La
3 martie 1996, se stingea din viatã, la Paris, una dintre cele
mai fascinante personalitãti literare feminine, Marguerite Duras,
pe numele adevãrat Donnadieu , nãscutã la Gia-Dinhn,
lângã Saigon. Crescutã în atmosfera înãbusitoare
si mizerabilã a Cochinchinei - astãzi Vietnam si Cambodgea
- viitoarea scriitoare are o experientã de viatã absolut
insolitã, experientã pe care o va exploata în scrierile
sale: Un barrage contre le Pacifique Moderato cantabile,
Le Ravissement de lol V. Stein, Le vice consul,
Detruire, dit-elle, La douleur etc.
Marguerite Duras scria cum vorbea: fãrã note false. Despre
mahalele, despre bani, comunism, închisori, dragoste, sexualitate,
despre de Gaulle, religie si sintaxa vietnamezã.
În mai 1990, cu doi ani înainte de disparitia sa fizicã,
dupã trei luni de comã, acordã revistei Le Nouvel
Observateur un interviu din care am extras câteva fragmente.
Ati
plãtit pretul pentru alcool si tigãri. Si iatã-vã
acum la lucru, luminatã la fatã
cu un pahar de sirop
si grenadine pe masã. Va schimba gustul vietii?
Nu mai beau, doar câte o cupã de sampanie din când
în când. Sunt eroicã. Toti alcoolicii care sunt împiedicati
sã mai bea, rãmân alcoolici care nu mai beau. Ceea
ce se schimã mai înainte de toate este lipsa betiei. Credeam
cã acest lucru mã va împiedica sã scriu.
Dar nu-i asa. La un moment dat am fãcut o inventariere a cãrtilor
cu si a cãrtilor fãrã.
Nu este nici o diferentã. Este bizar, dar dupã ce beam,
nimeni, cu exceptia intimilor, nu-si dãdeau seama. Îmi
pãstram capul pe umeri.
Sã
fii imobilizatã, prizoniera propriului corp care nu mai rãspunde,
nu este cea mai teribilã izolare?
Nu, lucrul cel mai teribil este sã nu poti vorbi si sã
crezi cã vorbesti. Este si foarte comic.
V-ati
pãstrat acea nevoie de a comenta evenimentele, faptele zilnice?
Eu vorbesc despre, nu comentez.
Dupã
ce ati fost prizoniera mortii, ati revenit la viatã cu un text
de o dimensiune spiritualã total nouã în opera dvs.
Aceastã carte Ploaia de varã este sindromul
Stockolm pentru dvs. sau, în mod constient, evanghelia
dvs.?
Cartea a venit în mod spontan, îmi era fricã sã
o termin, sã o pãrãsesc
Am refãcut
finalul de mai multe ori.
Nu
este definitiv, finalul. Întoarcerea la viatã l-a impus
astfel?
Da, si disparitia spaimei de ce se va spune despre.
Mi
se pare cã aceastã carte este, în acelasi timp,
pasiunea si fericirea dupã pãrerea lui Marguerite Donnadieu.
Vorbiti undeva despre aceastã incurabilã mentalitate
de sãrac.
Da, o am, am rãmas o sãracã. Una dintre cele mai
mari victorii ale mele este faptul cã am reusit sã-mi
cumpãr o masinã foarte scumpã dar asta-i politica,
stiti.
Este
o rusine sã ai bani?
Absolut, este o dezonoare. Este abominabil sã gândesti
cã în curând, peste tot va domni economia de piatã.
Vã
atasati de lucrurile materiale?
Mai ales de case. Si îmi plac mult diamantele si masinile.
Stiti
cã veti lãsa în urmã o operã importantã
si recunoscutã, printre primele din acest secol, cunoasteti sentimentul
nemuririi?
Gândesc acest sentiment pentru douã persoane: fiul meu
si Yann (prietenul scriitoarei). Si pentru bani. Vreau sã le
las bani. Restul nu mã intereseazã.
Nu
ratati niciodatã ocazia de a râde. Ce vi se pare cu adevãrat
irezistibil?
Coaja de bananã. Lapsusurile sau accidentele de limbaj. Oamenii
care cad si cei care mã privesc aiuriti întrebându-se
dacã într-adevãr sunt Marguerite Duras.
Iana
CRISTEA