europa mea
Cãlãtorind prin Tara Lalelelor

Aeroportul Schiphol, poartã de intrare

Dupã aproape douã ore si jumãtate de zbor, ne apropiem de Amsterdam. Deja, prin hublouri, se vãd, ca pe o uriasã masã de sah, terenurile agricole, apoi apar canalele si orasele cu furnicarele lor de masini.
Avionul coboarã din ce în ce mai mult si, exact la ora programatã, ne readuce pe pãmânt, atingând cu rotile pista aeroportului international Schiphol. Suntem în Olanda.
Situatã în partea nord-vesticã a Europei, la vãrsarea fluviului Rhin în Marea Nordului, cu o populatie de peste 16 milioane de locuitori ce trãiesc pe o suprafatã de numai 41.530 kmp (inclusiv apele interne), este o tarã micã, dar cea mai dens populatã de pe bãtrânul continent, cu cei peste 386 locuitori pe kilometrul pãtrat. O tarã micã, dupã cum se mai afirma, dar puternic dezvoltatã economic si financiar. Existã un vechi proverb olandez care spune: „Dumnezeu a fãcut marea, iar olandezii au creat pãmântul”. Ne aflãm la circa patru metri sub nivelul mãrii. Da, da, nu este o gresealã de tipar. Toatã zona dinspre mare a tãrii se aflã, în majoritatea ei, sub nivelul mãrii. Cea mai mare parte a litoralului situat în spatele plajelor, ce se întind de zeci si zeci de kilometri, este bordat cu diguri de protectie înalte de 8-10 metri. Nimeni nu calcã pe aceste diguri decât pe anumite culoare bine marcate, restul fiind îngrãdit cu garduri înalte din plasã „armatã” cu sârmã ghimpatã. Tot digul este plantat cu o iarbã anume, cu are scopul de a retine nisipul si pãmântul din care este construit. În anul 1953, într-o noapte de februarie, în urma unei puternice furtuni conjugatã si cu o deosebit de înaltã maree, digul a cedat, iar Marea Nordului a pãtruns pe o mare suprafatã, distrugând zeci de localitãti si fãcând circa 1.800 de victime. Lupta aceasta asprã dintre om si naturã continuã si azi si nu va înceta nici o clipã. Tara este strãbãtutã de sute de canale, mai ales în partea vesticã, sãpate încã din secolele 12-13, cu scopul drenãrii zonelor mlãstinoase si care, acum, sunt folosite drept cãi de comunicatie, alãturi de sosele si cãile ferate. Aceste diguri si canale fac parte din sistemul national de sigurantã al Olandei.
Asadar, pãrãsim avionul companiei KLM, ne angajãm pe un culoar lat de zeci de metri, cu acoperis din sticlã, cu douã trotuare rulante în centru miscându-se în sensuri opuse.
Lung de peste un kilometru, are din loc în loc „piete” cu zeci de magazine, de unde poti cumpãra aproape orice: pantofi, cãmãsi, ceasuri, cravate, alimente, ori bãuturi cu preturi ceva mai scãzute, zona aeroportului fiind „duty free”. Poti vedea peste tot, pe sacose de culoare galbenã, scris: „SEE, BUY FLY”, adicã: „Vezi, cumperi, zbori”!
Te grãbesti spre avion si, aproape din mers, cumperi o amintire, un cadou... Fãrã nici o exagerare, aeroportul este un adevãrat oras în miniaturã, culoare de acest fel, lungi de circa un km, sunt mai multe, iar pe alocuri, magazinele sunt completate de restaurante, baruri, cofetãrii. Poti petrece ore în sir, dacã esti un cãlãtor în tranzit, fãrã a fi nevoit sã pãrãsesti clãdirea. Personalul de serviciu în uniformã poartã cãrucioare care au tot arsenalul necesar pentru întretinerea curãteniei, patruleazã continuu si intervine ori unde este necesar. Totul sclipeste de curãtenie, cu toate cã zeci de mii de oameni se perindã zilnic pe aici. Din loc în loc, placarde mari te avertizeazã în limba englezã despre directia în care trebuie s-o iei. Personalul de la birourile de informare, deosebit de amabil, te îndrumã ca sã nu te rãtãcesti. De exemplu, la plecare, ti se scrie pe bilet D24, asta înseamnã, dacã urmãresti indicatoarele, cã ajungi la poarta D, iar apoi la scara 24, acolo unde te asteaptã avionul spre destinatia doritã. Odatã formalitãtile efectuate, iar bagajele recuperate (sunt 14 linii de transportatoare pentru bagaje), coborâm la etajul 2, urcãm în automobil si pãrãsim acest modern aeroport pe numele sãu Schiphol, rulând pe micile drumuri de legãturã, si pãtrundem pe autostrada Amsterdam-Rotterdam.
(Va urma)

Silviu Dan CRATOCHVIL

sus

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1