Constantin
Trandafir
Abordarea
unei discutii cu domnul Constantin Trandafir, profesor si autor
de volume în special de criticã literarã,
nu este deloc dificilã, domnia sa fiind prin excelentã
o fiintã colocvialã. Atunci când dialogul
urmeazã, însã, a fi destinat publicãrii,
simti cã mentorul devine mai circumspect
si cere amãnunte despre temele ce vor fi abordate, pentru
cã nu-i este indiferent ceea ce va apãrea cã
a spus. Abandonez, asadar, dorinta de a-i face surprize, de
a încerca, deformatie de jurnalist, întrebãri-capcanã
ori incomode. Altfel, ar fi si greu sã-l surprinzi pe
distinsul profesor... L-am supus, atunci, la douãsprezece
munci, ca pe Hercule, pentru ca recunoscutu-i spirit ludic sã
nu fie ocultat în vreun fel.ca sã vedem ce-a iesit,
sã mergem în pagina a patra. (Fl. D.)
|
1.
Cum ati perceput întâia oarã partea nematerialã
a vietii? A fost acesta si momentul în care ati descoperit plãcerea
lecturii?
Nu-mi dau seama cum si când am perceput partea aceasta nematerialã
a vietii. Sigur, a fost si momentul când am descoperit cãrtile
si, mai mult, o plãcere specialã de a citi. Pentru cã
nu-mi vine sã fac o paradã de cãrturãrism,
sã mã dau cititor precoce si infatigabil, mã
voi mãrgini la un elogiu al lecturii. E un subiect preferat
al meu, ivit si din neputinta de a-mi împlini pofta nesãtioasã
si trebuinta lecturii, si din perplexitatea de a fi aflat cã,
unii oameni care stiu sã citeascã, n-o fac mai deloc,
cã unii intelectuali care îsi zic asa, au chiar alergie
la lecturã; mai mult, existã persoane care scriu cãrti,
multe, uneori, si citesc absolut întâmplãtor sau
nu citesc decât propriile opere. Eu mi-am permis,
adesea, sã atrag atentia cã, cine nu citeste în
proportie de nouãzeci la sutã, comparativ cu cât
scrie, n-are nici o sansã cu scrisul literar. Este exasperant
sã stii cã, dacã citesti o carte pe sãptãmânã,
în 50 de ani nu reusesti sã parcurgi decât 2500
de titluri, cu mult mai putin decât tipãreste o editurã
serioasã, occidentalã, într-un an. Citim îngrozitor
de putin într-o viatã. Si, dacã mai esti si critic
literar, adicã un cititor profesionist (asta-i meseria!), musai
se cuvine cã citesti încet si sã rumegi
îndelung
Sã-mi fie cu iertare, o fiintã
care a fost la scoalã si nu citeste mãcar o carte pe
lunã, trebuie sã fie foarte neîncrezãtoare
în puterea mintii sale.
Dar
televiziunea, Internetul?
Nu,
televiziunea, nu suplineste lectura de carte. Nici Internetul, care
ajutã mult informatia, nu înlocuieste cititul cãrtii
de hârtie. Galaxia Marconi contra Galaxia Gutenberg? E un risc
spre robotizarea fiintei umane. O carte presupune o lecturã
epicureicã, amoroasã, se cere pipãitã,
privitã, perceputã cu mirosul ei tipografic proaspãt
sau vechi. Cum sã citesti pe Internet Romeo si
Julieta, Luceafãrul, Doamna Bovary, Anna Karenina? Marile Biblioteci
ale lumii trebuie închise, ori date pradã flãcãrilor,
ca Biblioteca din Alexandria? Si Borges, naivul, îsi închipuia
paradisul ca o vastã Bibliotecã! Pe semne cã
sunt eu depãsit de vremuri, ruginit, si am rãmas la
vorba lui Miron Costin sau, mai încoace, a lui Albert Flocon
(creatã de om, cartea reflectã universul si pune
în miscare lumea). Lectura a fost, este si rãmâne
o formã de cunoastere si de simtire, reazem moral si terapie
a fiintei umane, luminã si civilizatie. Stop, mã
opresc aici cu apologia, desi s-ar mai cuveni invocatã cel
putin teoria mai nouã a lecturii. Cât despre textualismul
mediatic de sorginte fantasy si cyber-punk, literatura virtualã
on-line (nefasta culturã a mijlocitorului, cum
îi spune N. Manolescu) mai rãmâne de vãzut
Sunteti
un prizonier al acesteia?
Dacã sunt un prizonier al lecturii? S-a înteles: prizonier
fãrã scãpare, victimã fericitã
a unui viciu nepedepsit.
2.Lectura
înseamnã si «judecatã» de valoare?
Când? Pentru cine?
Lectura desemneazã actul de a citi. Frumos poncif, nu? Fenomenologic
privind lucrurile, lectura înseamnã a citi un text, interpretându-l,
fie în sensul lui real, fie dincolo de semnificatia aparentã.
Lectura criticã, dacã are o anume personalitate, aduce
o luminã proprie asupra textului, comparativ cu alte viziuni.
Povestea e arhicunoscutã. Faptul cã aceeasi
operã poate inspira lecturi diferite, în timpuri diferite,
demonstreazã polivalenta operei, caracterul ei deschis interpretãrii,
examinãrii care, la rândul ei, este (trebuie sã
fie) pluricentricã. Pluralitatea de sensuri, atât a structurii
interne a operei, cât si a libertãtii ei simbolice, solicitã
capacitatea lectorului de a deslusi semnificatiile ascunse
si de a produce o judecatã esteticã, adicã de
a exprima explicit, la nivel conceptual, o atitudine apreciativã
si interpretativã. Are, deci, o intentie axiologicã,
o judecatã de valoare. Asta înseamnã cã
receptorul exprimã o apreciere deliberatã prin prisma
gustului (spontan, subiectiv, relativ) si a culturii estetice (rigoare,
comprehensiune, rationalitate). Judecata de valoare se produce, e
de înteles, cu deosebire în lectura profesionistã,
în critica literarã, si are rolul de valorizare, altfel
spus, de a determina valente valorice ale operei. Pentru cine? Pentru
autor (care ba o bagã în seamã, ba o ignorã),
pentru receptorul însusi, pentru destinatarul social-estetic
al operei. Cam asta e. Repet, încã nu s-ar mai putea
vorbi despre acest destinatar care, pur si simplu, este socotit impulsul
primordial al scrisului, un fel de coautor, în tot cazul
un factor indispensabil în actul creatiei
-
continuã -
Florin Dochia