Atelierul
pictoritei Lidia Nicolae e în podul mansardat al casei înconjurate
de o mica livada, unde locuieste împreuna cu mama sa si Iarina,
încântatoarea si clipa de clipa surprinzatoarea ei fiica
de patru ani si noua luni. Foarte repede, s-a închegat dialogul
nostru plin de verva, în timp ce admiram tablourile - unele imense
- care acopera aproape orice loc liber. "Mi-e teama de spatiile
goale, pustii" - zice la un moment dat. În fata cafelei fierbinti
("ar trebui sa fumez mai putin" - îsi recunoaste dependenta),
cuvintele pleaca înainte de apuca sa pornesc reportofonul. Recuperez
la iuteala, oricum, cu Lidia Nicolae, orice convorbire pare continuarea
alteia anterioare si poate fi reluata, oricând, din locul în
care a ramas.
Nu
toti artistii au sclipirea aceea de geniu, sa faca trei lucrari, asa
cum facea Piliuta: trei luni le bea crunt de n-avea nici o treaba, trei
luni statea sa se trezeasca si, apoi, lucra într-o luna cât
ar lucra altii în
cinci ani. Unii sunt altfel, ca familia
Coman, muncitori, au intrat în istoria artei pentru ca au muncit
din greu, fara sclipirea de geniu de care vorbeam. Eu nu pot sa lucrez
daca nu ma montez, daca nu am o anumita stare de gratie, o motivatie.
Profesorul meu, Vladimir Zamfirescu, spunea: "mai, rasfoiesti un
album de arta sau îti bagi degetul la 220 de volti si te apuci
de treaba". E cumplit de greu sa te montezi, sa te transpui într-o
starea anume. Toata vara am stat sa învat, sa-mi dau definitivatul
ca profesor
 |
L-ai
luat cu 10!
N-am plecat nicaieri, ma mutam de pe un fotoliu pe altul. Mi-am iesit
din ritm. Stii ce cumplit e? Daca nu mai scrii o vreme, nu mai stii
sa faci nici alfabetul!
Ca la scriitori, în fiecare zi sa scrii un rând, o fraza.
Nulle dies sine linea...
Si la copii, daca nu fortezi memoria, nu mai functioneaza la parametri.
E stupid, eu, dupa vara asta, nu mai stiam sa desenez o mâna!
M-am montat greu ca sa fac un schelet pentru la scoala. E ca un colaps,
dupa o pauza de-asta, trebuie sa-l depasesti neaparat si e greu s-o
faci când ai familie, copil, griji cotidiene destule, esti si
mama, si tata
Câti
artisti plastici sunt la Câmpina?
De care? Consacrati, profesionisti?
Îmi
spuneai, mai devreme, de niste categorii.
Iata o întâmplare reala. Atunci am râs. Acuma nu-mi
mai vine sa râd. Am un coleg, Nicu Lupu, sculptor, am facut noi
un schimb, ca între artisti, tu îmi dai o pânza, eu
îti dau o sculpturica. Într-o zi, mi-a dat o carte de vizita
pe care scria: Nicu Lupu, artist plastic licentiat. "Ce, sta lumea
sa te întrebe?" Zic, asta se da mare, ce scrie acolo, licentiat?
Acuma, stau sa ma gândesc ca are dreptate. Suntem, la un moment
dat, bagati, asa, în aceeasi oala, la comun. Pe vremuri, era Uniunea
Artistilor Plastici Amatori; între timp, s-a desfiintat. Acuma
nu se mai ocupa nimeni de chestia asta. Dar nimeni nu stie ca, pentru
a deveni profesionist, pe lânga licenta, masterat, examene peste
examene, cum era înainte, (nu ca acuma, daca ai bani, iei o diploma)
trebuie sa înveti, sa tot înveti fara sa te opresti, sa
te cauti pe tine însuti, sa fii adevarat, sincer, personal.
Câti
artisti plastici licentiati sunt la Câmpina?
Carmen Balan, eu, Alfred Dumitriu si un baiat de la Brebu, Viorel, sculptor,
din câte stiu...
Deci,
la Câmpina, sunt trei. Dar ceilalti pictori, sculptori, ce statut
au ei? Sunt talentati, dar fara studii, autodidacti?
Aveati o emisiune despre oameni care au hobby. Banuiesc ca intra la
categoria pasiunii. Nu le contest talentul si, eu stiu, puterea lor
de munca, afinitatile pentru frumos, dar
Uite, despre Corneliu
Baba, profesorul meu Vladimir Zamfirescu ne povestea ca nu le spunea
mai nimic, sau foarte putin, dar i-a învatat sa fie oameni. În
rest, au furat de la maestru. Era suficient ca îti pune un atelier
la dispozitie, îti da de gândit, îti pune o natura
statica, pur si simplu anturajul respectiv, cu studentii, cu artistii
vremii, te formeaza, altfel, ai acces la niste informatii, înveti
istoria artei, înveti anatomie artistica, probleme de compozitie,
de perspectiva, pe care nu le poti face ca autodidact.
Poti
sa le furi.
Nici
atât! Dar nici ei, ca profesori, ca maestri, nu te învata,
nu-ti dau foarte mult, îti creeaza, însa, un climat si o
atmosfera care te pregatesc, nu doar ca om, dar si ca viitor artist
plastic profesionist, zic. Încerc sa cred ca daca am o hârtie,
nu o arunc deoparte, ci ea are o valoare, într-adevar, sunt un
om care are o licenta si un masterat în domeniu, în pictura.
Am facut si moda, imprimerie, tapiserie
Dar, acum, toata lumea
face de toate, esti stomatolog, dar faci si pictura.
Violon
d'Ingres!
Da, hobby, pasiune, mai mult de atât se întâmpla rar;
Tuculescu, de exemplu, a fost medic, dar asemenea lucruri din istoria
artei nu se repeta, nu e acelasi lucru acum, depinde de o conjunctura,
de un mediu
Un
anumit tip de scoala
Da, un mediu social, niste influente
Brâncusi, iata, n-a
facut facultate, dar s-a dus în Montparnasse, la scoala de la
Barbizon, a fost coleg cu Rodin, a lucrat în alte ateliere, a
avut lectia unor maestrii în spate, asa s-a pregatit. Nu se poate,
în arta, sa nu fii un elev al unui maestru, s-a încetatenit
acest lucru, sa fii discipolul cuiva. Ori gresesti si-l copiezi
Devii
epigon
Or, ca sa fii un bun artist, ajungi sa nu-l poti copia pe maestru.
Sa-l
"tradezi", metaforic vorbind.
Sa faci altceva, sa-l depasesti, ceea ce este foarte greu. Atunci abia
devii independent, te desfaci de maestrul tau si-ti iei calea ta. Ceea
ce, în conjunctura actuala, în postmodernism, e cam greu,
s-a spus cam tot, de la Leonardo si de la Michelangelo
Postmodernismul
a aparut tocmai pentru a da libertate fiecaruia sa se exprime oricum;
suprarealism, dada, pop-art, tot felul de curente, fiecare face ce vrea.
Lidia,
n-am cum sa ocolesc subiectul, pentru ca e o vânzoleala în
anumite medii cu privire la un monument pe care o fundatie - deci, este
o initiativa particulara - vrea sa-l ofere orasului la aniversarea a
500 de ani de atestare documentara si sa-l amplaseze în Centrul
Civic.
Sa stii ca trebuie sa fie ceva. În orice oras, am vazut tot felul
de lucrari, mai mari, mai mici, mai interesante sau mai putin interesante,
dar daca ai si artisti plastici consacrati care locuiesc acolo, care
lucreaza acolo, e pacat sa nu-i exploatezi, daca esti un oras care se
respecta.
Înteleg ca, dintre consacrati, în oras sunt doua pictorite
- Carmen Balan si Lidia Nicolae- si un sculptor, Alfred Dumitriu.
Da. Noi participam lunar la expozitii de grup, cu personale nu mai spun,
si la tabere, si la expozitii internationale. Avem un statut, platim
o cotizatie, ne reprezinta cineva, Uniunea Artistilor Plastici. Pentru
monumentul respectiv, se putea face o comisie de la Muzeul de Arta din
Ploiesti, d-ra Ionescu, de la Filiala Prahova a Uniunii Artistilor Plastici,
d-ra Gheorghita, oamenii cei mai abilitati în domeniu.
La
o initiativa particulara?
Si în acest caz, daca exista îndoieli, cum se pare ca vor
sa acrediteze rumorile care au aparut la adresa acestui obelisc. Dar,
cu siguranta, pretul ar creste de zece ori, daca nu mai mult! Dar sa
ceri parerea opiniei publice e cam cumplit, din pacate nu exista o cultura
artistica de masa la noi. Lumea asculta manele
Vorbeam deunazi
despre salonul refuzatilor de pe vremuri, unde lumea se prapadea de
râs în fata unui Cézanne, asa ca ar fi cel mai bine
sa lasam posteritatii aceasta sansa de a-si spune parerea.
As
da un exemplu mult mai celebru pentru publicul larg, Tour Eiffel.
A, bine, lucrarea lui Gustave Eiffel a ajuns simbolul Parisului, dupa
de fusese aprig contestata. Nu mai vorbesc de valoarea solutiilor tehnice
gasite atunci pentru armaturile metalice. Se fac acum structuri tip
fagure de albina pentru cupole. Nu mai departe, centrul Beaubourg, piramida
din fata Muzeului Louvre.
Sau
Centrul Pompidou. Nu s-a facut referendum printre parizieni.
Asta ar fi fost culmea! Cu toate ca ei au un anumit tip de culturalizare,
la noi nu e asa, oamenii nu sunt pregatiti estetic, nu stiu prea multe
despre arta moderna. Si eu duc munca de lamurire cu elevii mei, la scoala.
Am întâlnit un paradox: copiii mei încearca sa faca
realitatea cât mai bine, cât mai precis. Mai, copii, Picasso
si Braque au încercat, s-au chinuit sa picteze precum un copil,
pe când voi vreti sa faceti invers, ca marii maestri. De ce nu
faceti asa cum sunteti voi, spontani si nonsalanti, pentru ca realitatea,
deja, intervenind fotografia si filmul, este redata de imagini asa de
fidele, încât nu mai are sens sa te mai chinui s-o reproduci.
Deci, nu ne întoarcem la clasicism, pentru ca riscam sa picam
în kitsch. Si-atunci, arta moderna nu mai trebuie sa fie explicita,
demonstrativa, ci pur si simplu sa-ti creeze o stare, sa-ti propuna
o imagine, sa-ti dea de gândit. Ce reprezinta, ce, Doamne, iarta-ma,
a vrut sa spuna? Desi, într-un timp, arta se facea între
artisti, sa dea de gândit fiecaruia, era o concurenta. Acuma,
arta moderna nu mai este fotografie. Nu intram în detalii de happening
sau alte manifestari care, deja, frizeaza granita kitschiului. Se depasesc
niste limite ale artei, se ajunge la non-arta. Noi ne pastram, asa,
într-un expresionism, în abstract, în metafizic.
Crezi
ca principiile pe care tocmai le-ai expus sunt valabile si pentru monumentul
pe care Câmpina ar trebui sa-l aiba?
Mi se pare normal. Asta voiam sa spun. Eu nu cred ca Alfred nu a vizualizat
în mintea lui cum ar da respectivul monument în spatiul
cerut. Nu cred ca s-ar prabusi peste oameni sau nu cred ca ar sparge
niste curbe arhitecturale. Greseala lui Alfred a fost alta. Si e si
greseala noastra, a artistilor. Noi nu stim sa ne prezentam arta, noi
nu stim sa vorbim foarte frumos, scolastic (un profesor m-a întrebat:
"Cine mai era si ala la televizor? N-a stiut sa spuna ce voia!")
Noi ne exprimam prin ceea ce facem, nu prin cuvinte, nu putem povesti
o sculptura, o pictura. Noi stim sa facem, nu sa ne explicam. Eu am
vazut machetele la el, în curtea atelierului, care aratau foarte
bine, mie mi-au placut. Nu mai vorbesc de expozitia în aer liber,
în Centrul Civic, de acum trei ani! Era superba! Era prea mult
verde, iarba, vegetatia, dar asta nu era o problema
(râde)
eu, fiind colorist, as fi vrut mai mult negru. Nu cred ca Alfred vine
cu o aberatie doar de dragul de a face o lucrare monumentala, de a-si
"vinde" semnatura. Nu e destul de cunoscut la Câmpina,
mai mult în alte parti
S-au
vehiculat opinii despre încadrarea în peisajul arhitectonic,
curbe, linii, raportul gol/plin.
Sunt interpretari copilaresti, n-au legatura cu obeliscul acesta, aici
s-ar putea discuta de lumini si umbre, dar ar fi superfluu. Ce are Ying
si Yang cu lucrarea aceasta? Fii sigur ca Alfred nu s-a trezit peste
noapte cu ideea, e rodul unor ani de munca, de gândire, de schite.
Se vede si din ce-ati publicat voi, în Zarva, acum câteva
saptamâni. Nu se face nimic la întâmplare. Exista
o responsabilitate pe care doar un profesionist o are. Lui îi
pasa. Ne luptam si noi sa intram în Istoria Artei. O va mai scrie
cineva?
Poate.
Hai sa discutam acum despre tine; cu tine, despre tine si despre ceea
ce crezi tu. Marturisesc faptul ca am venit cu o anumita întrebare,
am gândit-o, dupa vreo 15 ani de când îti cunosc lucrarile.
Nu mi-ai spus mai devreme, sa fiu pregatita sa-ti raspund. (râde)
Ador
surprizele! Am observat un element comun al picturii tale. Sunt personajele
din Comedia del'arte, arlechinul si colombina
Si bacanale
De
ce aceasta orientare a ta?
Daca as spune ca eu am fost principalul motiv, ca asa m-am simtit eu,
as fi putin parsiva si n-as spune chiar adevarul. Maestrul meu, Vladimir
Zamfirescu, avea în "subordinea" lui 13 elevi. Noi suntem
discipolii maestrului Zamfirescu, cel care e, la rândul lui, discipolul
lui Corneliu Baba. Asadar, ne-a "filmat" pe fiecare, s-a uitat,
si pentru fiecare a fixat câte o tema. Unuia i-a spus "femei
în Bois de Boulogne". Pentru altul, "femeia si catelul".
Pentru nu stiu mai care, "sex pur si simplu". Adica, pe fiecare
l-a "citit" si i-a dat o tema de gândire si o lista
întreaga de subiecte. Iar pentru mine a gasit raspunsul pe care,
altfel, eu nu-l aveam; arlechini, colombine, bacanale, femeia si copilul,
melancolie. Erau niste teme care chiar mi se potriveau, pe care le-am
si aprofundat si le-am dezbatut în facultate si dupa care m-am
simtit bine. Pentru ca m-au ajutat foarte mult. Într-o facultate,
când pornesti la un drum, esti asa de debusolat si asa vrei sa
fii de personal, ca nu poti, n-ai cum sa poti. Si atunci, te agati de
un Van Gogh, de un Lautrec, care mie mi-a placut la nebunie, dormeam
cu albumele lui sub perna. Si te simti chiar subjugat de chestia asta
si este foarte bine, pe parcurs, sa te eliberezi. Asadar, el s-a uitat
la mine si a zis: "tu esti o fiinta vesela si frumoasa pe dinafara,
dar îmi pari totusi trista". Si atunci, m-a asociat cu aceasta
butaforie, ca sa-i spunem asa, bacanale - chiar am avut o serie de bacanale,
cu orgii, cu nebunii. De fapt, artistii plastici, ca si actorii, suntem
niste persoane sociabile, frumoase, dar suntem, totusi, singure si triste.
Si neîntelese.
Personajele
tale, am observat, nu zâmbesc.
Exact.
Sunt
mai degraba îngrijorate.
Americanii au epuizat tema zâmbetului: "Say cheese!"
(râde)
Mi
se pare ca aceasta "terapie", sa-i zicem, pe care profesorul
vostru va învata sa o folositi ca sa va eliberati
Da, îmi spunea: "daca tu te eliberezi de Egon Schiele, vei
face ce stii tu mai bine.
Deci,
expresionismul german.
Eu am facut un neoexpresionism, fara sa vreau. Adica m-am simtit bine
acolo. Am încercat si impresionismul, am încercat si un
pic de realism, dar, nu, n-a mers. Chiar am fost si criticata, "ce
le faci mâinile alea ciolanoase, si grosolane, si expresive?"
Asa-mi plac mie. Nu stiu
Asa le vad eu. Cum sa spun
Arta
nu se explica
Poate
ca asa au mai multa personalitate.
Asta este expresia mea. Eu îmi fac expresia. Nu este impresia
mea. Fac personajele mele sa se exprime singure. Sa exprime suferinte,
durere, saracie - fiindca n-ai sa le vezi nici bogate, nici râzând,
nici cu pâinea si ceapa pe masa, ca la maestrul Ilforeanu. Nici
n-am avut de ce sa râd în ultimii douazeci de ani. Nu stiu.
Ai avut tu vreun motiv
?
Am
sa ma gândesc, la un moment dat
Poate ca vreodata am sa
caut clipa aceea
Eu îmi gasesc un subterfugiu în chestia asta si sa stii
ca ma simt foarte rau si foarte greu dupa o luna de zile în care
n-am desenat sau n-am pictat nimic. Am o nemultumire si o agitatie intensa.
Nu-mi fac un bilant, dar, dupa o lucrare, stii cât te eliberezi
si cât te descarci? Chiar daca o fac în patru ore sau în
patru zile sau în patru luni.
Mi
se pare ca ai si revenit. Schitele pe care le vad raspândite pe
jos, în jurul nostru sunt o dovada.
Poate ma inspira
Sunt
un motiv ca noi, cei care-ti admiram pictura, sa fim optimisti ca te
vei întoarce curând cu o noua expozitie.
Vreau, trebuie neaparat! În primul rând, ca am ramas în
urma, am obligatiile fata de Uniune, dar în primul rând
pentru câmpineni vreau sa fac o expozitie, un fel de retrospectiva,
am sute de schite si de lucruri pe care am fost tentata la un moment
dat sa le arunc, dar n-am facut-o si acum mi se par frumoase, interesante.
Mai am o invitatie de la dl. inspector Caminschi, vrea sa faca o expozitie
alaturi de mine. Si dânsul face nuduri, suntem cam singurii în
Prahova care ne ocupam de acest subiect. E destul de greu sa faci un
corp uman si, mai ales la dimensiuni mai mari, nu oricine se apuca.
E
un examen foarte greu
Trebuie sa stapânesti foarte bine desenul, sa cunosti anatomia,
sa stii compozitie, ma rog, sunt multe, cromatica, lumina, umbra
De asta nu sunt foarte multi care abordeaza acest subiect, desi este
foarte cautat. Nu intram la pornografie, vorbesc de arta!
Suntem
în atelierul unui artist si, deci, nu discutam despre asta. Chiar
daca dialogul nostru ar putea deveni neconventional în aceasta
directie.
Nici eu nu fac lucruri care sa deranjeze bunul-simt. Obscenitatea si
vulgaritatea nu-mi plac. Si nici cu kitsch-ul, Doamne, fereste!
Obscenitatea
nu este arta. Mi-amintesc de tauromahiile lui Picasso. Dar el era Picasso!
Spuneam, mai devreme, ca profesorul nostru ne-a dat ca tema "sex
pur si simplu". Stii ca nimeni nu s-a apucat de tema asta? N-a
îndraznit nimeni. Asta nu e arta.
Oricum
ai face, e o diferenta între dragoste si sex. N-ai cum, te refugiezi
în dragoste.
Tema nu poate fi reprezentata. Exact cum te-ai apuca acuma sa faci un
rasarit de soare. Poti sa pici usor în kitsch, în amatorism,
în gang! Pentru ca nu mai este nici impresionism. Van Gogh l-ar
fi vazut într-un fel, Turner ar fi vazut altfel un rasarit sau
un apus. Si acuma, ca sa faci asa ceva, ori faci o copie, ori nu faci;
ca sa faci ce este în natura nu este decât gang. Atunci
intervine aparatul de filmat si de fotografiat care reda foarte bine,
chiar mai fidel, realitatea.
Cred
ca ne vom opri aici. Sper ca subiectul în sine sa-i atraga pe
cei care citesc.
Poate îl mai dezbatem.
Da,
poate vom mai discuta, mai îndelung, chiar la galeria AS CAR din
Câmpina, unde ai câteva tablouri.
O galerie care ar trebui mai mult facuta cunoscuta si în care
ar trebui sa expuna mai multa lume. Ma rog
Îti urez o toamna frumoasa si mult timp pentru lucru.
Ureaza-mi sa am starea de har.
Sã
ai starea de har si sa ne aduci alte si alte bucurii ale sufletului.
Florin
Dochia
Câmpina,
22 octombrie 2002