horspress
De veghe
Radu-Ilarion Munteanu

Spun specialistii cã visele, manifestate în timpul asa zisului somn paradoxal, care încheie un modul de somn fiziologic "normal" (de aproximativ 87 minute), au o desfãsurare foarte rapidã (între câteva fractiuni de secundã si câteva secunde), sunt, însã, percepute, în timp subiectiv, în intervale cu 1-2 ordine de mãrime mai cuprinzãtoare. Rolul lor ar fi de ordonare a impresiilor zilei (elemente de memorie afectiv-emotionalã), dupã un program care e ceva mai mult decât o defragmentare si o reordonare a "fisierelor" dar ceva mai putin decât o procesare analitic/"literarã" a respectivelor impresii. Desigur, nu amestecãm acest proces relativ cunoscut cu altul, receptarea de informatii din mediul parafizic, luând, în output, forma premonitiilor. În functie de o serie de imponderabile, care conditioneazã raportul între intensitatea trãirii onirice si stabilitatea stãrii de somn, oricum mult scãzutã în somnul paradoxal, ne trezim, recuperând o parte mai micã sau mai mare din scenariul visului. Amintire care se destramã dacã adormim la loc. Asa numitul somn fãrã nu existã, e doar acel tip de somn suficient de stabil încât sã nu fie întrerupt de momentul oniric. Astfel de vise, dovedite a exista, nu ni le amintim. Pretul eficacitãtii puterii de recuperare a potentialului nervos prin somn e pierderea unor experiente/vise.
Nu e locul aici de a discuta cosmarul, visul terifiant în mijlocul cãruia te trezesti anxios si lupti împotriva somnului care te cuprinde, pentru a te reintroduce în filmul horror de care scurta trezire te protejase. Care film horror e tot creatia creierului tãu.

Dupã aproape o sãptãmânã de insomnie, adormisem, ajutat de o dozã masivã de extract de valerianã, un paradoxal roman de dragoste a cãrui lecturã o amânam de mult si de care aveam de dat seamã si vointa ascunsã de a nu ceda nervos, în mijlocul unui inedit, dur si poate salutar vis de zi. Sau de zile. Insomnia dãduse în fandacsia de loc ipohondrã a reactivãrii explozive a unei rinosinuzite alergice cronice.
La un moment dat eram proiectat într-un scenariu oniric a cãrui descriere "tehnicã" frizeazã limitele capacitãtii mele de exprimare. Eram, cumva, stãpânul unei plãci turnante care asigura o comunicare simultanã, în timp real, a unui numãr de prieteni, mai mult sau mai putin noi, absolut toti din diasporã, cu pãmântul natal. Care era, implicit si al meu. Mi-e imposibil sã descriu în cuvinte cum îmi fãceam treaba. "Locul de muncã" avea lucirea fluidã a unui urias-dar-simultan-normal disc optic, rotit la vedere, iar nu în mãruntaiele unitãtii periferice. Urias, cãci pãseam, în echilibru precar, pe el, ca pe o plutã, mentinându-l cu un soi de padelã long style, pe firul nu stiu cãrui curent, altfel se întrerupea transferul copiilor prietenilor de departe cãtre tinutul unde se nãscuserã pãrintii lor, normal pentru cã vedeam din off, simultan, scena asta, cu mine miniaturizat, cramponându-mã în padelã si vedeam cum curg copiii cãtre tinta drumului lor. Nu numai vedeam. Simteam tot ce simt ei, apropiindu-se ce acel tãrâm, unii scufundându-se în pãdurea lui, altii asteptând, la coadã, dincoace de portile tinutului în care se nãscuserã. Era o vacantã colectivã hotãrâtã în comun de toti acesti prieteni, detaliile fiind stabilite prin bine-cuvântatul e-mail. Toti prietenii erau, în conventia visului, apartinãtori noului grup cãruia eram pe cale sã mã integrez, dar erau mult mai multi decât cei pe care deja îi cunosc. Era, de pildã, prietenul meu care emigrase, cu secole în urmã, în Israel, pentru ca dupã un stagiu de alte secole între coasta de vest si cea de est sã o ia de la zero în Honolulu, în urma plecãrii celei de-a doua sotii cãtre Londra si în cinstea lui sir Isaac si a conservãrii impulsului. Poate pentru a demonstra cã despãrtirea ce-l trimisese bun de primit cu aloha fie nu fusese rezultatul unei explozii, fie a uneia cât de cât controlate. Printre copiii de a cãror vacantã rãspundeam era si fiul lui din prima, acum canadian adult. Ciudat, opintelile mele în padela lipsitã de orice desene simbolice nu pãreau sã trebuiascã a le asigura cãlãtorilor decât aerul de respirat pe canalul dintre tãrâmuri (a, sã nu uit, melodiile pe care discul optic le cânta tot eu le hotãram). Aer, aer! Opintealã pentru aer! M-am trezit încercând sã înving cogestia sinusurilor inflamate, fãrã sã deschid gura. M-am abtinut de la procedura standard a instilãrii gelului vasoconstrictor, ca sã nu pierd amintirea visului. O vreme am navigat între douã ape, cheltuind întreaga parte constientã pentru a respira fortat, fãcând pasi bine temperati cãtre apnee, explorând simultan cotloanele studioului unde se filma visul. Mi-am dat seama, la limita sufocãrii, cã nu voi reusi sã conserv visul decât dacã si în mãsura în care as gãsi metafora potrivitã pentru rolul meu în vis. Gândul ãsta mi-a declansat instantaneu programul (acuma se zice motorul) de cãutare prin bibliotecã. La ananghie, tot la clasici apelãm. Încã înainte de a fotografia o copertã, cu titlu si autor, am reusit sã mã transpun, la limita stãrii între vis si veghe, în propriul rol, cel pe care-l trãisem în vis. Era dincolode orice dubiu cã tot ce aveam eu acolo de fãcut nu se deosebea cu nimic de situatia în care as fi stat la marginea dinspre prãpastie a unui câmp semãnat cu secarã (de ce tocmai secarã?), printre spicele cãruia se jucau cherlãind o sumedenie de copii. De veghe, sã-i îndrept înapoi, cum face pisica cu puii, dcã s-ar fi apropiat prea mult de muchie. Am încercat ceva apropiat de ceea ce se zice cã ar fi fericirea. Am adormit instantaneu, sigur cã gãselnita acelui pattern m-ar împiedica sã uit visul, pânã cãtre judecata de apoi. Numai sã mai gãsesc o jumãtate de ceas, sã scriu ce-mi voi fi amintit.

Autodenunt si precizare: Adormitul instantaneu e un artefact uzual, care dã bine ca final al unei povestiri scrisã astfel încât sã parã inventatã. În realitate, n-am adormit decât dupã ce mi-am dus descoperirea la consecintele logice, statutând cã acest nou grup de prieteni e un mediu fertile, unde poti avea, uneori, sansa unei îndoielnice dar sublime regãsiri de sine, sub forma ironicã a identificãrii cu un totusi vetust model afin. E, cu sigurantã, foarte probabil ca, pe plan logistic, sã nu fiu capabil de a le face noilor si vechilor prieteni, un serviciu de genul sugerat. Dar faptul cã subconstientul meu a gãsit cu cale sã-l facã în planul fictiunii onirice nu-i putin lucru. Oricum se doreste a fi expresia recunostintei de a fi invitat si primit aici.

14 ianuarie 2003

 

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1