De
curând, a (re)apãrut la Editura RAO, în conditii
tipografice deosebite, romanul "Jocul cu mãrgele de sticlã".
Autorul este Hermann Hesse, unul dintre cei mai apreciati scriitori
germani ai secolului al XX-lea. Dupã ce a obtinut o apreciere
internationalã cu romanul sãu "Lupul de stepã",
publicat si el de cãtre Editura RAO, Hesse face în "Jocul
cu mãrgele de sticlã" unul dintre cele mai interesante
si reusite experimente literare ale ultimelor decenii ale mileniului
trecut.
Romanul creeazã un univers fascinant. Lumea a renuntat la valorile
materiale obisnuite si a creat, undeva în Germania, o provincie
a Castaliei, în care singura realitate o constituie spiritul.
Fiecare locuitor al acestei lumi privilegiate, rupte parcã de
exteriorul lumii pe care o cunoastem cu totii, e preocupat de cultivarea
stiintelor si artelor, de cercetarea creatiilor spirituale ale lumii.
Muzica, matematica, filosofia sau fizica sunt aici mai importante decât
aurul, puterea sau plãcerea dupã care aleargã lumea
de dincolo de granitele Castaliei. Iar cea mai importantã creatie
a acestei utopii a spiritului o reprezintã jocul cu mãrgele
de sticlã, o disciplinã care combinã întreaga
creatie spiritualã a omenirii într-un joc gigantic care
se bazeazã pe conexiuni, teme si spiritualitate. Forma romanului
este una de biografie. Într-un fel, creatia lui Hesse poate fi
numitã si roman al devenirii, deoarece urmãreste destinul
lui Josef Knecht din copilãria acestuia pânã în
momentul mortii sale. Biograful Hesse ne dezvãluie, dincolo de
actiunile eroului si de interactiunea sa cu lumea deosebitã a
Castaliei, tot ceea ce se petrece în sufletul eroului.
Acesta este o fire transcendentã, care nu poate sã accepte
realitatea din jur si simte mereu nevoia sã depãseascã
conditia în care se aflã. Si fiecare nou pas în viatã,
care îi aduce o nouã sigurantã si o nouã
mãsurã a propriei sale personalitãti, îi
induce în acelasi timp o nouã dorintã de a merge
mai departe, de a depãsi noile limite care i-au fost impuse,
de a gãsi o sigurantã superioarã. Si, astfel, elevul
modest ajunge elev de elitã, jucãtor cu mãrgele
de sticlã, repetitor si apoi chiar magister ludi sub numele de
Josephus III, pentru ca, în final, sã treacã dincolo
de lumea care i se pãrea prea limitatã a Castaliei spre
realitatea lumii noastre, unde avea sã si moarã, trecând
în eternitate si în legendã.
Romanul este si o luptã între douã lumi. Lumea purã
a Castaliei, din care este eliminat orice instinct si cãreia
îi este strãinã orice violentã, este o lume
a spiritului, a gândirii si a meditatiei purificatoare. O lume
a jocului fragil si totusi atât de profund cu mãrgele de
sticlã. Ei i se opune lumea exterioarã, lumea în
care si noi trãim, lumea dezamãgirii si luptei continue,
lumea durerii si a dorintelor exclusiv materiale. Sub diverse forme,
aceste lumi se ciocnesc pe tot parcursul romanului, iar eroul si, prin
el, autorul, se întreabã care dintre ele este lumea cea
adevãratã, care dintre ele poate sã multumeascã
sufletul omului. Este grãitoare, în acest sens, alegerea
finalã a lui Josef Knecht. Si totusi, disputa dintre materie
si spirit pare sã rãmânã si în mintea
lui Hesse fãrã un rãspuns definitiv.
Complexitatea romanului este mult mai mare. Personajele sunt deosebit
de fin creionate, adevãrate idei întruchipate în
trupuri de om, iar meditatiile lui Josef Knecht sunt meditatiile oricãrui
om de spirit care reflecteazã la lumea pe care o trãieste
si la întrebãrile fundamentale ale vietii. Romanul este
captivant prin lumea pe care o creioneazã si prin puterea narativã
a lui Hesse. De aceea meritã sã îl cumpãrati
si sã îl cititi (dacã n-ati fãcut-o deja!),
chiar dacã pretul poate sã descurajeze pe amatorii de
lecturã adevãratã.
Andrei
DUMITRESCU