Moto:
Numai un nou destin socratic ne-ar putea salva, nu pe fiecare
în parte, desigur, ci pe toti la un loc. (Viorel Cernica) |
Postmodernitate
- postmodernism, globalizare-globalism, multiculturalitate-multiculturalism
sunt termeni care au pãrut a fi modã, dar au ajuns a
intra în lexicul principal al unui anumit tip de discurs despre
actualitate, mai mult sau mai putin speculativ. Firesc, încercarea
de conceptualizare s-a regãsit (prea) repede locuind într-o
rozã a vânturilor aflatã în rotatie perpetuã,
indicând mereu alte orizonturi, dacã nu permanent aceleasi
orizont indefinit. Iesirea din modernitate s-a încercat a se
face prin alegerea canonului lipsei de canon, reflexul unei false
eliberãri de orice tutelã, de orice limitã. Când
totul e permis, cosmosul se transformã în univers, orice
reper se sterge si începe infinitezimarea lumii. Dacã
e sã urmãrim (si sã acceptãm) imaginea
lui Alexandre Koyré, aceastã "revolutie" deschide
enorm câmpul perceptiei umane în toate directiile, însã,
în acelasi timp, uniformizeazã, desfiinteazã diferentele,
interzice individuatia.
Universul (spre deosebire de cosmos) este infinit si monoton, orizontal
si fizic, are doar dimensiunile (relative) ale spatiului simplu, terestru,
material. Postmodernistul a pierdut contactul cu transcendenta (verticalitatea),
a pierdut capacitatea de inovatie. El reproduce, propune variatiuni
minore, plagiazã. Pentru el, realitatea e numai un reflex al
discursului, lumea e metafictiune. Lipsa de limitã (de dimensiune!)
acceptatã, asumatã desfiinteazã orizontul si
atmosfera devine opacã si aglomeratã de obiecte strict
fizice informe, a cãror semnificatie e pierdutã. Nimic
nu mai e semn. Dupã doritul atac la îngrãditorul
modernism, postmodenistul îsi gãseste sãlas în
gândirea comodã. Acceptã un joc repetitiv suficient
siesi, în care dispare capacitatea de reflectie si definire
identitarã. Când un lucid ("câtã luciditate,
atâta dramã!") autor contemporan declarã:
"A fi modern este o mare ocazie. A deveni postmodern, este fundãturã",
ne gândim la umbrele din pestera lui Platon, spatiu paradoxal
- închis prin ne(de)limitare. Marea "dezamãgire"
de care vorbea Max Weber si-ar gãsi solutia de continuitate
(dupã Habermas) în întoarcerea de la logos la mythos,
dar, suntem avertizati, ne paste pericolul unui dezastru detectabil
în visele postnietzscheiene. Ceea ce ar putea fi o "re-amãgire"
se sprijinã pe derizoriu, pe excesul de înlocuitori,
pe acceptarea imaginii din oglindã ca interlocutor valid. În
aceste conditii, dispare "etica dialogului", responsabilitatea
tinde sã se aneantizeze.
Des-fiintarea modernitãtii nu duce la re-fiintarea în
postmodernitate, ci la ne-fiintarea eternã. Si aceasta din
urmã este lipsitã de mãsurã pentru cã
a abandonat goana dupã noutate în favoarea refacerii,
mereu si mereu, a uneia si a aceleiasi cãi, aleasã dintre
multe altele vechi, într-o fãrã de sfârsit
autoreproducere.
Si totusi, pânã unde? Chiar fãrã de sfârsit?
Omul postmodern va rãmâne în aceastã miscare
fãrã mizã, de perpetuum mobile? De ce depinde
si unde este iesirea?
Previziunea este riscantã, dar, dincolo de "surprizele"
pe care le poate aduce curgerea timpului (dimensiune atât de
dragã postmodernilor!) se poate decela o reînnodare cu
modernitatea (târzie) - o neo-modernitate în care durata
si substanta sã recapete valorile reale. O neo-modernitate
unde calea înnoirii fi-va redeschisã, în conditiile
noi care, vrând-nevrând, vor apãrea treptat din
procesul globalizãrii, care schimbã sistemele de referintã,
lãrgeste si adânceste lumea spiritualã, în
consens cu disparitia unor granite fizice, prin multiplicarea retelelor
comunicationale interconectate. Sãmânta omului neo-modernitãtii
asteaptã sã încolteascã în omul recent,
prins în prezent, atunci când se va deschide spre (proiectul)
viitor, regãsindu-se pe sine în celãlalt, fãrã
a se pierde în ceilalti, în indefinit. Poate cã,
urmându-l pe Jacques Derrida "dincolo de aparente",
singularul, cel care inaugureazã totdeauna, va iesi, imprevizibil,
din multiplicitatea repetitiilor ("Iatã ce suspendã
opozitia naivã între traditie si reînnoire, memorie
si viitor, reformã si revolutie. Logica interabilitãtii
ruineazã dinainte certitudinile atâtor discursuri, filosofii,
ideologii
"). El se aflã aici, e o prezentã
ce se va dezvãlui curând. De ce nu mâine?
Florin
Dochia