Daniil Harms
Mi se spune capucin |
||
Harms rateazã succesiv tentativele de a deveni
literat. Miracolul nu se întâmplã, Harms rãmâne
Harms. El este ca un regizor nãzuros, prin fata cãruia
se prezintã pretendentii la roluri, iar el îi refuzã
pe toti. De fapt, n-are nici scenariul gata. Este un autor incorigibil
de scurt-metraje («întâmplãri») de cuprindere
micã. Perspectiva îngustã explicã si
lipsa de productivitate a esteticii sale. Atunci când nu existã
«întâmplãri», aceastã esteticã
se bazeazã pe procedura «dialogului între surzi»
sau a discursului obsesiv. De pildã, în «Iluzie opticã»,
Semion Semionovici îsi poate pune de nenumãrate ori
ochelarii la ochi ca sã vadã dacã, într-adevãr,
în pin stã un tãran care-i aratã pumnul.
În «Puskin si Gogol», umbrele celor doi
scriitori se vor împiedica la nesfârsit una de alta.
Ca sã încheiem, Harms este fãcãtorul de minuni
din «Bãtrâna», care toatã viata
lui n-a fãcut nici o minune. Doar cã a scris altfel decât
literatura rusã de pâna la el si asta, la drept vorbind,
e totul. (Editura Polirom, 2002. Traducere, prefatã si
note de Emil Iordache) |
||