Ascultati
într-o zi conversatiile care se desfãsoarã în
jurul vostru. Si fiti foarte atenti nu la subiectele foarte variate
pe care omul modern le abordeazã, nu la modul diferit de a comunica
al indivizilor din jur, nu la dificultãtile de comunicare ale
erei moderne, ci la un aspect mult mai putin important, cel putin în
aparentã, si de aceea mult mai putin mentionat atunci când
vine vorba e studiul comunicãrii dintre oameni. Este vorba de
referintele la un alt timp decât timpul prezent si la modul în
care ele intrã în relatie cu asteptãrile si dorintele
indivizilor pentru a crea, în interiorul acestora, un mit. Ascultati
cu atentie si poate veti avea norocul de a descoperi unul dintre cele
mai puternice si mai putin cunoscute mituri ale omului modern, de care
acesta este urmãrit întreaga sa viatã.
În conversatiile celor mai vârstnici apare de foarte multe
ori ideea conform cãreia trecutul era o perioadã mult
mai bunã decât prezentul. Aici „mai bun” are
un înteles materialist si nu numai. Pe de o parte, trecutul este
întotdeauna vãzut ca fiind superior pe plan material, utilitar.
Erau mai multe locuri de muncã, fiecare avea siguranta zilei
de mâine si oamenii îsi permiteau mult mai multe decât
îsi permit în planul prezentului care nu le mai oferã
decât nesiguranta necesitãtii de a lupta pentru a-si pãstra
locul de muncã si lupta continuã pentru succesul de care
depinde supravietuirea. Pe de altã parte, în trecutul evocat
uneori în culori foarte vii, siguranta materialã aducea
cu sine o dezvoltare personalã, psihicã si intelectualã,
mult superioarã celei accesibile omului modern. În trecut
oamenii erau mai cititi, veti afla, iar discutiile aveau un nivel intelectual
superior, iar spectacolele erau totdeauna mult mai bine interpretate
si mai bine puse în scenã. Totalitatea trecutului este
privitã ca fiind clar superioarã totalitãtii timpului
prezent, timp decãzut.
Bãtrânii care evocã aceste momente pline de satisfactii
si glorie înteleg imposibilitatea reînvierii trecutului.
Sunt cu totii constienti ca lumea merge înainte si cã istoria
nu poate sã-si schimbe cursul spre trecut pentru ca ceea ce ei
au trãit sã capete din nou viatã. Dar fiecare dintre
ei sperã cã timpul trecut, acel moment când viata
avea o calitate superioarã pe care acum a pierdut-o, se va reîntoarce
si fiecare dintre ei va putea sã trãiascã din nou
clipe la fel de bune, în fond, la fel de fericite, dintr-un punct
oarecare de vedere. Trecutul este mort si îngropat în adâncul
amintirilor. Dar existã credinta cã viitorul, timp al
sperantei, va readuce în realitate ceea ce acum mai sãlãsuieste
numai în sufletul unor oameni. Se proiecteazã astfel o
serie de asteptãri asupra viitorului. Asteptãri bazate
pe o experientã trecutã.
Tinerilor, evocarea unui moment trecut care sã fie superior prezentului
le este inaccesibilã, pentru cã, istoric, ei nu au parte
de experienta anterioarã necesarã unei astfel de evocãri.
Dar, de foarte multe ori, putem sã observãm si la tineri
o nemultumire legatã de prezent. Acesta nu poate sã le
ofere tot ceea ce ei doresc. Si e de cele mai multe ori vorba de valori
pur spirituale, desi în ultima perioadã chiar si tinerii
par a fi contaminati de materialism feroce. E suficient sã amintim
cã cele mai multe revolutii si proteste ale ultimilor ani au
fost conduse si alimentate de tineri. Care cautã un ideal pe
care prezentul corupt de generatiile anterioare nu este capabil sã
li-l ofere. Un ideal pentru care sunt de foarte multe ori capabili sã
lupte si chiar sã se sacrifice. Revolutia noastrã din
Decembrie 1989 e un bun exemplu. Tinerii stiu cã lupta lor poate
sã fie zadarnicã. Dar preferã sã îsi
punã toate sperantele în asteptarea si lupta pentru un
viitor mai bun din toate punctele de vedere decât sã se
multumeascã sã trãiascã într-un prezent
care li se pare degradat. În conversatiile tinerilor apar foarte
des notiunile legate de schimbare, dorinta de a face lumea sã
fie mai bunã, de a transforma, prin forte proprii, realitatea
pe care o trãiesc. Iar asteptãrile tinerilor se proiecteazã
si ele asupra viitorului. Dar asteptãrile lor nu se bazeazã
pe o experientã, ci pe un ideal.
Cam acestea sunt cele douã moduri generale de manifestare a ceea
ce se poate numi mitul Epocii de Aur. Un mit de care suntem foarte putin
constienti, dar care are puterea de a ne motiva în multe dintre
actiunile noastre. Unde poate sã fie el descoperit? Cam peste
tot în esafodajul complicat al societãtii moderne. Cititi
cãrtile de istorie. Mai ales manualele de istorie. Veti vedea
cum chiar si perioadele cele mai întunecate din istoria unui neam
sunt descrise în culori vii, de glorie si sperantã, ca
si cum ele nu ar fi decât scurte interludii care conduc spre perioadele
de prosperitate, de dezvoltare culturalã si împlinire a
idealurilor neamului. Existã întotdeauna un element pozitiv,
care sã ridice istoria deasupra prezentului. Vitejia strãmosilor
depãseste patriotismul prezentului. Bogãtia spiritualã
a secolului XIX este superioarã dorintelor materiale ale prezentului.
Si exemplele ar putea continua. Ascultati pe cei mai în vârstã.
A existat, pentru ei, o Epocã de Aur când totul era mai
luminos, mai corect, mai bun. Ascultati si pe tineri. Existã
pentru ei o viitoare Epocã de Aur, când li se va oferi
si lor sansa de care au nevoie pentru a reusi si când lumea se
va supune dorintelor lor. Asteptãrile sunt proiectate spre o
altã epocã, spre un timp care nu este prezentul. Un prezent
care nu corespunde asteptãrilor. Un prezent care nu are decât
rolul unei perioade de tranzitie. Un intermezzo fãrã vreo
valoare deosebitã care doar ne conduce spre un moment magic,
când toate dorintele noastre vor deveni realitate. Epoca de Aur
„a fost” sau „va fi”. Niciodatã Epoca
de Aur nu „este” acum si aici.
Si mitul acesta al reîntoarcerii Epocii de Aur ascunde o capcanã.
Discutãm despre cea fost sau despre ceea ce vrem sã fie,
visãm la amintiri din trecut sau la amintiri pe care viitorul
sperãm sã le aducã la viatã pentru noi.
Si, pierduti înãuntrul nostru, în complicatele procese
psihice ale aducerii aminte si ale sperantei în ziua de mâine,
uitãm în totalitate de prezent. Uitãm cã
e de datoria noastrã sã actionãm astfel încât
sã transformãm în realitate visele si sã
împlinim dorintele. Proiectarea în viitor a asteptãrilor
noastre si încrederea cã trecerea timpului nu face decât
sã ne aducã în fiecare zi cu o zi mai aproape de
momentul când Epoca de Aur se va reîntoarce fac ca prezentul
sã devinã un timp golit de orice semnificatie si care
este valoros doar în mãsura în care se pierde în
trecut si lasã loc viitorului.
Ne pierdem puterea de a schimba prezentul pentru cã nu îi
mai acordãm importanta cuvenitã. Nu mai actionãm
pentru cã asteptãm ca totul sã vinã de la
sine, prin trecerea de neoprit a timpului. Pierdem puterea transformãrii
prezentului care este în fata noastrã pentru a ne pierde
în întunecimea insondabilã a viitorului. Adevãrul
este cã nu putem sã stim ce va fi. Epoca de Aur nu este
decât o imagine a psihicului nostru, o constructie voluntarã
si socialã care însumeazã acele atribute si caracteristici
ale noastre, ca persoane, si ale societãtii, ca ansamblu, pe
care le apreciem si dorim sã le vedem perpetuate sau create.
Epoca de Aur reprezintã aspiratiile noastre, fie ele constiente
sau inconstiente. Epoca de Aur nu a existat. Dacã privim în
trecut, Epoca de Aur existã doar pentru cã noi trãim
prezentul. Iar cei ce ne vor urma vor privi poate prezentul ca pe Epoca
lor de Aur. Iar dacã ne îndreptãm privirile spre
viitor si spre Epoca de Aur pe care el o poate aduce atunci trebuie
sã întelegem cã ea nu exista niciodatã dacã
noi nu actionãm în prezent.
Nu spun cã trebuie sã negãm Epoca de Aur. Spun
doar cã trebuie sã întelegem cã ea reprezintã
doar un mit, dacã nu acceptãm cã doar noi, oamenii,
avem puterea de a o face sã se transforme în realitate
numai la timpul prezent.
Andrei
Dumitrescu