Faimosul
discurs al lui George Bush din ianuarie 2002, în care definea
„axa rãului” si anunta cruciada împotriva ei,
a distrus inocenta instalatã dupã cãderea comunismului
si a Cortinei de Fier. O inocentã seninã, care externalizase
rãul, pretinzând cã-l eradicase. Astfel, pãrea
cã binele se „purificase” si entuziasmul ajunsese
sã aibã, în fond, caracteristicile unui reflex exterminator,
atât la nivelul indivizilor, cât si la acela al natiunilor.
Discursul a reintrodus rãul în ecuatie, dar de o manierã
maniheistã, asa cum este, în general, orientarea ideologiei
politice americane. Precum fãcuse preotul persan, acum optsprezece
secole, principiul binelui a fost surprins în imaginea de “prizonier”
al principiului rãului. A reînviat o frazeologie care nici
mãcar nu apucase sã se învecheascã: terorismul,
nihilismul, monstrul! Chiar si o serie de filosofi (re)începe
sã-si exprime îngrijorarea cu privire la slãbiciunile
moralei actuale. Adesea, aceeasi tentatie maniheistã, care ne
posteazã cu fata la rãu pentru a ne desemna pe noi drept
bine(le).
Prea
repede fusese uitatã starea lumii din a doua jumãtate
a secolului al XX-lea: douã grupuri de forte, una în fata
celeilalte, fiecare desemnându-se drept purtãtoare a principiului
binelui. Fãrã nuante, fãrã comunicare, fãrã
schimburi de idei – dacã excludem ceea ce s-a numit teoria
„celei de-a treia cãi”, încã supusã
unor vii dezbateri (v. ex. Anthony Giddens – „A treia cale”
apãrutã în 2001 la editura Polirom). Lantul se pare
cã se leagã din acelasi loc, pe aceeasi strictã
dihotomie, doar cã spectacolul are o altã distributie.
Desemnând terorismul drept rãul, discursul amintit mai
sus desemneazã pe americani drept binele. O inocentã pe
care acestia din urmã si-o reafirmã periodic, mai cu seamã
dupã experienta din Vietman. „Discursul lui Bush este,
din nou, confiscarea inocentei în beneficiul Americii si tentatia
– care decurge de aici – a unui demers exterminator”
(Jean-Claude Guillebaud, Lire, dec. 2003). Ceea ce este o simplificare,
o reducere a complexitãtii lumii actuale la douã dimensiuni
simetrice si antagonice. „Binele devine astfel un fel de dublu
invers al rãului, dar cu aceleasi caracteristici” (J.-C.
G.)
Interesant
este cã mai multã claritate au demersurile unor teologi
tineri, cum ar fi Lytta Basset, care afirmã cã „nu
binele este contrariul rãului, ci sensul”. Desigur, asertiunea
nu trebuie luatã ca o afirmatie peremptorie, ci ca o interogatie,
o cãutare a adevãrului.
Întoarcerea
rãului în dezbaterile actuale ar trebui sã se întemeieze
pe alte premise, dupã vidul din ultimul deceniu. Conservatorismul
maniheist este caduc în mileniul al treilea. Un semn este îndoiala
care transpare (si adesea se manifestã) în aprecierea semnificatiilor
unor evenimente. „Suntem deja într-o nouã lume, în
vreme ce cea mai mare parte a dezbaterilor se raporteazã la lumea
veche” (J.-C. G.). Întâlnim aceeasi puritani contra
acelorasi libertini, o situatie desuetã, acum, când limitele
frontului s-au mutat, suntem, foarte probabil, la ceea ce Ilia Prigogine
(cercetãtor al haosului) numea „marea bifurcatie”.
Avem nevoie de noi simboluri si acestea nu pot fi copiile celor vechi.
Nu mai putem opune autonomia legãturii, transparenta interioritãtii,
inocenta culpabilitãtii, corpul spiritului. Avem nevoie de (co)existenta
amândurora din fiecare pereche. La intrarea într-o nouã
Renastere, suntem pe cale de a trãi (cf. Michel Serre) ceva ce
este la fel de important ca revolutia neoliticã de acum douãzeci
de milenii, cu trecerea de la nomadism la sedentarism, de la vânãtoare
la agriculturã, de la oralitate la scriere. Intrarea (timidã?)
în Era informatiei presupune atenuarea importantei materialului
în favoarea virtualului. În acest spatiu (în mare
mãsurã interior) autonomia salveazã legãtura
(etc.) si fiecare nu este reluarea, reactivarea celei vechi, ci una
nouã, într-o nouã specie de comunitarism, ne-dependent
de reactiile de panicã, precipitare, constrângere, chiar
dacã pericolul unui fel de tribalism nu trebuie eludat, fiind
oarecum firesc, ca o reactie la mondializare. O reactie tot de tip maniheist,
desigur, obiceiurile se sterg cu greu, iar spatiul public nu are încã
suficientã coerentã. Apar (sunt induse?) tinte false,
permise de surdina aplicatã moralei oricum slãbite. Transparenta
nu mai este inversul interioritãtii, ea o distruge ocupând
locul legãturii. Ce e al meu si ce e al tuturora? Rãspunsul
e prea adesea o des(in)hibare, o expunere care pare cã devoaleazã
misterul fiintei individuale, diluând-o pânã la pierderea
identitãtii. Sunt elemente venind din totalitarism si se grefeazã,
parazitând, pe democratie. Orwell e deja istorie, exponat de muzeu,
ocupã, cum vedem, zona divertismentului. Dreptul la intimitate
este anulat, deliberat, chiar de cãtre beneficiar!
Dar
nu aceasta este expresia unei noi schimbãri de paradigmã
în conceptia noastrã despre lume? Sub imperiul unei super-comunicãri,
unei cvasi-totale destãinuiri, individul îsi stabileste
alte limite ale sinelui. Poate nu pânã la ceea ce Michel
Foucault numea „omul fãrã interioritate”,
supus vânturilor (influentelor) din toate directiile, deschis
unei risipiri de sine permanente, dar pe undeva pe-aproape, oricum o
profanare a linistei interioare, a misterului intimitãtii. Tentatia
este de a reconsidera umanitatea omului, de a-l redefini ca intersectie
a fluxurilor comunicationale. Pare o împingere în science-fiction?
Nu te amãgi! Nu te închide în cochilia indiferentei
socotind cã astfel îti aperi intimitatea! Nu ai cum sã
eviti redescoperirea trupului - legitimitatea carnalului, plãcerea
sexualã - dincolo de interpretãrile freudiene si reevaluarea
spiritului într-o sintezã fãrã precedent.
Chiar dacã ai senzatia cã ai fost aruncat în apã
ca sã înveti sã înoti!
Pericolul
real este refugierea în prezent, acceptarea unei tranzitii continue.
Ai de recâstigat gustul pentru viitor. Iar acesta va include reperul
rãului cel reîntors (si recunoscut ca atare) nu ca invers
al binelui, ci drept aducãtorul de sens, de posibilã armonie.
(Pentru ideea cã viata s-a dezvoltat în conditii de non-echilibru
Ilia Prigogine s-a ales cu premiul Nobel.) Ai de pierdut gustul catastrofei.
Ai de pierdut temnita dulce a prezentului. Ai de reevaluat o memorie
trãdãtoare.
„Prefer
sperantei nãdejdea, pentru cã e mai dinamicã”,
mãrturiseste Guillebaud si întoarcerea rãului tocmai
aceastã dimensiune a lumii o augmenteazã.
Florin DOCHIA