Liricã
femininã
|
||
A devenit aproape un loc comun ideea cã lirismul
este o amprentã cu deosebire accentuatã la poetese. Lasã
cã nici domniile lor nu s-au ferit sã fie judecate astfel,
rareori voind sã parã masculine, cu mic succes, altfel.
A aborda de pe aceste premize discutia, nu duce, însã,
prea departe. Cu toate cã tonurile lor par mai calde, chiar si
atunci când culorile sunt deliberat violente, îmi pare cã
apropierea de realitatea interioarã/exterioarã se face,
în fond, din aceleasi numeroase, dar finite directii ca în
orice fel creatie. Am în fatã douã volume de poezie,
întâmplãtor fiecare al treilea publicat de cele douã
autoare, la aceeasi editurã, Astra-Nova, în 2003. Semnul de poezie se numeste cartea Georgetei Grosescu
si titlul nu este lipsit de semnificatie, dacã citim curriculum
vitae din ultimele pagini si am parcurs poemele anterioare din Cãmasa
luminii (1994) si Satul atinge cu biserica de cer (1998). Poetesa
a trãit vremuri interesante pe care le-a sublimat
în compuneri lirice delicate, atinse de aripa unui rafinament
cu totul particular. Spatiul (rural) în care vietuieste nu-i este
indiferent, face parte din însãsi fiinta ei, asa cu si
ea este cuprinsã cu totul în el. De aici o simbolisticã
a cuvântului care vine dintr-un totdeauna fãrã sã
dateze, ancorele creatoarei nefiind aruncate la suprafata schimbãtoare
a prezentului, ci în adâncuri strãvechi aparent calme,
statornice, dar nu mai putin tumultoase. [
] Înainte
sã fiu ispititã / de ierburile dulci-amare ale pãmântului,
/ Mã voi înfãsura în mantie de flori / Si
voi înflori cuvintele în rugãciuni / [
] / Asa
voi ridica viata mea; / O cruce pe care voi scrie / Semnul de poezie.
Tonul elegiac ce traverseazã si acest volum nu este o noutate,
face parte din felul de a trãi/scrie al Georgetei Grosescu într-o
lume ale cãrei mistere le pãzeste de intruziunile banalului,
trecãtorului: E toamnã pânã-n pânzele
albe - / Fluviul luminii se varsã în zare
/ Propriile
noastre dorinti / Se sting ca fumul de lumânare. (E toamnã)
Se întâmplã, însã, si altfel: A
crescut pretul vietii; / Un cersetor bate la poarta milei, / Doi tineri
merg pe luna de miere, / Niste pãrinti îsi scot copii la
vânzare, / Un suflet este aruncat înainte de / nasterea
sa, / Un imperiu cade altul se ridicã, / Pe o vale de cer se
usucã fânul, / Un tei este tãiat pe jumãtatea
/ plinã de miresme, / Un bãtrân plânge / Cu
cartea de rugãciuni / pe genunchi. Nu întâmplãtor
am citat în întregime acest poem, Pretul vietii.
El mi se pare a fi o altã dimensiune, mai nouã, a atitudinii
poetesei fatã de realitatea înconjurãtoare si fatã
de rosturile poeziei si ale poetului. În rest, Georgeta Grosescu
rãmâne ea însãsi, cea de totdeauna în
sensibilitate, pentru care La o rãspântie / Fulguie
un vis. Geo CONDA |
||