Andrei
Dumitrescu
Un
mit este o poveste sacrã. O poveste care îsi creeazã
propriul sãu timp; sau care strãpunge eternitatea. O poveste
care s-a întâmplat cândva, se poate întâmpla
acum si se va întâmpla si în viitor. Un mit este transpus
în cuvinte. Ca toate spusele noastre originare. Iar cuvintele
sunt formate din litere, reprezentãri grafice ale sunetelor pe
care noi le emitem pentru a comunica. Literele, agregate în cuvinte,
agregate la rândul lor în fraze, alcãtuiesc un limbaj.
Limbajul este omniprezent în viata noastrã. Existã
voci care afirmã cã limbajul este fundamental pentru dezvoltarea
rasei umane. Sunt chiar destui cei care spun cã limbajul este
diferenta specificã ce ne separã de alte specii din genul
proxim al animalelor. De ce? Pentru cã limbajul ne-a permis sã
transmitem de la un individ la altul idei si concepte care nu s-au pierdut
astfel odatã cu moartea individului efemer, cel care le-a creat,
ci au trecut la urmasi, favorizând dezvoltarea, de-a lungul timpului,
a ceea ce numim acum civilizatia umanã. Am construit o întreagã
lume pe bazele fragile ale unor cuvinte.
Si s-a creat o iluzia cã vorbele au puterea de a transmite ceea
ce omul stie. Cã ele pot sã surprindã gândul
unui om, sã îl încapsuleze în forma fragilã
a unor sunete sau semne pentru a îl transmite mai departe, spre
ceilalti oameni, care vor putea sã descifreze exact semnele sau
sunetele si sã reconstituie gândurile "primului om".
Imposibil. Pentru cã relativitatea dominã lumea în
care omul trãieste. Pentru cã fiecare creatie a omului
însusi este relativã. Ne ascundem în spatele unor
simplificãri ale lumii din jurul nostru despre care afirmãm
cã sunt absolute. Absurd. Fiecare axiomã pe care omul
s-a bazat de-a lungul istoriei a fost infirmatã. Chiar structurile
aparent rigide si neiertãtoare ale limbajului, ale modului în
care comunicãm, s-au transformat de nenumãrate ori. Fiecare
cuvânt a avut o multime de semnificatii. A pierdut unele dintre
ele, a câstigat altele si a ajuns la forma pe care o cunoastem
astãzi. Formã care, implacabil, se va schimba pe mãsurã
ce timpul trece. Cuvintele sunt relative. Gândul unui om este
relativ. Simplã strãfulgerare care se pierde în
imensitatea constiintei. Un gând nu are semnificatie decât
în sistemul pe care cel care îl emite l-a construit în
propria s-a minte. Un gând separat de circumstante si de persoana
care l-a emis înseamnã prea putin.
Dacã ideea cã putem încapsula gândurile, cunoasterea,
sentimentele unui om în cuvinte, pentru a le pune, apoi, la dispozitia
tuturor celorlalti oameni, este o iluzie, tot astfel este ideea cã
un gând nu are valoare decât pentru cel care l-a creat (sã
aibã transmiterea lui prin cuvinte caracter apocaliptic?). Dacã
aceastã ultimã idee ar fi adevãratã, cum
am putea explica similaritãtile care existã între
oameni, cum putem explica faptul cã ei înteleg, de multe
ori, ce gândesc ceilalti, cum putem explica acea coerentã
internã a civilizatiei pe care omul a construit-o? Paradoxal,
cuvintele relative reusesc sã surprindã gândurile
efemere ale indivizilor si sã le distribuie celorlalti indivizi
într-o formã ce poate fi înteleasã de cãtre
acestia. Pentru cã altfel nici mãcar aceste rânduri
nu ar avea pentru cei care le citesc vreun înteles. Si totusi,
puteti sã cititi si sã întelegeti gândurile
pe care eu le-am avut atunci când am scris acest articol. E posibil
sã nu mã întelegeti în totalitate, dar ideile
generale sunt clare, în pofida gândurilor mele care par
intransmisibile si în pofida relativitãtii inerente cuvintelor
pe care le folosesc. Cuvintele au puterea de a transmite gânduri.
Dar nici pe departe în maniera absolutã de a prelua gândul
în sine, de a-l încapsula în cuvinte si de a-l duce
pânã la cel care doreste sã îl desfacã
din cuvinte pentru a si-l însusi.
Trebuie sã ne întrebãm de unde provin gândurile
noastre? E greu sã dãm un rãspuns sigur la aceastã
întrebare. În mod cert, putem spune cã ele sunt.
Iar toate lucrurile despre care putem spune cã sunt se aflã
într-o luminã, în lumina cunoasterii. Ele au fost
scoase din ceea ce grecii numeau ascundere. Tot ceea ce este se gãseste
în starea de neascundere. Gândurile noastre sunt neascunse.
E greu de precizat exact ce le-a scos din starea de ascundere. Grecii
credeau cã omul ajuns într-o anumitã stare, în
starea de deschidere fatã de ascuns, este capabil sã primeascã
cunoasterea lucrurilor care se gãsesc în ascuns. Asa cum
un vas nu poate sã aducã apa în interiorul sãu,
dar este deschis, pregãtit sã primeascã si sã
continã apa care va curge în el. Existã o sferã
a cunoasterii, a lucrurilor pe care omul, ca specie, le stie. Iar în
afara ei se gãseste vastitatea ascunderii. Gândurile curg
din ascundere în vasul care este omul. Dar numai atunci când
vasul este pregãtit sã primeascã preaplinul ascunderii.
Dacã, în chipul cuvintelor, în pretentia lor de a
încapsula idei, nu am reusit sã vedem adevãr, e
timpul sã ne gândim putin la simbolurile care se ascund
în spatele cuvintelor în sine. Si aici ne vin în ajutor
miturile. Miturile au apãrut, probabil, imediat dupã crearea
limbajului, ca povesti sacre. Miturile si ascunderea sunt profund interconectate.
Cãci, dincolo de chipul de poveste al mitului, se ascunde adevãrata
sa menire. Cuvintele din mit nu încearcã sã transmitã
o idee încapsulatã anterior, ci au menirea de a transmite
cititorului altceva: starea pe care cel care a construit mitul o avea
în momentul în care a primit, din vastitatea ascunderii,
un gând demn de a fi transmis altora. Deschiderea unui om spre
ascundere poate sã fie tesutã în cuvintele care
par a spune povestea unui mit. Iar cel care citeste are sansa sã
se situeze în aceeasi stare de deschidere ca acela de la început.
Si poate sã primeascã acelasi gând. Nu cuvintele
unui mit în sine, nu povestea pe care el o spune sunt importante.
Ele sunt doar chipuri de lut care ascund un simbol. Simbolul deschiderii
spre ascunderea care poate sã ofere gânduri.
Dacã miturile pot sã ne formeze o stare, atunci o fac
prin intermediul cuvintelor. Ele sunt responsabile pentru deschiderea
în fata ascunderii. Cuvintele sunt mijlocul prin care noi transmitem
o stare. Gândurile apartin fiecãruia dintre noi si sunt
foarte greu de transferat de la o persoanã la alta. Dar putem
sã transmitem anumite momente, anumite stãri, anumite
situatii care au dus la aparitia unor gânduri. Iar cuvintele sunt
cãrãusii, mijlocele pe care le folosim pentru a ne deschide
cãtre ascundere, pentru a atinge starea în care ne putem
lãsa invadati de gânduri. Cuvintele în sine par a
nu avea nici o putere. Sunt simple alcãtuiri de semne sau sunete
care nu însemnã nimic. Sunt chipuri fãrã
însemnãtate. Doar când le adãugãm simbolul
ascunderii si al gândurilor care izvorãsc din el, cuvintele
capãtã putere. Puterea gândului.