Efectul
«Trandafir»
În
ultimii ani, observ, criticul literar Constantin Trandafir se apropie
cu o modestie bine temperatã de repere importante din literatura
românã. Poate cã asa a fãcut-o dintotdeauna
si noi, miopii, abia acum ne-am dat seama! Ne-am lãsat pãcãliti
de imaginea pe care as defini-o (cu riscul de a gresi pe ici, pe colo
)
folosind citatul din Caragiale cu care deschide primul capitol al ultimei
aparitii editoriale: Sunt o fiintã foarte complexã!
Capritioasã si statornicã, impresionabilã ca un
copil incult, blazatã ca un filosof, mahalagioaicã si
aristocraticã, (
) iau în glumã împrejurãrile
cele mai grave si sunt gravã cu cine stie ce nimicuri.
În textul-mamã, sunt cuvintele unei Doamne, dar Caragiale
însusi ar fi putut spune: Madame cest moi!
(scrie criticul).
Hai sã zicem cã acesta a fost un joc, dar cum te poti
apropia de lumea lui Caragiale fãrã simtul jocului, fãrã
a încerca descifrarea mecanismelor acestuia din proximitate? Asa
a procedat, în numeroase cazuri, asa s-a apropiat de subiectele
sale apropiindu-si-le pânã la (aparenta) identificare.
Asa s-a întâmplat în cazul lui Stefan Petricã,
al lui Mateiu I. Caragiale, al lui Ion Creangã, al autorilor
comentati în volumele Dinamica valorilor literare,
Permanente literare românesti ori Recunoasterea
valorii, în cazul lui Bacovia, mai seamã, unde
afirmarea maturitãtii criticului este deplinã. Pentru
Constantin Trandafir, de la Bacovia la Caragiale nu a fost decât
un pas: de la o operã polisemicã, la un autor
proteic. Structura
ambelor
cãrti (Poezia lui Bacovia, ed. Saeculum, 2001 si Efectul
Caragiale, ed. Vestala, 2002) dezvãluie aceeasi strategie
de analizã si discurs: debutul prin prezentarea directiilor anterioare
de atitudine criticã prezentate si judecate laconic si comparativ,
deconstruindu-le cu acribie si extrãgându-le valorile care
s-au dovedit rezistente în timp. Amândouã volumele
au o importantã componentã în care se (re)analizeazã
valoarea contemporanã a operelor, revendicarea autorilor respectivi
de cãtre generatiile de la finalul secolului XX. Aproape firesc,
pare, a acordat o credibilitate superioarã, în Efectul
Caragiale, lui Paul Zarifopol (tânãrul,
agerul si eruditul prieten al lui Caragiale, a cãrui operã
i-a prilejuit si o tezã de doctorat) si lui Serban Cioculescu,
dar si multor exegeti mai noi, dacã nu foarte noi.Substanta cãrtii
stã, însã, în analiza axiologicã a
numeroaselor mãsti ale lui Caragiale, o operã
privitã precum un poliedru de oglinzi ale cãrui strãluciri
nu se pot vedea, admira, dintr-o singurã privire, dintr-un singur
unghi. În cele mai bogate capitole, Delicate lucruri vechi si
noi si Lumea ca spectacol (cu subcapitolele lor), demonstratia criticului
parcurge cu succes argumentarea diversitãtii si profunzimii acestui
autor din categoria asa-numitilor scriitori-sintezã, care
depãsesc limitele unui teritoriu închis: Caragiale si
clasicismul laic, La început de vreme literarã nouã,
Politica realului, Între real si fantastic, Vis comica, În
registru grav, sunt titluri sub care se adunã analize pertinente
si precise (pe cât se poate!), prezentãri critice ale surselor,
domeniului, prerogativelor comicului caragialian si nu numai (Caragiale
are puterea inegalabilã de a vedea lumea sub puterea unui
continuum risus). Excursul criticului bate calea
de la vremea lui Caragiale, prin Eugene Ionesco, pânã la
optzecisti, în acelasi timp si separat analizând proza si
/ sau teatrul din perspective stiintifice moderne diverse. Deosebit
de incitant este capitolul Modelul si strategiile, dedicat optzecistilor
si celorlalti care si l-au luat drept model pe prozatorul Caragiale,
adesea afirmat în mod direct, nu pastisând, ci reconsiderându-l
în context postmodernist. E o iesire din
sistem prin exemple decanonizante, oferite de un înaintas ilustru.
O abordare mai totdeauna venind dinspre eruditie, care a condus la constituirea
unor personalitãti particulare. Asadar, ne putem interoga (asa
cum am fãcut-o cu privire la Bacovia) despre modernitatea sau
postmo-dernitatea marelui scriitor: este unul din îndemnurile
cãrtii lui Constantin Trandafir, poate cel mai important, pentru
cã aici ar fi, poate, de descifrat sensurile sintagmei (fericit
alese!) care stã pe coperta cãrtii, Efectul Caragiale:
veacul a trecut, mofturile au rãmas; mai ales
în scris, Caragiale e cel mai iubit dintre pãmântenii
scriitori.
Ca sã ajungem la aceastã concluzie, împreunã
cu criticul, ar trebui sã ne lãsãm subjugati de
efectul Trandafir, de stilul vioi si cuceritor al discursului,
de subtextul ironic, de solida argumentare, de jocul oglinzilor cu multiple
fete, de dansul la care ne invitã pe muzica doar aparent comicã,
în fond gravã si cu efecte profunde si perene.
Efectul Trandafir lasã urme de duratã, asa
cum s-a întâmplat si în cazul Poeziei lui Bacovia
sau al altor texte critice, de mai mare sau mai micã întindere.
Florin
Dochia