Dan
Mircea Cipariu - Sunt pur din ce în ce mai pur
|
||
Dupã
ce a împlinit treizeci de ani, poetul (socotit semnificativ
pentru generatia din care face parte) s-a gândit sã-si
încerce uneltele si în prozã. Si nu una oarecare,
ci la cea mai înaltã sincronizare cu momentul actual.
Adicã o (de)constructie deliberat postmodernã, cu putin
din toate, dupã o retetã "cãlugãreascã"
ce nu lasã pe dinafarã nici o plantã (mai mult
sau mai putin comestibilã) din grãdina literaturii.
Lectura celor 150 de pagini e surprinzãtor de lejerã!
Hiperrealismul din "debutul" frazei e repede condus spre
un fantastic ironic ori spre un derizoriu absurd. Naratiunea e dependentã
cu totul de înclinatia funciarã a autorului spre poezie.
S-a spus cã sunt, de fapt, poeme în prozã. (Petru
Romosan). Ceea ce nu este departe de adevãr. Miza textului
este, din pãcate, mult mai micã decât aceea cerutã
de poezie (fie si în forma prozei). Tentatia ludicului minor
("e haios" - Marius Ianus) produce doar uneori umor, arareori
chiar te tulburã! Calitatea sigurã a textelor este cã,
împreunã, creeazã o lume cãreia îi
poti gãsi corespondente relative în realitate. Este evident
cã fictiunea nu este totalã, la originea "întâmplãrilor"
aflându-se evenimente si personaje reale. Ceea ce nu creeazã
semnificatie în sine, chiar dacã cititorul ar putea,
la rigoare, localiza sau recunoaste. (Una dintre lansãrile
cãrtii s-a fãcut la Spitalul de Psihiatrie Voila, tocmai
pentru cã autorul lega, într-un fel, unele texte de acesta.)
În cãutarea genului proxim, as trimite spre unele proze
scurte din Visul de iarnã al Izabelei de Ioan Mihai Cochinescu,
un optzecist sadea, distanta fiind totusi prea mare fatã de
parabola acestuia din urmã. Ceea ce deranjeazã, în
general, este senzatia cã cel care spune "gluma"
râde primul. Jucãus prin definitie, Dan Mircea Cipariu
dã impresia cã uneori se joacã de unul singur.
Dar o face cu talent si cu stiintã, fãrã îndoialã!
Dincolo de gratuitatea jocului, de absenta dimensiunii tragice, de
manierismul care îl paste cu deosebire. Sã zicem, însã,
cã avem de-a face cu o fazã incipientã de prozator,
cu o "cãutare a tonului" propriu, cu repetarea (cam
haoticã
) a unor experiente pentru a se locui, mai târziu,
pe sine. Oricum, nu pe suprafete prea întinse, pentru care nu
sunt semne de respiratie suficient de puternicã. Florin Dochia |
||