Am
privit divertismentul cu ochii celui care, certat cu lumea, tine sa
aiba pareri opuse fata de cele lumesti. Pentru ca am vazut prea multa
acceptare a divertismentului si o necontenita rafinare a formelor sale
publice, mi-am zis ca el exprima slabiciunea omeneasca. M-am înselat.
Divertismentul nu este atât o forma a pierderii de sine care provoaca
sleirea firii omenesti, cât o încercare a omului de a se
regasi, uitând de sine, printr-o miscare disperata de a refuza
suferinta, dobândind-o. Priviti chipurile vesele ale celor care
gusta divertismentul; sunt, de fapt, chipuri fantomatice, carora le
lipsesc multe din piesele care ar putea da, împreuna, un chip
întreg; sorbitura ritmica din obraz, privirile încovoiate
spre sine cersind inimii un surâs, mâinile aplecate una
catre alta sau buzele rotunjite pentru a rosti un "Bravo!"
adâncesc schimonoseala celui lipsit de întregu-i. Divertismentul
este o întruchipare a suferintei; este expresia lipsei întregului
din fiecare dintre noi; este chipul celui neasemuit cu sine însusi
si materia pierduta din consistenta unei cutremurari. Faptul ca-i cad
prada si cele mai umile fiinte umane nu-i anuleaza puterea de a exprima
suferinta, de a însemna cea mai adînca neîmplinire
omeneasca.
Divertismentul este o întruchipare a suferintei.
Dar de unde suferinta? Cine ne-a sortit atât de suferinzi? Si
cine ne-ar putea scoate din mijlocul acestor împrejurari care
ne cuprind si ne dezvaluie numai pentru a ne împinge catre o noua
suferinta? De ce nu uitam de noi, pentru a sugruma figura trista a suferindului,
izbavindu-l? Si unde am putea scapa, spre ce ne-am putea întoarce
încrederea, pentru a trezi o mica bucurie?
Suntem, fara scapare, în mijlocul materiei; suntem incubati într-un
cerc de foc, insolent râzându-si puternicia si invincibilitatea.
Dar am vazut - si ai vazut la rându-ti, cititorule - cum piere
moartea sub puterea propriei noastre viziuni.
Am vazut cum piere moartea!
Si-am îngaimat în sinea-mi: o, dulce bucurie! În mijlocul
materiei, aici unde ne aflam noi toti si unde suferinta "materializeaza"
totul, a aparut o ferma bucurie. Si ce-am capatat astfel? O dovada în
plus ca nemurirea e dincolo de conditia noastra "actuala",
dar nu dincolo de puterile noastre. Priviti-l pe Sisif cum strânge
lanturile peste grumazul de târfa al mortii. Si ce bucurie ferma
traieste el, revenind aici, în mijlocul materiei. Dar el este
re-nascutul. Revenirea lui este recunoastere a locului. Iata-l pe Noe
urmarind, cu ochiul încordat, porumbelul vestitor; si Noe revine;
si el re-cunoaste locul. Si-si recunoasc amândoi, si Sisif si
Noe, bucuria. Dar bucuros este si Iov, însa nu cel ascultator,
îngaduitor, atent cu prietenii sai care-i mângâie
suferinta dezvaluindu-i, cum credeau ei, adevarata cauza a starii sale
nenorocite, anume gresala fata de Dumnezeu, ci Iov din fata lui Dumnezeu,
cel de-o masura cu Nemuritorul, cel renascut printr-o cutremurare a
sufletului, recunoscând locul, spatiul propriei suferinte, adâncurile
"materiei". Bucuros este si cel ce îsi recunoaste tristetea
dupa o cursa la un joc din care nu a iesit cu nimic; sau, mai bine-zis,
din care a iesit - stie el bine - mai apropiat de întregul sau,
dezvaluindu-si limitele, adica neputinta acelui joc de a-i oferi ceea
ce el de fapt dorea: împlinirea. Suferinta este simtirea neîmplinirii,
iar divertismentul este suferinta transfigurata în bucurie, în
bucuria amara a neputintei de a ne recunoaste locul harazit: adâncurile
materiei. De aceea divertismentul are în sine puterea de a-si
da o multime de ipostaze, o putere niciodata epuizata, jucându-se
cu simturile noastre si îndraznind sa ne promita, cu fiecare noua
forma instapânita în spatiul public, izbavirea prin noi
însine. În divertisment, suntem de aceeasi marime, fie împarat
fie sclav. Iata motivul pentru care în arenele romane, "circul"
se împartea egal între "cei mari" si "cei
multi".
Bucuria împlinita nu este decât constiinta împacarii
cu lumea. Sa cumpanim mijlocul acestei bucurii, zona ei carnoasa, acolo
unde substanta sa îi lasa descoperit chipul. Ce zarim? Doar o
împacare cu lumea. Pentru aceasta cei bucurosi sunt omenosi: ei
stiu bine ca suferinta coplesitoare nu-i absurda si ca spiritul lor,
buimacit de suferinta, s-a îndepartat, o clipa, de sine si si-a
adus aminte de lume. Dar nu de lumea ca mediu al vietuirii, ci de lumea
ca re-mediu al supravietuirii, de locul din adîncurile materiei,
loc luminat pentru a se arata asa cum este el.
Una dintre "Fericirile" dupa Matei promite facatorilor de
pace conditia de Fii ai lui Dumnezeu. Nu-i prea mult? ne-ntrebam. O
filosofie înca proaspata ne spune ca în razboi nu exista
victime inocente. Nu-i cumplit? îngaimam. Pentru a fi facator
de pace trebuie, într-un fel, sa fii partas la razboi, adica vinovat;
ca doar nu vom crede în jocurile îndraznete, dar lipsite
de curaj, ale pacifistilor functionari. Pentru a fi nevinovat trebuie
sa fii vinovat. Starea noastra dintâi nu este nevinovatia - asa
cum se întâmpla pentru conditia angelica - ci vinovatia,
adica moartea, constiinta. Prima noastra conditie nu este aceea a facatorului
de pace, ci a partasului la razboi. Suntem într-un razboi neîntrerupt
cu noi însine, cu partea buna si cu partea rea din noi: pe prima
trebuie s-o domolim, caci nu se cuvine s-o lasam fara ratiunea de-a
fi, iar ratiunea ei de-a fi este chiar partea noastra rea; pe cea de-a
doua trebuie s-o înnasprim, pentru a-i simti nimicnicia. N-avem
alta cale, desi fariseii bucuriilor libidinoase lauda atotputernicia
bunatatii în firea omeneasca. Doar partasul la razboi poate deveni
facator de pace. Dar câti dintre noi au puterea de a-si recunoaste
vinovatia, de a consimti ca sunt partasi la razboiul cu sine si cu Altul?
"Fericirea" evocata mai are un înteles. Suntem la fundul
puterii de-a fi, pe o scara a puterniciei Fiintei; putinta noastra de
a ne împlini se dizolva fara sa prindem de veste. Or, tocmai aceasta
conditie ne cere sa onoram, prin toate alegerile, gesturile, atitudinile
noastre, pacea, întelegerea cu sine si cu Altul. Caci tocmai printr-o
astfel de întelegere ne izbavim sau macar dobândim sansa
de a ne mântui, chemându-ne "Fiii lui Dumnezeu".
Solidaritatea întru regasirea de sine este, pentru om, mântuirea.
Dar tocmai aceasta prietenie ne trimite catre Altul ca atare, catre
Mijocitor.
Totusi, divertismentul s-a nascut parca pentru a ne dezvalui neputinta
de a ne recreea, de a renaste si de a ne asuma esecul mijlocirii relatiei
cu sine. Asa pare el. Dar dincolo de spusele sale directe, exista umbra
sa, partea sa ascunsa, cea care-i tainuieste adevarul, ca si cum divertismentul
nu ar fi ceea ce se cheama obisnuit cu acest cuvânt: distractie,
anemica uitare de sine, betie înjumatatita, prosteala. Divertismentul
este întruchipare a suferintei, adica este întru-chipul
suferintei; el se îndreapta catre suferinta lucida pentru ca vine
din ea. Aceasta îi este masura, principiul, realitatea originara.
Dar asa cum firea omeneaca însasi, desi este întru-chipul
Creatorului, nu-si recunoaste locul, existând, parca, împotriva
firii, divertismentul, care este al omului, nu-si recunoaste sinea,
fiind, prin aparitiile sale, contra suferintei, aparând multora
ca un remediu al suferintei.
Daca am fi întregi, asa cum cred unii, chiar cei smintiti de divertisment,
atunci nu ne-ar trebui divertismentul. Dar omul este, cum bine spune
Emil Cioran, si ne-om, traind dincoace de sinea sa împlinita.
Iata suferinta: propria neîmplinire, dar recunoscuta ca atare.
"Întru chipul suferintei" se afla cel naruit de neîmplinire,
cel chinuit de neputinta de a-l pastra lânga sine pe cel în
stare sa ne mângâie, cel pierdut în spatiul de joc
al divertismentului, încercând astfel sa eludeze adevarul
despre sine: lipsa curajului de a trai. Caci trebuie sa recunoastem:
divertismentul este întruchiparea suferintei, dar a unei suferinte
care nu-si recunoaste locul. Cel livrat divertismentului - si, într-un
fel sau altul, nimeni nu scapa ademenitoarelor sale reliefuri - uita
o clipa de sine, crezând ca poate prelungi la infinit uitarea
de sine. Sa nu stie el câta suferinta ar mai putea încapea
înlauntru-i, odata iesit de sub vraja jocului sau? Sa-i scape
lui mierea suferintei promisa de pierderea nadejdii într-o împlinire
în timpul vietii sale?
N-am vorbit aici despre "divertismentalistul" nervos, care
face un scop din uitarea de sine, acela ce nici nu are puterea de a-si
recunoaste chinul, ci despre cel lucid, în stare, pentru o clipa,
si chiar în mijlocul celei mai mari rataciri, sa-si spuna: iata-ma.
Viorel
CERNICA