo nu atât de sapiens cât
celãlalt?
EM: Sapiens, adicã rational, da. Si faber, adicã
tehnician, cu sigurantã. Dar, a reduce omul la aceste douã
caracteristici e prea simplu. Încerc, în Identitatea umanã,
sã dau o definitie mai complexã a umanului. Arãtând
cã, pentru a-i defini conturul, trebuie sã asociem o
notiune care, în mod normal, se respinge. Homo demens (nebunul),
de exemplu, e celãlalt pol al lui homo sapiens. Afectivitatea
e prezentã si la unul, si la celãlalt. Cercetãrile
neuropsihologilor au arãtat, de altfel, cã un matematician
pune pasiune în calculele sale rationale.
Ce alte caracteristici ar putea defini umanul?
EM: Jocul, sãrbãtoarea, gratuitatea, harul, fervoarea,
dragostea, poezia: atâtea aspecte foarte profunde, ireductibile
la homo oeconomicus, pe care monetizarea l-a supraestimat în
societãtile noastre. Fãrã a uita omul prozaic:
face lucruri plictisitoare pentru cã este constrâns sã
supravietuiascã. Însã, originalitatea umanã
se manifestã si în deschiderea spre mitologie si magie,
ceea ce oamenii de stiintã denuntã ca irationalitate.
Totusi, aceasta face si ea parte din umanitate ca si irationalitatea.
Trebuie, asadar, sã considerãm omul hrãnit cu
mituri dintotdeauna. Oamenii de Neandertal erau îngropati cu
arme si mâncare, altii în pozitia fãtului: probã
cã credinta într-o supravietuire si o renastere existã
din adâncul vremurilor.
Dar, avem atât de multe mituri
EM: Nici o civilizatie nu este pur miticã sau pur tehnicã.
Nu mai mult a noastrã decât aceea a omului de Neandertal.
Am avut mitul progresului
care se destramã. Am avut mitul
ratiunii providentiale. În viata cotidianã a fiecãruia
coexistã, se succedã si se amestecã superstitii,
credinte, rationalitate, tehnicitate, iluzii, magie. Cât despre
Dumnezeu, el reînvie fãrã încetare. Natiunea
cea mai tehnic dezvoltatã are ca devizã "In God
We trust" si, drept carte de cãpãtâi, Biblia.
Cu toate acestea, societãtile noastre sunt, în acelasi
timp, laice.
EM: E adevãrat, dar laicizarea lor a condus la dezvoltarea
unei religii a natiunii. Aceasta este o fortã suveranã
de protectie, de comunitate si dragoste care protejeazã de
lumea exterioarã. E prezentã efectiv în simbolul
sãu, drapelul - desfãcut peste tot în Statele
Unite în acest moment. Dar va fi timp sã realizãm
cã patria noastrã e Pãmântul - o micã
planetã a unui soare periferic - si sã lucrãm
la aparitia unei "societãti mondiale".
Aceastã "societate mondialã" nu e pe cale
de a apãrea?
EM: Nu e decât în stadiul de embrion. Pentru ca o societate
sã existe, trebuie o retea de comunicare: o avem. Avem, de
asemenea, o economie mondializatã, dar nu un control planetar,
din nefericire. Nu mai mult decât instante de decizie comunã,
care nu existã decât în materie de mediu. Si ceea
ce ne lipseste este constiinta apartenentei la o patrie comunã,
"Terre-Patrie", care ne dã sensul fraternitãtii.
În cuvântul patrie, existã simultan maternul ("mama-patrie")
si paternul (autoritatea Statului). Patria societãtii mondiale
e Pãmântul. Si existenta unui terorism planetar poate
fi o etapã spre aceastã societate mondialã pe
care încercãm s-o facem sã aparã, într-un
efort pentru a iesi din ceea ce eu numesc vârsta de fier planetarã.
Cãci suntem chiar în plinã barbarie si riscãm
catastrofe.
Catastrofa tocmai se produce, într-o mãsurã
EM: Într-adevãr. E momentul sã aparã constiinta
pericolului extern si sã se producã tresãrirea
salvatoare. Dar, nu suntem aici. Suntem deja cãzuti din nou
în opozitii sterile: pe de o parte, tot ceea ce este american
e frumos, pe de altã parte, America e responsabilã de
toate relele. Or, organizatia care a lovit Statele Unite utilizeazã
toate retelele deja prezente ale societãtii mondiale. Si lupta
împotriva ei tine nu doar de politie, ci si de politicã
si de gândire. E o schimbare de mentalitate, o constientizare
ridicolã pe care recentele evenimente o impun. Ea trebuie sã
se producã în caz de pericol. Tine de interesul nostru
vital.
Care constientizare? Mai putinã sãrãcie contra
mai putin terorism?
EM: Ceea ce eu numesc era planetarã a reunit de-acum înainte
toti oamenii si i-a fãcut sã comunice. Când populatiile
sãrace vãd o lume hiper-bogatã si hiper-pedantã,
resentimentul este inevitabil. El e cu deosebire viu în lumea
musulmanã, care vede nedreptatea tratamentului pe care Occidentului
îl aplicã palestinienilor.
Ne aflãm în plin "soc al civilizatiilor"?
EM: E o cursã în care nu trebuie sã cãdem.
Trebuie, din contrã, sã declarãm pacea cu Islamul.
Acesta de gãseste, din ratiuni istorice, prins într-un
dublu curent de repliere identitarã si de dorintã de
modernitate. Si, în tãrile arabe, populatiile sunt prinse
sub dictaturi, regimuri politienesti sau militare. Un lung trecut
glorios, un prezent mizerabil si nici un viitor: adevãrate
bãlti pline de peste pentru djihadistii lui Ben Laden. Chestiunea
israelo-palestinianã e, pe de altã parte, crucialã.
Dar nu este înteleasã urgenta formidabilã a situatiei.
Dacã nu existã o presiune suficientã din partea
Statelor Unite, o fortã internationalã trebuie sã
se impunã si sã se interpunã. Adicã, de
o manierã mai generalã, o politicã de civilizatie
planetarã în care trebuie sã ne angajãm.
Dar ce mãsuri s-ar putea lua pentru merge spre o civilizatie
planetarã?
EM: Existã un ansamblu de elemente care ar arãta imediat
cã occidentul, partea liberã a planetei, este solidarã
cu partea dezmostenitã. Vorbesc de lucruri concrete si directe,
nu de acele ajutoare ale statelor mai mult sau mai putin corupte,
care se îneacã în combinatii. O agentie mondialã
care impune distribuirea de medicamente, atunci când numeroase
tãri sunt rãvãsite de SIDA si de maladii infectioase,
ar putea fi o mãsurã. Este diferenta dintre sperantã
si conditiile de viatã scandaloase, mai mult decât mãsura
în dolari a venitului pe locuitor. Într-o economie de
subzistentã, non-monetarã, se poate trãi foarte
bine cu putini dolari pe zi si calculele Produsului Intern Brut nu
au sens. Si de ce sã nu se mobilizeze formidabila energie a
tineretii într-un serviciu civil international, atunci când,
într-o tarã precum Franta, se suprimã serviciul
national? Acestea nu sunt decât câteva exemple.
În final, situatia nu e disperatã?
EM: Nu, dacã stim, în acelasi timp, sã evitãm
rãul si sã mergem în directia bunã: spre
societatea mondialã si Terre-Patrie. Rãmâne mult
de fãcut pentru a dezvolta potentialitãtile individului
si ale societãtii. Ceea ce conteazã este sã hrãnim
acest sentiment al unei comunitãti a destinului uman. Pentru
a putea, într-o zi, poate, locui poetic Pãmântul.
Convorbire
realizatã de Elisabeth Gilles si publicatã în
Construire, nr. 49/4 decembrie 2001
Versiune în limba românã de Fl. Dochia
|
|