Începutul de mileniu
ne-a adus diferite surprize - nouã, românilor, pe alte
meleaguri ele nu mai erau demult ceva nou - în viata cotidianã.
Ceea ce numim valorile postmodernitatii, semnele de
globalizare, cuprinderea în comunitatea satului mondial
inundã meleagurile românitãtii. Pentru oricine
umblã sã-si cumpere ceva de-ale gurii, nu se poate
sã nu stiti cã aveti la dispozitie
margarinã cu aromã de brânzã ori de suncã
sau cu gust de unt, cascaval vegetal (în fond, si cel
din lapte are la origine vegetatia de pe relieful patriei), bãutura
rãcoritoare orange cu gust de mere, chips-uri (feliute
de cartofi prãjite) cu miros de suncã, de brânzã,
de pizza etc. Nu mai vorbesc de aromele cu care au fost dotate
prezervativele pentru a le face mai atragãtoare...
ªi cum realitatea concretã nu se poate sã stea departe
de realitate fictionalã, asemenea produse sunt
puse si la dispozitia consumatorilor de artã. Indiferent
de valoarea intrinsecã a creatiei, întâlnim
prozã cu aromã de poezie (care nu se recunoaste
drept prozã poeticã), poezie în care naratiunea
ocupã locul central (dacã nu tot locul!), fãrã
a se recunoaste drept poezie epicã, teatru-eseu, teatru-dans,
teatru-gimnasticã, teatru-sport. Postmodernismul se nutreste,
spunem, din re-evaluarea, de-constructia, re-constructia
unor modele ale modernismului, uneori puse în derizoriu din (mai
mult sau mai putin manifest) spirit ludic. De fapt, spiritul ludic
mi se pare a fi dimensiunea esentialã a demersurilor artistice
contemporane. Douãmiistii poeziei românesti vor
sã recupereze banalul, viata cotidianã, cel mai
adesea a grupurilor minoritare (nu neapãrat nationale)
- strada mea, din cartierul meu, eventual periferic, cu angoasele sale,
cu iconoclastiile, cu revoltele fatã de ceea ce pare greu
sau deloc accesibil, într-o societate umanã tot mai polarizatã
economic. O practicã a political corectness îmbrãcatã
în hainele sinceritãtii artistului, dorintei
de nu ascunde adevãrul (asa cum îl percepe
el), refuzul categoriilor estetice traditionale - frumos, sublim
etc -, a canonului prin lipsa de canon (de fapt, un alt canon constituit
din fracturarea celor vechi). Pânã si
textualismul bãtrânilor optzecisti este
vestejit cu suspectã ardoare, mai cu seamã teoretic, de
saizecisti ce sã mai vorbim !, ei sunt deja revoluti,
abia de se mai poate recupera ceva... Cum? Pãi tot cu tehnica
veche a jocului pastisei, citatului mascat, referintei
ironice, commentariului á rebours. Ceea ce rezultã de
aici pare a fi produs nou, original, dacã nu s-ar simti
cã aromele (cunoscute) sunt de la alte produse. Doar aromele.
Desigur, dupã ce (de)gustãm o datã, de douã
ori, începem sã ne dãm seama care este adevãrul.
ªi, acolo unde emotia ramâne, supravietuieste,
asa cum se cuvine în fata unei opere de artã,
recunoastem valoarea noutãtii, surpriza descoperirii
unui sertar ascuns al sensibilitãtii noastre. Cu orice
risc, purcedem a respinge produsele cu aromã de,
în favoarea celor originale (si, de ce nu, originare). Oricât
ne-ar îndemna mediile publicitare de azi la aprecierea erzatului,
unii dintre noi (as fi catalogat drept pesimist dacã as
zice: prea putini?) nu se lasã dusi (cu presul)
spre valori lipsite de perenitate (i-e. valoare intrisecã), spre
ceea ce moare mâine pentru a nu mai renaste niciodatã.
O veste bunã ar fi aceea cã încep sã se aleagã
apele si între cei care au izbucnit (uneori cu scandal bine
concertat) pe piata literarã în anii din urmã.
Debuturile fulminante nu au fost confirmate toate de ceea ce a urmat
editorial. Putini - si este firesc asa - si-au
delimitat un loc de reflectie cât mai îngust,
cât mai personal, s-au asezat în raftul întâi
al unei biblioteci ideale. Sã dea Cel de sus sã rãmânã
cât mai mult acolo, fãrã arome postmoderne,
ci îmbiindu-ne cu acelea originale, proaspete.
Florin DOCHIA