Sã
pictezi aromele pãdurii...
|
|||
"Nimic nu dã, doar împrumutã
firea A iesi sã lucreze în aer liber (si nu oriunde, ci într-un spatiu depãrtat de civilizatie) este pentru artistul de azi o plãcere dezinteresatã (Interesselose Wohlgefalen, cf. Immanuel Kant) de care nu beneficiazã prea des. Mai degrabã se închide în atelier (sau, pentru scriitor, în birou ori la mãnãstire!), urmând ideea lui Max J. Friedländer: "Soarele poate domni si în ateliere, iar plein-air-ul poate deveni conventie si "frumusete" consacratã, ca, pe vremuri, clarobscurul sau armonia caldã, potolitã". Aici poate lucra în liniste, netulburat de "senzatiile vizuale excitante si prea versatile" ale exteriorului. Aici poate picta si îngeri (spre mirarea lui Courbet ), adicã ceva ce nu are corespondent în realitatea fizicã. Cu toate acestea, în fond, a vedea înseamnã, în acelasi timp, a lua si a da, un comportament senzorial pasiv si o actiune spiritualã. Iar pictorul este, întâi, un receptor vizual, pentru a fi, apoi, un emitãtor de imagini
Au trecut prin mintea-mi aceste gânduri-amintiri
pe când mã aflam pentru un (prea putin) timp în preajma
grupului de artisti din tabãra internationalã de creatie
de la Valea Doftanei 2003. Naufragiati pentru zece zile într-o
mare de verde, între culmile împãdurite ale muntilor
Ciucas, lângã pâraie repezi, în vecinãtatea
cãpitelor de fân din poienile ascunse de copaci - unii
au trãit clipe de înstrãinare, de abandon, de frustrare
în fata preaplinului naturii atotstãpânitoare. Apoi
s-au lãsat vânati de larga si înspãimântãtoarea
libertate ce li se oferea. Libertatea de a alege/decupa "felia"
de peisaj care-ti place, care-ti spune ceva mai mult decât cea
de alãturi. Pentru cã alege înseamnã a observa
si a reprezenta ceea ce te astepti cu certitudine sã vezi. Cum
ar spune Paul Valéry, ceea ce vede artistul este determinat de
intentiile sale si de capacitatea de a-si concretiza viziunea, precum
si de mijloacele pe care le are pentru a o realiza. Este o deosebire
imensã între ceea ce vezi cu creionul în mânã
si ceea ce vezi fãrã creion în mânã
- precizeazã acelasi Valéry. Pictorii din tabãrã
aveau din belsug ce vedea, aveau si mijloacele de a-si "concretiza
viziunea", asadar ce pictau? Desigur, ceea ce le plãcea,
dar ce anume le plãcea? Nietzsche crede cã pictorul alege
din ceea ce este pe pãmânt, din lucrul în sine (Ding
an Sich), un peisaj, un fenomen (Erscheinung) care îi
place, pentru cã stie sã-l picteze; el îsi închipuie
cã este "frumos" ceea ce vede, pentru cã vede
ceea ce corespunde simtului sãu al frumosului. Expunerea, în
final, a lucrãrilor, pe simezele improvizate pe gardul care împrejmuia
curtea cabanei a dezvãluit o varietate uimitoare de abordãri!
Senzatia dominantã era de happening, înainte de toate.
Adierea nehotãrâtã a vântului fãcea
sã fluture cartoanele prinse cu pioneze. Insecte de toate felurile
umpleau aerul, asezându-se unde te asteptai mai putin. Norii obturau
lumina soarelui pe neasteptate, schimbând umbrele si senzatiile.
Între ramurile instalatiilor sculptorului Alfred Dumitriu îsi
fãceau culcus si-si întindeau pânzele pãianjeni
tineri. Lucian Bichigeanu îsi uitase trusa de picturã acasã
si folosise ceea ce-i dãruiserã colegii. Folosite cu parcimonie,
culorile acopereau suprafete mici din colile albe, astfel cã
lucrãrile sale se desprindeau categoric prin lumina greu de gãsit
în realitatea unei pãduri dominate de un verde greu, vâscos.
O veche casã cu pridvor pe cale de a fi demolatã a fost
exploatatã la maximum - soba, ferestrele, elementele decorative. Ana CONDA |
|||