Adrian
Dumitrescu
Filmul
vietii noastre pare de multe ori absurd. Privim în trecutul nostru
fondat pe amintiri si vedem atât de multe ocazii în care
am actionat în zadar si am fãcut lucruri paradoxale. Privim
în viitorul incert al sperantelor noastre si ne putem imagina
momente când vom fi fortati sã facem compromisuri dureroase
si sã ne trãdam idealurile pe care le consideram sacre.
Nu avem constiinta unui tel direct, unic, pe care sã îl
urmãm de-a lungul întregii noastre existente. De cele mai
multe ori, în lumea din jurul nostru, rãul, nedreptatea
si urâtul par sã fie mult mai puternice decât binele,
frumosul si dreptatea. Lupta vietii noastre este în zadar. Nu
întelegem de ce trebuie sã mergem mai departe în
acest fel. Sunt momente când se naste o întrebare cutremurãtoare.
O întrebare al cãrei rãspuns determinã directia
unei vieti sau sfârsitul ei. Întrebarea este : "Meritã
viata sã fie trãitã?". Întrebarea se
defineste ca fundamentalã. Un rãspuns alternativ ne va
arunca din nou În vâltoarea vietii, garantându-ne
însã si o viitoare reîntoarcere la aceastã
întrebare. Un rãspuns negativ complicã lucrurile.
Pentru cã singura alternativã la viata care nu meritã
trãitã pentru cã nu oferã omului nimic pe
mãsura efortului sãu, este moartea. Si totusi moartea
nu pare a fi o alternativã. Paradoxal, nici viata si nici moartea
nu sunt solutii pentru cel care a hotãrât cã viata
nu meritã sã fie trãitã.
Recunoscând lipsa de solutii a celui care hotãrãste
cã viata nu are valoare pe mãsura efortului care este
investit în ea, filosoful francez Albert Camus trateazã
extensiv tema vietii, introducând ideea de absurd, ca recunoastere
superioarã a zãdãrniciei vietii. Pentru a sintetiza
conditia ingratã a omului care este confruntat direct cu absurdul
vietii Camus apeleazã la mitul lui Sisif. si, propunând
acest mit de esentã biblicã, filosoful francez ne propune
si o cale de urmat pentru omul care vede absurdul. Iatã mitul:
"Zeii îl osândirã pe Sisif sã rostogoleascã
întruna o stâncã pânã în vârful
unui munte, de unde piatra cãdea dusã de propria ei greutate.
Socotiserã cu oarecare dreptate cã nu existã pedeapsã
mai mare decât munca zadarnicã si fãrã sperantã.
(...) Dacã îl credem pe Homer, Sisif era cel mai întelept
si cel mai prudent dintre muritori
În legãturã
cu pricinile pentru care a ajuns truditorul inutil al infernului (
)
este învinuit cã si-ar fi îngãduit unele libertãti
fatã de zei, cãrora le-a trãdat secretele
Homer ne povesteste de asemenea, cã Sisif pusese moartea în
lanturi. (...)
Se întelege, fãrã îndoialã, cã
Sisif este eroul absurd atât prin pasiunile cât si prin
chinul sãu. Dispretul fatã de zei, ura fatã de
moarte si dragostea lui pentru viatã i-au adus acel supliciu
teribil al fiintei care se chinuie perpetuu pentru ceva care nu va fi
niciodatã terminat. E pretul care trebuie plãtit pentru
pasiunile de pe acest pãmânt
Acest mit este tragic pentru cã eroul sãu este constient.
Într-adevãr care ar fi chinul lui, dacã la fiecare
pas ar fi îmbãrbãtat de sperantã în
izbândã?...
Fericirea si absurdul sunt doi copii ai aceluiasi pãrinte. Ei
sunt nedespãrtiti.
(
) "Socot cã totul e bine", spune Oedip, si aceste
cuvinte sunt sacre. Ele rãsunã în universul sãlbatic
si limitat al omului. Ele învatã cã totul nu este,
n-a fost epuizat
Ele izgonesc din aceastã lume un Dumnezeu
care pãtrunsese în ea odatã cu insatisfactia si
cu gustul pentru durerile inutile. Ele fac din destin o problemã
a omului care trebuie rezolvatã între oameni.
Toatã bucuria tãcutã a lui Sisif e aici. Destinul
sãu îi apartine. Stânca lui este lucrul lui. Tot
astfel, omul absurd, când îsi contemplã chinul, face
sã amuteascã toti idolii. În universul dintr-o datã
întors la tãcerea sa, se înaltã miile de voci
uimite ale pãmântului.
Chemãri inconstiente si tainice, invitatii ale tuturor chipurilor,
iatã reversul necesar si pretul victoriei. Omul absurd spune
da si efortul sãu nu va înceta niciodatã. Dacã
existã un destin personal, în schimb nu existã destin
superior, sau cel putin existã doar unul singur pe care el îl
socoteste total si vrednic de dispret.
(
) El se stie stãpânul zilelor sale. În acea
clipã subtilã când omul se apleacã asupra
vietii sale, Sisif, întorcându-se la stâncã,
contemplã acel sir de fapte fãrã legãturã
care devine propriul sãu destin creat de el, unit sub privirea
memoriilor sale si în curând pecetluit de moarte. Astfel,
încredintat de originea pe deplin omeneascã a tot ce-i
omenesc orb care vrea sã vadã si care stie cã moartea
nu are sfârsit, el nu se opreste niciodatã. Stânca
se rostogoleste si acum.
(
) Sisif ne învatã fidelitatea superioarã
care îi neagã pe zei si înaltã stâncile.
Si el socoteste cã totul e bine
Fiecare grãunte
al acestui munte plin de întuneric alcãtuieste o lume.
Lupta însãsi cãtre înãltimi este de
ajuns pentru a umple un suflet omenesc. Trebuie sã ni-l închipuim
pe Sisif fericit."
Sisif este omul care, în absolut, nu mai poate sã astepte
nimic de la existenta sa. Este condamnat ca, pentru totdeauna, sã
rostogoleascã o stâncã în susul unui munte,
pe o pantã abruptã, având continuu constiinta faptului
cã va vedea stânca rostogolindu-se din nou la vale. Efortul
lui Sisif este teribil. Nu existã nici o rãsplatã
pentru acest efort si, mai mult, efortul în sine nu are vreo finalitate.
Iar Sisif stie acest lucru. Sisif este strãmosul spiritual al
fiecãrui om care s-a întrebat vreodatã dacã
viata meritã trãitã. Zãdãrnicia lui
este, pãstrând proportiile, si zãdãrnicia
noastrã. Dar atunci dorinta noastrã de renuntare ar trebui
sã fie si dorinta lui de renuntare, amplificatã la infinit.
Mintea ne spune cã Sisif ar trebui sã renunte la viata
sa. Dar Sisif continuã sã rostogoleascã stânca
care îi este destinul.
Neîncetat si neobosit Sisif nu renuntã si merge mereu mai
departe. De ce? Trebuie sã existe ceva care sã compenseze
chinul luptei cu stânca. Trebuie sã existe o ratiune care
sã aibã puterea de a îl mentine pe Sisif în
planul existentei sale aparent sordide. Si aceastã ratiune este,
aparent paradoxal, tocmai absurdul. Sisif constientizeazã absurdul
vietii sale. El vede cum clipele si actiunile vietii sale se însirã
fãrã legãturã pe axa timpului. Sisif neagã
zeii care l-au condamnat la o eternitate de chin. El este fiinta care
se luptã perpetuu pentru ceva ce nu va putea termina nicicând.
Stie cã mântuirea sa nu existã, pentru cã
nu existã zeu care sã îl mântuiascã.
Rostogolirea neîncetatã a stâncii îi permite
lui Sisif sã priveascã. Privind în jurul sãu
el vede absurdul si îl acceptã. Si privind în sine
Sisif gãseste rãspunsul privind viata. Absurdul îi
aratã cã el, Sisif, este totul. Nimic nu se gãseste
deasupra sa. El este cel mai înalt punct al universului sãu.
Sisif descoperã astfel, în absurdul pe care noi adesea
alegem sã îl ignorãm, fericirea. Cele douã
sunt nedespãrtite. Iar cel care, asemenea lui Sisif, acceptã
absurdul descoperã fericirea unei fidelitãti superioare,
fidelitatea fatã de sine. Viata meritã trãitã,
pentru cã oferã omului posibilitatea de a descoperii absurdul.
Iar absurdul genereazã fidelitatea superioarã fatã
de sine care conduce la fericire.
Dacã Sisif este strãmosul celor care se întreabã
dacã viata meritã sã fie trãitã si
absurdul vietii sale nu este decât absolutizarea absurdului care
ne înconjoarã si pe noi în fiecare moment al vietii
noastre, atunci suntem datori sã preluãm de la Sisif nu
numai revolta continuã, distrugerea oricãrui idol si munca
neîntreruptã dedicatã unei cauze ce nu poate fi
atinsã, ci si sentimentul de fidelitate fatã de noi însine.
Aceastã fidelitate face ca viata sã merite trãitã.
Pentru cã ne apartine. Pentru cã este absurdã.
Si viata absurdã trebuie sã ne conducã nu spre
renuntare si spre pierdere de sine ci spre fericirea care izvorãste
din redescoperirea de sine în mijlocul absurdului. Dacã
Sisif, incomparabil mai împovãrat decât noi, poate
fi considerat fericit, noi suntem datori sã descoperim fericirea.
Absurdul este peste tot în jurul nostru. Trebuie sã îl
privim si sã acceptãm ceea ce suntem. Si astfel vom descoperi
fericirea care vine din absurd. Cum spunea Camus: "lupta însãsi
cãtre înãltimi e de ajuns pentru a umple un suflet
omenesc".