Eros
si filosoful
|
|||
Ce este filosoful? Sau, mai bine :
cine este filosof ? Care este acea caracteristicã specificã
unui om care poartã numele de filosof? De multe ori,
ni se întâmplã sã auzim cã unul sau altul
filozofeazã, adicã se îndepãrteazã de
considerente direct practice pentru a se dedica unor idei înalte,
dar inaplicabile. Auzim si despre unul sau altul care are o adevãratã
filosofie, un mod aparte de a vedea lumea, care nu se încadreazã
în modul normal, practic, direct, al celorlalti, de a privi ceea
ce îi înconjoarã. Si prima reactie e, în general,
una de dezaprobare, de îndepãrtare de cel care renuntã
la materie si la concret pentru a se dedica unor idei si unor simtiri
care pot sau nu pot sã fie reale. Dar, în fond, ce este real ?
Nu stim cu adevãrat. Si nici nu putem sti în mod absolut.
Dar putem sã cãutãm. Viata noastrã este marcatã de o neîncetatã
sete de cunoastere. Încã de când strãmosii nostri
cei mai îndepãrtati au început sã se întrebe
ce cauzeazã focul care le ardea fetele si le conserva carnea sau
cine stã la originea fulgerului care lumineazã noaptea si
despicã tãriile cerului, omul a fost caracterizat de o nevoie
continuã si imposibil de satisfãcut vreodatã pe de-a
întregul, de a diseca natura pentru a-i cunoaste secretele, pentru
a vedea cum functioneazã si în vederea cãrui scop.
Cãutãm, observãm, analizãm, imaginãm,
sperãm si verificãm totul în numele zeului cunoastere.
Cunoasterea pãmântului, cunoasterea stelelor, cunoasterea
oamenilor, cunoasterea zeilor si a miturilor. Cunoasterea e scopul subînteles
al fiecãreia dintre actiunile noastre. Iar cei care stiau mai mult decât marea masã a oamenilor,
cei care prevedeau eclipsele înainte de a se întâmpla
si stiau ce sunt zeii si cum trebuie sã ne trãim viata,
aceia au fost numiti întelepti. Ei aveau cunoasterea ultimã,
cunoasterea adevãrului, a binelui si a frumosului, cunoasterea
regulilor dupã care un om trebuia sã îsi orânduiascã
viata, o cunoastere ce nu putea sã fie pusã la îndoialã.
Si înteleptii erau cei care îi învãtau pe oameni.
Transmiteau întelepciunea lor si celorlalti, cei care se grãbeau
sã asculte si sã primeascã toate vorbele pe care
un întelept le oferea. Si, chiar dacã astãzi am înteles
de la un Kant sau de la un Heisenberg cã orice formã de
cunoastere umanã îsi are limitele ei bine definite, cã
niciodatã nu o sã detinem întreaga întelepciune
a lumii, mai credem încã în întelepti. Îi
pretuim pentru cã sunt capabili sã ne ofere adevãruri
stabile într-o lume instabilã. Pentru cã sunt cei
care nu se îndoiesc de cunoasterea lor. Ce-ar putea sã fie
mai demn de a fi pretuit si dorit decât întelepciunea? Si care e diferenta dintre un filosof si un întelept? E vreo diferentã
între cei doi? Între cel care crede cã are întelepciunea
si o transmite si semenilor sãi si cel care priveste lumea altfel,
punându-si mereu alte si alte întrebãri? Existã
un mit care se referã la nasterea lui Eros si care reuseste sã
diferentieze foarte bine pe întelept de filosof, arãtând
desertãciunea primei ipostaze si demnitatea celei de-a doua. Mitul
se gãseste în dialogul Banchetul, apartinând
filosofului antic Platon. Personajul Socrate nu se lanseazã într-un
elogiu al lui Eros, asemenea celorlalti participanti la banchet, ci se
multumeste sã povesteascã ceea ce i-a spus, cu ceva timp
în urmã, preoteasa Diotima din Mantinea. Aceastã povestire
se constituie în mitul lui Eros. Contrar credintei obisnuite, Eros nu este un zeu. Zeii sunt cei care
detin întelepciunea, singurii depozitari ai adevãrurilor
absolute si insondabile pentru altii. Originea lui Eros este mai umilã.
La o petrecere datã în onoarea Afroditei, zeita frumusetii,
de ziua ei, Penia, al cãrei nume semnificã sãrãcia
si lipsa de întelepciune, cea mai valoroasã dintre posesiuni,
a venit sã cerseascã în fata zeilor. Îmbãtat
de nectarul dulce al zeilor, în grãdina lui Zeus, dormea
Poros, cel care se identificã cu plenitudinea si întelepciune
de a-si conduce viata spre îndestulare. Sperând ca astfel
sã scape de sãrãcia ei materialã si spiritualã,
Penia se întinde alãturi de Poros si îl concepe pe
Eros. El este un daimon, un spirit intermediar între muritori si
zei. Nãscut de ziua Afroditei, el este condamnat sã iubeascã
si sã caute frumusetea întotdeauna. Fiu al Peniei, cea care
este lipsitã de cele materiale si de întelepciune, el nu
va reusi niciodatã sã posede adevãrata frumusete.
Fiu al lui Poros, cel bogat în cele trebuincioase unei vieti bune,
deci inclusiv în întelepciune, Eros este capabil si descurcãret,
versat în arta de a dobândi ceea ce îi lipseste. Daimonul
Eros este condamnat de originea si destinul sãu sã caute
neîncetat frumusetea pe care nu o posedã si de care nu se
poate lipsi. Si arta sa de vânãtor de frumusete este desãvârsitã. Dar ce legãturã existã între frumusetea pe
care o cautã daimonul si diferentierea între filosof si întelept?
Rãspunsul stã în definitia întelepciunii si
a frumusetii. Pentru greci, perfectiunea era reprezentatã de întelepciunea
aflatã în concordantã cu virtutea. Iar frumusetea,
ca valoare absolutã, neîntinatã, era perfectã.
Cunoasterea frumusetii era, deci, parte a întelepciunii. Si întelepciunea
apartinea cu adevãrat numai zeilor, cei care aveau cunoasterea
absolutã. Frumusetea era, de asemenea, apanajul zeilor. Atât
frumusetea cât si întelepciunea transcend lumea noastrã
materialã si ne sunt inaccesibile. Oamenii, fiinte imperfecte,
erau dãruite numai cu iluzia frumusetii sau a întelepciunii.
Iluzia înteleptului care crede cã poate sã explice
lucrurile lumii când, de fapt, cunoasterea sa este imperfectã.
Iluzia cã frumusetea stã în corpurile oamenilor. Înteleptul
este, asemenea tuturor celorlalti oameni, incapabil sã vadã
iluzia care îi este oferitã drept adevãr si, de aceea,
se grãbeste sã propovãduiascã si altora iluzia
sa, servind astfel zeii care râd în Olimp. Eros nu este un zeu. El nu posedã frumusetea. Dar nu este nici
un simplu om usor de amãgit de zei. El cautã frumusetea,
desi este constient cã nu o va putea nicicând poseda. El
este un intermediar. Lipsit de frumusete, el iubeste frumusetea. Si nu
înceteazã sã o caute. Nu se amãgeste, asemenea
omului, care crede cã poate sã posede frumusetea. Diotima,
preoteasa care îi povesteste lui Socrate despre Eros, lasã
sã se înteleagã cã filosoful este asemenea
daimonului Eros. Si filosoful este tot un intermediar. El nu poate sã
posede întelepciunea care apartine de drept zeilor si la care nu
are acces. Dar el nu este nici un simplu întelept care se amãgeste
cã posedã cunoasterea absolutã. Filosoful este lipsit
de întelepciune, dar iubeste întelepciunea si o cautã
prin actiunile si prin întrebãrile sale. Pentru greci, întelepciunea
se numea sophia. Filosoful nu este sophos, întelept
care nu stie cã nu posedã în fapt nimic, ci este iubitor
si cãutãtor de întelepciune, adicã philosophos.
Si principala diferentã dintre întelept si filosof este una
legatã de atitudine. Înteleptul se mândreste cu cunoasterea
sa, o predicã celor interesati si nu îi recunoaste nici o
limitã. Se considerã zeu fãrã a putea sã
fie vreodatã. Filosoful este modest si nu încearcã
sã transmitã nici o cunoastere celorlalti. El este constient
cã întreaga sa viatã va cãuta ceva ce nu poate
sã aibã. Mitul lui Eros ne aratã lipsa de valoare a unei întelepciuni aparente si lipsite de substantã si ne demonstreazã valoarea pe care o poate avea constientizarea necunoasterii. Filosof este cel care stie cã nu stie nimic. Andrei Dumitrescu |
|||