Din
depãrtare, talia pãduroasã a locului si asezarea
nelinistitã a cetii pãreau cã rãstoarnã
ordinea privirii, care lasã sã-i scape imagine dupã
imagine.
Peisajul este un pretext, ca atare, un început al sensibilitãtii.
Aceastã vagã expresie a frumusetii, care este peisajul
Câmpinei strecurat în ochii privitorului din depãrtare,
este ca o rãsuflare scãpatã, fãrã
voie în ton; o rãsuflare rãstignitã si camuflatã
asemenea esecului în ochii uimiti ai celui ce abia începe
viata.
Când poti spune cã ai intrat într-un oras? Dupã
o minimã exigentã, atunci când te prinde oboseala
în spatiul lui "fizic" si esti nevoit sã te odihnesti
mãcar câteva clipe. Dar când poti crede cã-i
apartii?
Atunci când esti ca el: ca silueta lui, vãzutã din
depãrtare, ca rãsuflarea lui rãstignitã
contemplatã minute în sir pentru a savura misterul identitãtii
tale cu lumea acestei sfortãri.
Suntem prea grãbiti: trecãtori alertati de iluzia desfãtãrii
"finale". Împãcati cu nestatornicia, pierdem
dimensiunea "ecologicã" a bunei stãri; toate
legãturile noastre sunt pervertite de competitie. Aceasta sã
fie, acum "regula" omenescului? Dacã da, atunci viata
orasului acestea este dupã "legea" celor care l-au
fãcut. Coruptã si intelectualã, cu o moralitate
îndoielnicã, dar cu o gratie debordantã a practicãrii
conventiei si divertismentului; el îsi mãsoarã,
totusi, statura cu bucuria de a primi, iar si iar, oameni.
Nu i-am înteles niciodatã "pasiunea" aceasta
nestãpânitã de a reglementa si statua, de a ierarhiza
si norma. L-am privit cu ochii de la început, din depãrtarea
tonicã a trecãtorului care rãmâne o clipã
suspendat, cu amintirea, de o evidentã. Dar i-am atins limitele
calme ale geografiei sale pãduroase, i-am înteles depãrtarea
de sine însusi, rãtãcirea, si l-am fãcut,
pentru o clipã, rãspunzãtor de propria-mi nedelicatete.
Poti sã judeci un oras asa cum judeci un om; îi spui cã
si-a rãvãsit amintirile, cã si-a pierdut speranta;
îl îndemni sã se linisteascã si sã-si
asculte adevãrul. De aceea se cade a vorbi despre el cu linistea
nedisimulatã a cuvântului potrivit si poate chiar cu tãcerea
expresivã care-i sporeste misterul. Pentru cã ce-i un
oras, dacã nu un mister a cãrui fatã nevãzutã
este chiar omul care-l locuieste.
Câmpina este ca mine si ca fiecare "judecãtor"
- locuitor al ei.
(Apãrut
în "Evenimentul social si arrtistic" nr.22/octombrie
1993)