Moto:
Calitatea simbolului este de a rãmâne indefinit sugestiv:
fiecare vede în el ceea ce puterea sa vizualã îi
permite sã perceapã. În lipsa aprofundãrii
sale, nimic esential nu este perceput (Oswald Wirth)
O coloanã, un stâlp, un obelisc
O formã,
un obiect
O aparentã. Dincolo de ea, esenta sensul
ascuns al simbolului. Un simbol este pluridimensional, pentru cã
nu poate fi altfel. Este o punte între planul material si cel
spiritual, între imanent si transcendent, între Cer si Pãmânt.
Simbolul condenseazã pãrtile experientei spirituale într-o
imagine dinamicã fatã de timpul si spatiul nasterii ei,
mediatoare prin bipolaritatea amintitã mai înainte, unificatoare
prin puterea de a armoniza subtil terestrul si celestul.
Limbajul simbolic este universal. Astfel, simbolurile sunt virtual accesibile
oamenilor. Rezistenta la acceptarea lor ar produce un adevãrat
cataclism spiritual în urma cãruia omul n-ar mai fi om
si totul s-ar prãbusi în dezordine. Existenta umanã
se împlineste prin simboluri.
Coloana este o imagine. Ea capãtã valoare de simbol atunci
când un transfer imaginar plaseazã privitorul în
structura sa si pe aceasta în interiorul spectatorului, într-un
fel de simbiozã, fiecare om si obiect/simbol însusindu-si
caracteristicile celuilalt. Astfel, prin Coloanã, Omul vede calea
spre mai sus. Prin Coloanã, primeste Lumina. Si începe
sã cunoascã. Cele trei lumi: subteranã, pãmânteanã
si cereascã sunt unite prin Axul purtãtor de Adevãr.
Coloanã, ax, obelisc, pilon cosmic sunt sinonimele legãturii
prin Cer cu Divinul, legãturã pe care civilizatiile, din
timpurile arhaice pânã în cele moderne, au figurat-o
pentru a fi mai aproape de zei/Dumnezeu.
În coloanã stã forta verticalitãtii pe care
se sprijinã Cerul. Punctul sãu cel mai de jos este Centrul
lumii terestre, în jurul cãruia se construieste Viata.
Punctul cel mai de sus angreneazã Poarta Solarã
Poarta Luminii. Fãrã cei doi poli, Coloana nu ar trãi.
Primului pol îi poate fi asociat rombul o formã
geometricã simbolizând Pãmântul antiteza
transcendentului. Rombul înseamnã anti-dinamism, stabilitate,
fixare în istorie a unui timp, a unui spatiu, a unei idei despre
o lume materialã, creatã, limitatã.
Imaginea rombului, simbolul planului terestru, în care privitorul
se situeazã, este si trebuie sã fie prelungitã
prin imaginea dinamicã a Coloanei simbolul celestului
transcendent la care omul aspirã natural. Doar atunci spectatorul
poate trãi revelatia echilibrului cosmic. Lãcasurile sacre,
si nu doar acestea, prin arhitectura lor, ilustreazã perfect
unirea celor douã simboluri.
Jenica TABACU