Încercãm,
adesea, prin ceea ce facem, sã atragem atentia asupra noastrã
si, implicit, asupra problemelor ce ne privesc direct ocupându-ne
cu eficientã timpul. Acestor probleme, care dintre toate câte
pot fi imaginate au poate cea mai redusã importantã, le
cãdem pradã în mod facil din cauza unui caracter
organic, concret si imediat pe care îl prezintã si care
ne magnetizeazã simturile dând incertitudinilor noastre
proportiile unei false universalitãti. Necesitatea unor introduceri
emfatice si patetice, îsi gãseste astfel explicatia în
dorinta de a fi cumva întelesi, dacã nu chiar ajutati.
Stãpânind si practicând atent aceastã artã
a disimulãrii, specificã unui spirit duplicitar, sperãm
sã atragem, sã cucerim si sã posedãm cât
mai eficient ceea ce credem cã ne-ar putea ajuta si - de ce nu?
– salva. De altfel, viata, asa cum o cunoastem noi, este asemenea
unui act dramatic reflectat de propriile gesturi si trãiri într-un
lirism profund ce pare a strãbate timpul si spatiul spre a ne
umbri orice initiativã. Monopolizând astfel suferinta,
în care aflãm o voluptate grozavã, ne aflãm,
de fiecare datã, în fata dorintei de a fi salvati. Dar
ce chip mai poate lua, dintre atâtea, propria mântuire?
Iubirea,
în acceptiunea ei vulgarã, zdruncinã idei
si judecãti, reducând totul la nivelul sensibilitãtii
noastre spre a ne individualiza ori anexa pe deplin Istoriei si
practicilor profane, caracteristice vietii si traiului comun.
Se poate spune cã ”vrem cu orice pret sã ne
fie bine”, iar, spre a ne împlini aceastã dorintã,
tragem cu dintii de imaginea celuilalt pentru a o mula si
potrivi cât mai exact pe propriul chip. Iubind astfel, ne supunem
unui proces diacronic, unei deveniri rãsturnate, ce sfârseste
în Faptã, ci nu în Fiintã. Ceea ce ni
se întâmplã odatã ajunsi aici nu finiseazã
asperitãtile propriei fiinte, ci rideazã la
nesfârsit mulajul metodic întocmit într-un moment
de rãtãcire. Razele propriului cerc nu se dilatã,
însã, spre a cuprinde si dizolva într-un tot
armonios primele principii si cauze, singurele în mãsurã
sã ne reveleze adevãrata fire a lucrurilor, ci o fac cu
scopul asimilãrii caracterelor conferite de noua mascã.
Celãlalt este, astfel, deformat si mascat de propria noastrã
constiintã, devenind o plãsmuire a mintii,
o fantasmã ce nu îsi poate înfrunta adevãrata
imagine, un simplu accesoriu între atâtea, obisnuit
sã rãspundã neconditionat nevoilor si
exigentelor noastre ordinare. Astfel, iubirea, bunul nostru cel
mai de pret, constituie totodatã, în mod ironic,
o povara, o durere dureros de dulce; motivul se aflã încrustat
în istoria oricãrei idile – iubind ne preschimbãm
cu necesitate în obiectul afectiunii noastre, pãstrându-ne
în acelasi timp propria identitate.
Existã,
însã, legende si povestiri ce ascund adevãruri
si lumini izvorâte dintr-un tãrâm atemporal,
tãinuit, pãzit de mistere si fãpturi dintre
cele mai fabuloase; un tãrâm pãrãsit cândva,
demult, si uitat, dar pe care îl purtãm în noi
precum o amintire, un vis ori o prelungire a eternitãtii.
Într-o lume în care sentimentele si trãirile
veritabile sunt lãsate la urmã, inocenta lor cãzând
pradã minciunilor si egoismului, iubirea este în mãsurã
sã ne aminteascã de acea cãutare a timpului pierdut
si sã ne salveze de noi însine, amintindu-ne
astfel cã ne putem oricând întoarce în vis.
Iubirea adevãratã nu este inclusã în partitura
nici unui proiect civilizator, ci se naste atunci când, datoritã
celuilalt, devii constient de ceea ce esti capabil sã
simti ori sã fii; o astfel de întâlnire îti
polarizeazã simturile si te poate propulsa în
straturile superioare ale Fiintei. Personalitatea ta afectivã
capãtã astfel contur, iar forma pe care o vor desena gesturile
si sentimentele tale în continuare îti va mijloci
accesul în acel ciclu al iubirii ce nu cunoaste alta deschidere
decât cea întru eternitate. Aceastã rupturã
de nivel ce ia forma unei limitãri constituie o reiterare, o
regãsire si o repunere a sinelui în planul legilor
nescrise, imuabile, eterne.
Fiecare
cuplu îsi are propriul profil, reliefat si accentuat
de suita de gesturi si directii ce îi conferã
un anumit sens si o anumitã formã, iar aceste dimensiuni
par fãrã precedent, adoptând o geometrie unicã
ce nu poate fi repetatã de nimeni. Cuvintele pe care si
le adreseazã, cadenta legãnatã a propriilor
pasi, umbra umerilor si linia mâinilor ce se ating în
clipã, povara unei lacrimi ori cãldura unui surâs
usor, udat de ploaie, ochii pe care îi închid de câte
ori se iubesc spre a mijloci transcenderea în vis, reprezintã
simboluri si semne pe care cei doi le presarã pe nisipul
acestui timp prozaic, sperând cã, într-o zi, dansul
lor diafan va fi recunoscut de suflul demiurgic al eternitãtii.
Aceste simboluri conferã unitate cuplului, cei doi devenind complicii
unei taine neobisnuite ce va rãmâne inscriptionatã
în sufletul lor pentru totdeauna. Înconjuratã de
comedii si drame sinistre, iubirea lor creste în umbra
indiferentei celorlalti spre a strãbate limite si
conventii, epoci si spatii, cãutându-si
propriul petic de cer în apele cãruia, dintr-o singura
îmbrãtisare, cei doi vor recrea structura materiei
potrivit trãirilor si ne-trãirilor ce îi animã.
Nicicând noaptea nu a fost mai blândã, niciunde astrii
nu au strãpuns atât de lesne mantia purpurie a întunericului.
În
acest cadru afectat si uzat de regula scepticismului, spiritele
naive si inocente, ce se dedicã firesc ori natural unei
legãturi veritabile, se vor simti necontenit, contrar propriilor
asteptãri, vinovate si de aceea lipsite de vlagã
în lupta cu sinele interior. Au existat, însã, dintotdeauna,
oameni care si-au dedicat viata iubirii, fie cã aceasta
lua forma unei pasiuni teribile pentru o anumitã îndeletnicire,
fie cã dãdea viatã unui sentiment de afectiune
si admiratie pentru celãlalt. Cum au reusit sã
joace aceste roluri fãrã a se lãsa striviti
între propria imagine si imaginea pe care si-o fãuriserã
ceilalti despre ei, cum si-au putut pãstra acelasi
aer inocent si naiv într-un mediu ostil, cum de au putut
trãi atât de bine esenta lucrurilor, când o
teamã organicã îi îndemna sã se rezume
la a-si supravietui? Ce i-a salvat? Iatã câteva
întrebãri al cãror rãspuns, dacã existã,
se aflã aici sau aiurea, tãinuit cumva de verbul atâtor
povestiri si mituri al cãror eroi sunt Ei, actorii unei
piese jucate la nesfârsit pe scena si în lumina
fiecãrei epoci.
Adrian SPÎRCHEZ