Iscodiri
prin sensurile modernitãtii
|
||
Subiectul principal al acestor Modernitãti este, se întelege,
omul si contextele sale, iar teza fundamentalã prevede cã
trãim într-o lume unitarã si foarte putin
schimbatã în ultimele milenii. Adicã, nimic
nou sub soare. Existã, desigur, progres tehnologic, dar omul ca
fiintã determinatã a rãmas acelasi din
vremuri de mult apuse. ªi iarãsi, parcã în
neclintire provocatoare, desi gândirea eseistului este perfect
dialecticã: despre om si despre cunoasterea lui
nu cred sã se fi spus ceva fundamental în zilele noastre,
ceva care sã nu fie discutat deja de cei vechi probabil
în afarã de psihanalizã
. Eseurile acestea
catã sã punã în ecuatie câteva
aspecte ale fenomenului uman atât din perspectiva esentei
sale, cât si din aceea a deosebirilor. Se întâmplã,
negresit, cã multe dintre punctele de vedere exprimate sunt
discutabile, insolite, lucruri generale sau de amãnunt, dar niciodatã
nu li se pot reprosa lentoarea si fadoarea. Adevãrul
e cã, de cele mai multe ori, modernul eseist are dreptate, e convingãtoare
chiar dacã sau tocmai fiindcã se aseazã pe
tãrmul dimpotrivã. Sprijinul decisiv constã
în perspicacitate si puterea argumentelor furnizate adeseori
de învãtãtura cea veche. Iatã, teoria
idolilor a lui Bacon rãmâne în picioare si astãzi:
idola tribus (idolii tribului), idola specus (idolii pesterii), idola
fori (idolii cetãtii), idola theatri (idolii teatrului),
ultimele douã categorii fiind luate în atentie, într-un
amestec de nemultumire si amuzament. În tot cazul, idolatria
merge mânã în mânã cu expresiile prefabricate
(flaubertienele idees recues), un adevãrat pericol pentru umanitate. Inteligentã tentatã de paradoxuri, eseistul desluseste,
afectând un usor defetism, douã feluri contradictorii
de a pune problema progresului stiintei, contrazice ideea de-a
gata a lui Malraux cu privire la religiozitatea secolului al XXI-lea,
contestã democratismul stângii (la dreapta, plutocratã,
nici atât, se întelege!), discerne politica în
pantaloni scurti a americanilor, nu primeste teoria lui
G. Cãlinescu despre cele patru mituri românesti fundamentale
etc. Rãsturnãrile efectuate nu-s de dragul de a fi pur si
simplu á contraire. Pentru cã, de exemplu, prostia e un
mare betesug omenesc (triumful acesteia înseamnã marginalizarea
valorilor), dar meritã si un elogiu atunci când
e cuminte (sancta simplicitas!) si-i hrãneste pe destepti.
(Aici se confundã, oarecum, lipsa învãtãturii
de carte cu incultura si, deci, cu prostia, ceea ce nu-i deloc asa.)
Agerul observator gãseste de cuviintã sã
se pronunte contra meliorismului, suspectând morala
perfectiunii de coercitie, canonizare, violentã.
Omul nu se naste bun, cum credea Rousseau, îl împiedicã
acea parte de creier mostenitã de la reptile; e mai degrabã
funciarmente plin de pãcate, însã nici despre un om
irevocabil rãu nu se poate vorbi, dacã ambitia lui
este de a deveni mai desãvârsit în nedesãvârsirea
lui. ªi, în definitiv, surâde scepticul,
e mai bine asa: supraomul, prin uniformitatea lui, are toate sansele
sã fie plictisitor. Epocile de aur (formulã
si idee de la Hesiod citire) sunt pline de anormalitãti
si nãpãstuiri. S-ar zice cã Radu Voinescu e
un moralist sceptic, neguros ca Pascal, care simte enorm si vede
monstruos. Nici vorbã: e numai un observator penetrant disponibil
spre hipertrofie ironicã, în stare sã ia distantã
pentru a percepe lumea în toatã nuditatea ei.
Ochiul agil al eseistului bagã de seamã cliseele filmului
american, subteranele homosexualitãtii, conditia alogenului,
tribulatiile sentimentului interzis al iubirii, sfârsitul
falocratiei si începutul erei clitoricratiei,
marea diversitate a lumii si strâmbarea acelora care vãd
numai diferentele, când, de fapt, conteazã, în
primul rând, ceea ce ne aseamãnã/uneste. De-a
dreptul incitante sunt cele vreo douãsprezece epifanii
(cam în rãspãr) ale spiritualitãtii românesti.
Cu toatã informatia bogatã, nu-i în aceste
eseuri nici urmã de pedanterie, ci o eruditie
colocvialã, un rafinament percutant, deopotrivã vioi si
bine temperat, scrutãtor si cu o scriiturã nuantatã.
Constantin Trandafir |
||