eseu
Culturã si fotbal

Profetia unor filosofi de la începutul secolului al XX-lea, privind moartea culturii “occidentale”, s-a împlinit. Ostwald Spengler, cel care a formulat profetia în termenii cei mai clari, ar putea fi linistit: a vãzut – e drept, folosind si lentilele lui Nietzsche, compatriotul sãu mai experimentat în a sesiza dezastrele infinitezimale ale omenirii – adevãratul viitor al culturii, al acelei culturi pe care a înãltat-o, prin profetia sa, pânã la constiinta clarã de sine. Existã vreun motiv sã fim îngrijorati în privinta acestui eveniment, dacã trãim încã fericiti într-un stil civilizatoriu, ne-cultural? Iatã întrebarea al cãrei rãspuns îl vom tinti mai departe.
Se aud încã, la noi, în acest timp târziu al împlinirilor profetice, voci stridente, în contratimp fatã de clipã – si, s-ar putea spune, în contratimp fatã de spirit – care scâncesc, printre altele, lipsa de interes a puterii seculare fatã de culturã; ca si cum puterea pãmânteascã ar avea drept scop salvarea oamenilor prin culturã. În fond, de ce ar fi mai importantã cultura decât fotbalul, de exemplu? De ce sã nu investeascã puterea secularã în fotbal, atâta vreme cât acesta îi aduce un profit cu mult mai robust decât cultura? Iatã o întrebare posibilã în clipa de fatã a istoriei! Credeti cã ea s-ar fi putut pune în oricare moment din trecut? Nu, desigur, cu atâta rost ca acum; însã nu doar pentru cã pu-terea secularã ocrotea (sau garanta!) cultura (nefiind fotbalul!), ci si pentru cã omul de culturã avea o altã pozitionare fatã de munca sa. Sensibilitatea actualã a omului de culturã are douã componente prin care el, omul de culturã, tocmai se defineste: prejudecata superioritãtii muncii sale, de unde urmeazã imaginea apocalipticã a unei lumi din care el lipseste si pretentia ca orice autoritate sã-l ocroteascã si sã-l ajute sã-si facã publice productiile sale culturale. Sunt convins, totusi, cã cei mai artãgosi în privinta gesturilor pe care le îngãduie aceste douã fapte pline de sensibilitate sunt cei care cred cã actul de culturã se iveste în vietuirea lor uniformã, lipsitã de spontaneitate, prin cele câteva cunostinte (informatii!) pe care au reusit sã le capete în scolile pe care le-au absolvit si într-un exercitiu de reformulare a “adevãrurilor vechi” – e drept, nu oriunde, ci în reviste de elitã, în conferinte de succes etc.
Desigur, oamenii de culturã formeazã “cercuri culturale”, de obicei în jurul unor reviste (de culturã!). Priviti, totusi, revistele noastre culturale; nu veti gãsi decât un sir lung de locuri comune, toate prinse în modelul ideologiei culturale si descinse, desigur, din resentiment: de aceea nu oricine poate pãtrunde în grupurile deja formate. Nu se discutã decât despre ierarhii, liste, despre priza unei opere fatã de ceea ce o anumitã ideologie socoteste a fi “realul”, despre amenintarea culturii de cãtre faptele neculturale, desi tocmai cei care discutã astfel o amenintã cel mai mult, despre evenimente, toate politice, desi “obiectul” lor este un fapt ce ar putea deveni cultu-ral. Peste tot, ideologie culturalã, fãcutã “la meserie” de oameni priceputi, adicã “civilizati”. Ideologia culturalã are un singur scop: sã dovedeascã superioritatea întru culturã a unora fatã de altii. Penibilul nu mai are nevoie de nici un sprijin pentru a se arãta în fiinta sa. Spontaneitatea creatorului este si ea civilizatã: respectã regulile omologãrii, cãci interesul cel mare al “omului de culturã”, în era civilizatiei, este recunoasterea sa socialã. Odatã recunoscut public, vocea sa ideologicã poate pune ordine în spatiul politicii culturale: cel recunoscut ca om de culturã are pu-tere. Dar puterea aceasta nu ia forma unor proiecte culturale, ci a unor evaluãri valabile mai degrabã în spatiul civilizatiei. Totusi, omul de culturã rãmâne nelinistit: destinul culturii nu este deloc sigur, îsi spune el, si trebuie fãcut totul – din pozitia publicã pe care a cãpãtat-o – pentru a salva cultura.
De unde aceastã neliniste? Sã nu fi auzit “omul de culturã” contemporan despre moartea culturii? Dar, vai, câti dintre cei care vor lua în seamã calmul întrebãrii de fatã nu vor tuna împotriva celui care are o asemenea îndrãznealã! Sau câti (din cei ce mai rãmân fãrã sã tune) nu vor spune cã nici nu trebuie luatã în seamã o asemenea apreciere, deoarece ea este un produs subcultural! Cu toate cã nu le-ar fi prea greu sã zãreascã ei însisi fapte semnificative în chestiunea noastrã, a mortii culturii.
Iatã astfel de fapte. Însusi modul nostru de viatã este croit civilizatoric, nu cultural. S-ar putea replica astfel: nu existã opozitie între cele douã croieli; poate o “complementaritate”. Sã vedem dacã lucrurile stau astfel. Cei de la care ne asteptãm sã aibã o atitudine culturalã, adicã sã fie, din când în când, autorii unor acte culturale, sunt cei scoliti, adicã educati; dacã altãdatã mai putea apãrea câte un om de culturã fãrã multã învãtãturã, cãci actul cultural nu era supratehnicizat, astãzi nu mai e posibil sã ne asteptãm la astfel de aparitii, deoarece cultura civilizatã nu mai omologheazã decât anumite acte culturale, acelea care apartin deja civilizatiei, care sunt originar civilizatorii (de exemplu, cunostinte care pot fi aplicate imediat în “practicã”), iar posibilele acte culturale veritabile din afara criteriilor de omologare se pierd. De asemenea, cei bine scoliti (cei care, la noi, au studii superioare?) fãrã a fi “intelectuali”, prin aceasta, asa cum se pretindea odatã, nu au un mod “cultural” de viatã. Asa numita clasã de mijloc, împreunã cu elita politicã si cea economicã – de la noi si de aiurea – sunt pline de oameni foarte civilizati, în stare sã mânuiascã fel de fel de aparate, sã cãlãtoreascã în multe locuri (de pe glob), sã uzeze de mai multe limbi pentru informare, comunicare etc., fãrã sã aibã nevoie de actul de culturã. Fãrã îndoialã, ei au folosit elemente de culturã în formarea lor, însã actul de culturã ca atare nu intrã în exercitiul vietii lor aproape deloc; desigur, dacã nu luati drept act cultural mersul la teatru sau la operã sau la vreun concert de muzicã simfonicã; actul de civilizatie le este, însã, fundamental. Omul contemporan nu are, asadar, un comportament cultural; si nici nu are nevoie de un astfel de comportament. Omul contemporan este un om civilizat. Si nu mai existã nici un colt de lume în care actul cultural sã mai aibã o sansã. De vreme ce la campionatele de fotbal participã toate tãrile lumii, înseamnã cã tipul omului contemporan, anume omul civilizat, iubitor de joc si distractie (o specie de divertisment), este generalizat. Globalizarea “antropologicã” s-a înfãptuit încã înainte de a fi fost constientizat fenomenul globalizãrii economice etc. Iar agentul globalizãrii antropologice este, desigur, fotbalul. (Ar fi bine sã nu credeti cã am ceva cu jocul de fotbal; de fapt, as putea avea ceva cu organizarea socio-ideologicã a sa.)
Îmi soptiti cã stiti multe locuri în care actul de culturã se produce ca atare. Lãsati-mã sã cred cã vã înselati. Priviti mai bine acel act si-i veti vedea “încadrarea” civilizatorie. Nu mai existã culturã în sine, domnilor! Nu mai existã culturã! Existã doar civilizatie; adicã un mediu croit dupã exigentele modernitãtii, un mediu conventional în care spontaneitatea creatiei pur culturale nu este îngãduitã.
Nu vedem încã decât prin prejudecãtile învãtate la scoalã, pentru cã odatã cu aceste prejudecãti ne-am însusit si matricea conventiilor dupã care sunt percepute lumea si propriul sine. Profetia lui Spengler si a altora a fost înteleasã – si este încã – în termeni de apocalipsã. Disparitia culturii occidentale a fost vãzutã ca o disparitie fizicã. Ei bine, ea a dispãrut “metafizic”. Oamenii au rãmas prinsi de o realitate socio-economicã, dominant administrativã, adicã “civilizatorie”, fãrã a avea nevoie de actul cultural. Câtiva, aiurea, mai practicã si “cunoasterea de dragul cunoasterii”, “arta pentru artã”, “religia pentru simpla credintã”, însã gestul lor pare lipsit de sens si, fãrã îndoialã, revendicat de cei din afara actului cultural în cauzã, nu de autorii însisi, drept un fapt economic prost administrat, prin urmare, tot civilizatoriu.
În locurile în care civilizatia, cu dominanta ei ludic-distractivã, nu a devenit coplesitoare, reactia culturalã mai are sansa de a nu-si exhiba determinarea ci-vilizatorie (cu toate cã reactia este, în firea sa, civilizatorie); însã oamenii de aici au un orgoliu înspãimântãtor de ridicol. Iar asa numitul lor act cultural este, de fapt, tot un reflex ideologic. Într-un astfel de context, critica literarã, de exemplu, nu mai este decât un exercitiu de admiratie, adicã un reflex ideologic. Filosofia omologatã sã fie altceva? Exercitiul de admiratie este expresia curatã a ideologiei: cel admirat este arãtat în însusirile sale “admirabile”, adicã superioare. Exercitiul de admiratie pare a propune modele umane, desi nu formuleazã decât excelente închipuite, totusi potrivite ideologiilor cultu-rale la modã. Cu mai mult folos cultural a fost, însã, atitudinea “ostilã” a lui Aristotel fatã de ideile maestrului sãu, Platon, decât cea admirativã a altor elevi ai acestuia. Iar o astfel de atitudine “ostilã” este cu mult mai iubitoare fatã de învãtãtor, decât cea admirativã; dar este si cu mult mai dificilã, cãci cere dezvãluirea Altuia în propria-ti fiintã, descoperirea “Celuilalt” ca fiind “eu însumi”. Exercitiul de admiratie îl pãstreazã pe Celãlalt în exterior, privindu-l nu ca pe o li-mitã proprie, ci ca pe un posibil accesoriu al “personalitãtii” proprii. Din pãcate, exercitiile de admiratie s-au înmultit: le vedem la televizor, le auzim la radio, le citim în revistele culturale, le întâlnim la cârciumã si la cafenea, la lansãri de carte, la spectacole si meciuri de fotbal omagiale, la reuniuni politice; adicã, peste tot, semn cã civilizatia ne-a pãtruns sinea si ne-a înlocuit vechea mãsurã spiritualã cu o mãsurã nouã, numitã “divertisment”.
E vechi divertismentul, desigur; este de când omul; numai cã în epoca civilizatiei, divertismentul a devenit, ca distractie, norma vietuirii omenesti. Cititorule, distractie plãcutã! Am spus-o pentru a nu pierde ocazia. Si, recunosc, am spus-o rãutãcios, cãci, cititorule, v-as dori mai degrabã un “divertisment sãnãtos” decât o “distractie pe cinste”. Cel dintâi mai are sansa de a fi cultural; cel de-al doilea, este de-a dreptul civilizatoriu. Totusi, cum cultura a murit, mi-e teamã cã nici divertismentul sãnãtos nu mai e posibil. Oricum, aveti putinta, cititorule, de a vã împotrivi fatã de ceea ce purtãtorii de civilizatie pretind a fi la cel mai mare pret: uitarea de sine întru “cultura civilizatiei”.

Viorel N. CERNICA

 
sus

Demo Dyro Web Scrollbars 1.1